Header

Min syn på mat har väl ändrats fram och tillbaka under ett antal år. Jag var ätstörningssjuk för några år sedan men är nu frisk och då var väl mat mer min fiende. Idag är det min vän och jag verkligen njuter av mat och älskar att laga mat. Nu på senare tid har också intresset för mat vuxit, inte bara för just själva maten utan för de olika beståndsdelarna, hur man bör äta för att nå vissa prestationer osv. En djungel är det men jag drivs av det.
Jag fokuserar på att byta ut istället för att förbjuda och ta ifrån.
Jag hittade ett recept på nyttig fudge, så galet gott var det. Med just råvaror som är lite bättre för våra kroppar. Ni hittar receptet HÄR

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Våra erfarenheter och upplevelser ger oss utveckling, en utveckling som gör att vi kanske lättare förbiser våra rädslor. Rädslor är allt annat än utvecklande och isolerar oss, been there done that.
Att i vuxen ålder söka hjälp för att man helt enkelt behöver hjälp är stärkande och hjälper oss att komma över hinder som vi kanske inte kommer över själv. Steget dit är en sak, att sitta i väntrummet en helt annan sak. Jag har sökt hjälp några gånger och senast idag avslutade jag min KBT-behandling.
Det jag b.la la märke till när jag varit på mina besök är hur åtminstone jag uppfattar stämningen - skamfylld. Att människor skäms över att behöva sitta i det där väntrummet hos en psykolog. Men det viktiga här är att man verkligen inte är psykopat eller psykiskt sjuk för du besöker en psykolog. Tvärtom!
Vissa grejer går inte att förklara, förutsättningarna är olika för alla. En del klarar många motgångar och hinder själv, andra inte lika lätt.
Jag är otroligt tacksam över att jag dels känner mig själv så bra att jag vet när jag behöver kalla på hjälp men också att jag inte skäms över att jag har gjort det. Jag har under många år varit just skamfylld och burit på så mycket skam inom mig men nu känns det som man blommar ut. Som en befrielse typ. Och det är just detta som jag skriver om här och nu som vi behöver göra mer av - prata om det. För idag är det tabu att gå till en psykolog och få hjälp men du är verkligen inte ensam!

Likes

Comments

Godmorgon! 💫

Hoppas helgen varit skön, imorgon drar allvaret igång igen (skolan) men det ska bli kul och börja med ny kurs nästa vecka 😀
Hursomhelst, imorse var denna smoothie en del av min frukost, supergod är den! 👆🏼

Och här kommer receptet:

Mango
Ananas
Citronsaft
Passionsfrukt
Vatten

Som vanligt har jag inga exakta mått utan kör allt på fri hand. Mixa allting och häll upp. Och vill man inte använda färsk ananas eller mango finns det i frysen uppskuret 🙌🏼

  • Mat

Likes

Comments

Hej och gott nytt år såhär några dagar in i januari! Jag har inte skrivit på ett tag men jag känner att jag vill dra igång igen så herr we go again 😅

Jag kommer rikta mitt fokus på massa hälsa med allt vad det innebär - typ träning, mat, tankar och känslor, psykisk hälsa och ohälsa, allt som berör ämnet hälsa alltså!

Hoppas ni är pepp! 💫

Avslutar med några semesterbilder från Kanarieöarna över julen - underbart ☀️☀️

Likes

Comments

Söndag och helgen lider mot sitt slut, men ska bara göra en labb imorgon i skolan, sen ska jag vara hemma och skriva hemtenta och ”hålla ledigt”.

Igår var vi iväg på roadtrip - till Linköping! Vi kollade på en hockeycup tillsammans med en vän som är tränare för ett lag som deltog i cupen. Vi hann gå runt i city och njuta av en annan stad än vad vi är vana vid.

Nu fortsätter söndagsmyset 🌸

Likes

Comments

Igårkväll blev det mer bak - brownie med mörk choklad. Supergott!

Jag är lite av en chokladfantast, tycker mer om liksom fika än godis och jag upplever att jag njuter mer av det. Jag hittade bara något recept på nätet (minns ej var), dom blev väl kanske inte helt som jag hade tänkt men dom blev goda ändå. Behöver utveckla mina bakkunskaper lite kanske hehe. Nu har vi fika några dagar fram åtminstone!

So long!

Likes

Comments

Godmorgon!

Hoppas allt är bra idag! Idag är det en ny dag, jag ska så småningom till skolan men har ett par timmar till hemma som ska ägnas åt läsning i min två kilo tunga psykologibok.

Just nu är vi inne på ämnet stress och diskuterar olika former av stress, vilken påverkan det har både fysisk och psykiskt, hur vi kan förhindra stress, mindfulness m.m

Jag tror att alla någon gång har varit stressade. Vi människor har väl tendens att stressa upp oss för minsta lilla sak. Vi blir nervösa, får prestationsångest inför matcher/tentor/prov (vilket kan ha en positiv påverkan på kroppen med bättre fokus osv), hjärtat slår fortare, vissa kanske sover sämre. Alla dessa faktorer grundar sig i våra tankar. Konsekvenserna av stress är inte heller särskilt bra. Människan är inte skapt för att ta hand om utdragna stressiga situationer, utan bara akuta situationer.

Personligen har jag haft mer inre än yttre stress. Yttre stress upplever jag som något jag kan kontrollera. Jag kan ställa klockan tidigare för att hinna komma i tid osv, den är för mig inget problem, snarare hanterbart. Den inre däremot, den upplever jag som svårare. I regel behöver man gräva i sig själv (vilket kan vara jobbigt) för att ta reda på vad som stressar och kanske möta det som gör ont inom oss och därmed också hitta en lösning till det. Det är den här långvariga stressen som måste bort. Vi behöver också vila och återhämtning, vi kan inte köra på i 190 hela tiden, vi måste få pausa med t.ex hjälp utav meditation, mindfulness eller yoga. 

Hur ser ni på stress? Är det något ni ofta är? Varför? Hur kan ni påverka den själva tror ni? Vad gör er stressade? Reflektera och dela gärna med er.

Likes

Comments

Alltså oreobollar, sååå gott! Doppade i choklad! Och enkelt att göra! Hemma brukar vi ha fika varje dag, det är så himla underskattat. Allting idag ska vara så himla nyttigt hit och dit, men vad hände med att leva och njuta? Jag försöker definitivt bli bättre på denna term själv, inte alltid lätt men all övning ger färdighet!
Och ja, såklart tänker jag på vad jag äter överlag men man får inte glömma det där lilla extra!

Recept:

1 paket oreo
150g Philadelphia
1 pkt marabou

Krossa hela paketet med oreo och blanda smulmassan med philadelphiaosten. Ställ in i frys/kyl i 30 min, doppa sen i smält choklad. Förvara i kyl/frys.

Likes

Comments

Mitt namn är Eleonore Sellgren, 25 år gammal från Skåne! Boendes med min sambo och kan väl smått och gått sammanfatta mig som hobbyfotograf, hobbykock och hobbyatlet. Jag pluggar till beteendevetare inom idrott och hälsa vilket innebär massor av psykologi - sjukt intressant! Här i bloggen kommer jag dela med mig utav olika grejer, alltifrån mina hobbyintressen till dom lite tyngre ämnena som psykologi exempelvis blandat med en gnutta humor.

Ciao!

Likes

Comments