På tide å kickstarte forsvaret?


Jeg har i godt over ti år - siden før jeg startet hudpleieutdannelsen - vært bevisst på at det viktigste vi gjør for å opprettholde en sunn hud, godt forsvar og god helse, er å spise mat med høy næringsverdi, og Ikke minst - riktig type næring. Det er en bred enighet innen helsekost, at planteriket gir aller best uttelling, og best utnyttelse i kroppen.

Riktig brennstoff i kombinasjon med mye bevegelse for maks opptak* har vært mitt mantra. Og jeg må si jeg har kjent god forskjell på de periodene kroppen min har vært uten så mye av «super« næringen.

Det har skjedd en del på et tiår, mer bevisstgjøring, forskning og «nye» begreper. Noe av det som snakkes mest om nå i begynnelsen av tiåret, er ordet «bio». Alt dreier seg om hvordan mat og helsekost skal framstilles for å fremme et best mulig opptak og utnyttelse i kroppen, slik at det faktisk utgjør en markant forskjell, og booster forsvaret.

Ord som bio-aktiv, bio-hacking, bio-tilgjengelig, bio-kjemi, bio-vennlig, bio-mat, bio-produkter - bare for å nevne de vanligste - dukker opp overalt.


(*Næringsstoffene suges som kjent opp fra tarmen og inn i blodet, og med bevegelse får det tilgang på frisk oksygen, og dermed fraktes næringen rundt i kroppen på en optimal måte. Uten bevegelse blir ikke opptaket det samme, og gir grobunn for bakterier og toksiner. Se for deg en frisk bekk som renner nedover med mye oksygen, kontra et vann uten frisk tilgang, skjønner du?)


Hva er bio-aktiv mat?


Jeg opplever at det er mange som er nyskjerrig på hva «biomat» er, og jeg vil med dette forsøke å gi en kort oversikt.

Selv om du kanskje ikke har hørt ordet «bioaktiv» før, har du helt sikkert hørt om antioksidanter. Antioksidanter* er mye av grunnen til at vi bør snakke om bio-aktivitet. I tillegg til fiber er bioaktive komponenter i hovedsak sammensatt av polyfenoler, flavonoider, carotenoider og essensielle oljer, som alle er plante-deriverte kjemikalier som inneholder unike antioksidanter egenskaper. Vitenskapen har identifisert tusenvis av bio-aktive komponenter, inkludert over 8000 polyfenoler alene til nå.

En definisjon forklarer bio-aktive komponenter som; « komponenter av mat som påvirker fysiologisk og/eller celle aktiviteten i dyr og mennesker som spiser dem».

• Eller forklart enklere; de er « fytokjemikalier funnet i noen matkilder er kapable til å hjelpe til å forme metaboliske prosesser, i en måte som er med på å bedre helsen vår».

Med disse definisjonene på minnet, er bio-aktiv mat altså mat som er rik på plante-baserte kjemikalier(fytokjemikalier), som igjen hjelper til å booste immun forsvar, fremme god helse, og gi god og ekstra energi.

*antioksidanter som flavonoider, karotenoider og polyfenoler er plantekjemikalier som er med på å beskytte kroppens celler mot ustabile atomer kjent som frie radikaler, som kan forårsake sykdom.


Eksempler du sikkert er kjent med, er;


karotenoider - tetraterpenoider som gir f.eks gulrøtter, tomater, mais og gresskar den distinkte fargen, røde/orange pigmenter.

Polyphenoler - en gruppe av mer enn 8000 antioksidanter, rike phytokjemikalier som flavonoider, lignaner og fenolsyre, som booster immunsystemet.

Fiber - «grovfôr» diett (som cellulose, ligniner og pectin) som er resistente mot fordøyelses-enzymer og hjelper gastrisk motilitet (hjelper mat gjennom systemet og støtter en normal fordøyelse).




Hvorfor trenger vi bio-aktiv mat?


Hver dag blir vi bombardert av toksiner i maten vår, vannet, lufta og fra bakken(støv og mikropartikler) - kort fortalt, fra overalt. Disse toxinene inkluderer;

• Organofosfater og andre pesticider brukt i hjem og skoler som akkumuleres i kroppen.

• Klorin, pesticider og konserveringsmidler i mat. Disse kan gi flere helseproblemer.

• Overforbruk av antibiotika, noe som fører til resistens. Disse medisinene ødelegger de sunne fordøyelsesbakteriene, noe som er en viktig komponent i et sunt immunforsvar. Et stort problem i dag er overforbruk av antibiotika i dyr vi spiser, og dermed ender opp i vårt system.

• Mikroorganismer, bakterier og virus.

I dag utføres det derfor mye forskning rundt dette med bioaktive komponenter i mat, og hvor stor innflytelse det har på kroppens avgiftningsystem. Siden mange studier viser at;

«utsatt eksponering og derfor akkumulering av toksiner spiller en viktig rolle i bl.a hjerte -kar sykdommer, type 2 diabetes , overvekt, og generelt dårlig forsvar mot sykdom.»


Det er fint å se en vilje og utvikling på disse områdene, det skaper mer og mer bevisstgjøring av hva vi kan gjøre selv. Men du kan starte i dag med å ta små eller store steg i riktig retning!

Jeg har testet mye og mange produkter innenfor helsekost. Ikke alle funker, men jeg sier dette med hånden på hjertet;

Slutt å tenk «diett», at du må leve uten noe, mindre av det ene og det andre. Begynn heller å legge til! Begynn med bio-aktive tilskudd i tillegg til en variert kost. Da vil du lettere finne en naturlig vei tilbake til normalen(din normal).

Jeg har opplevd at jeg mister all søthunger, spiser mindre porsjoner, og får lyst til å bevege meg mer når jeg får i meg riktig mat og helsekost. Og det er jo sånn vi må tenke, ikke sant? Det er jo meningen å finne gode og sunne løsninger vi skal klare å leve med livet ut, eller hva? Og å lære oss at t i n g t a r t i d !

De strenge diett-tidene er for lengst forbi, nå er det riktig bio-produkter som gjelder.


Kan hjelpe mot


Forskning viser at bioaktive komponenter kan beskytte oss mot flere helseproblemer.

Studier har vist at de kan hjelpe med*;

Bedre syn

• Hindre diabetes og overvekt.

• Kontrollere blodtrykk

• Beskytte mot hjerte og karsykdommer

• Senke kolesterol

• Bekjempe dannelsen av kreft


*Det er viktig å nevne at man bør tenke helhetlig om man ønsker å forbedre helsen. Det nytter ikke å spise bio-aktiv mat, og samtidig røyke 20 sigaretter om dagen, eller konsumere alkohol flere ganger i uka. Tenk vanlig variert kosthold, og integrer bio-mat litt etter litt. Og få deg mosjon! Det er alfa&omega å holde seg i gang. (Og ikke glem hjernetrimmen;)

Det finnes også utrolig mange produkter, fra planteriket, som gir en fantastisk boost og/eller kick-start. Og funker ideelt som tillegg for alle oss som ikke får i oss alt det grønne/røde/orange vi bør ha hver dag!



Bio-aktive mat grupper


1. Frø (chia, linfrø, hemp)

2. Sunt fett og oljer (olivenolje, avokado olje, mct olje)

3. Frukt (bær, avokado)

4. «Crusiferae» grønnsaker (brokkoli, spinat, grønnkål, kål)

5. Nøtter ( mandler, valnøtter)

6. Linser/bønner

7. Villaks (oppdrett er IKKE det samme)

8. Te (matcha, rooibos, holy basil)



Som nevnt tidligere har jeg testet ut mye, og funnet etterhvert mine absolutte favoritter som holder det de lover. Jobber nå med helsekost, og det finnes jo bare SÅ mye bra! Begynner å selge online også snart, så følg med om du ønsker en real boost eller kickstart, produktene er bio-aktive, og ingrediensene stammer fra planteriket og havet naturligvis..

Mitt fokus er alltid å hjelpe andre til å se mulighetene som finnes. Du trenger faktisk ikke å gå rundt å føle deg dårlig..

Og nå er det jo på tide med en real boost, ikke sant?


Ps om du ønsker å kjøpe helsekost som sikrer et godt immunforsvar, uten å måtte eksponeres for mat i dagligvare, send meg en melding💜

 Eirin xx

Liker

Kommentarer