Egypten

En vecka bara vi helt underbart!

Det var så skönt att komma bort en vecka bara jag och Robin, vi kände att det var dags innan lilltösen skulle komma att åka på en resa bara vi. Det är ju så att vi aldrig åkt på nån resa ensam förut under våra 6 år tillsammans, det har inte blivit av bara. Vi har rest men då har det varit någon annan som åkt med, som när vi åkte till Turkiet så var Robins pappa med oss och sen andra gången åkte vi till Teneriffa för att Robins mamma fyllde 50år. Vilket var jätte mysigt det med men det är ändå inte samma sak som att åka ensam bara vi två.

Men nu var det dags, vi hade dessutom flera resecheckar som skulle gå ut som vi behövde göra oss av med för vi förstod att det lär ju inte bli nån resa den närmsta tiden då hon skulle vara så liten.

Vi bodde på ett super fint hotell som hette Steigenberger aqua magic. Det va så sjukt stort över 7000 rum 4 restauranger och typ 6 barer. Vi åkte dock i slutet av januari så det var inte super varmt men skönt ändå. Jag fick inte åka senare heller för man får bara flyga fram till vecka 30 och jag var i ca vecka 25 då när vi åkte så det passade perfekt.

Vi gjorde egentligen inte jätte mycket när vi var där mer än att va på stranden och hotellet. Men vi gjorde två utflykter iallafall. Den första var en ökensafari då skulle vi få köra fyrhjuling eller beach buggy, vi valde beach buggy såklart då kunde vi också åka tillsammans.

Då skulle det komma en "buss" som hämtade oss och några andra på hotellet och tog oss till anläggningen vi åkte ifrån ut i öknen. Vi hade en liten genomgång på hur allt funkade och fick varsin halsduk lindad runt våra huvuden för att sanden inte skulle blåsa i ansiktet. Sedan var det bara att åka, vi körde då bakom en guide som visade vägen vart vi skulle.

När vi kört i ca 40 min kommer vi fram till en plats där vi stannade och kollade på några hyddor typ där det tydligen bodde folk. Där fick vi även rida kamel och dom som ville fick röka vattenpipa, men jag tackade självklart nej till vattenpipan eftersom jag hade en liten tös i magen. Sedan var det dags att åka samma väg tillbaka igen och då var det min tur att köra Så kul! Jag gjorde nog inget annat än att skratta :D

Näst sista dagen innan vi åkte hem så tänkte vi att vi skulle åka på en utflykt till, så vi åkte iväg och åkte ubåt.

Det va samma där det va en liten "buss" som hämtade oss och några andra från vårat hotell och ett annat. Som sedan tog oss till hamnen vi skulle åka ifrån. Men man va först tvungen att åka med en annan båt ut en bit från land och klev av på typ en liten Ö som ubåten skulle åka ifrån. Det va jätte fint att bara åka den båten också och se alla fina husen från vattnet. Men vi väntade iallafall en stund på den här ön innan ubåten dök upp på ena sidan och flera andra klev ur och vi i. Sen bar det av neröver lite besviken på att det inte va djupare, vi va bara ca 20 meter ner.. Jag som hade förväntat mig ännu mer. Men det va coolt ändå och jätte fint vattnet va så klart. Det va dock inte så många färgglada fiskar tyvärr men vi såg nån iallafall.

Det var även en man som dök utanför och matade fiskarna så vi kunde se dom på nära håll precis utanför fönstret. Det var ganska fascinerande och måste ju säga att det va så häftigt att se allt som låg där på botten.

Sen var det samma resa tillbaka först med båten och sedan bussen tillbaka till hotellet. Men det roliga var att när vi skulle åka båten tillbaka så frågade kaptenen Robin om han ville köra haha så det gjorde han. :D