Gratis supermat!

En glemt grønnsakshage

Blandingen over er kun diverse tang og tare arter.

Her har jeg blandet inn litt havre, chiafrø og gresskarkjerner. Chiafrøeme må svelle litt, så beregn litt tid på det om du lager smoothie el.l. Lag gjerne smoothien kvelden før, så er den klar til frokost!


Visste du at vi i vikingtiden hadde en sankesamfunn, hvor vi gjorde mye bedre nytte av råvarene fra havet?

Fisk var ikke det eneste som ble sanket, tang og tare var en velkjent ressurs, og utgjorde en betydelig del av kosten. Noe mange av oss har glemt i våre dager(tang/tare/alger er en viktig faktor i utviklingen av vårt nervesystem og vår hjerne, og er særlig næringsrike).

Kun asiatere - og særlig japanere - bruker alger, tang og tare i kosten i dag. Her utgjør det hele 10% av kosten. I Norge antas det at kun 2% av tilveksten blir høstet. Men blir kun brukt som et råstoff. Sluttproduktene er indistriprodukter som jod, vitaminer, mineraler, tilskudd i funksjonell mat, multivitamin og mineraltilskudd, skjønnhetsprodukter og fór til dyr(kilde nyttnorge.com)

Så hvorfor ikke bare sanke godsakene selv, og direkte dra nytte av all næringsverdi? I teorien burde vi være ekstatiske over å ha fri tilgjengelighet langs hele kysten. Jeg er sikker på at vi i fremtiden kommer til å benytte oss mer og mer av havet som mat-ressurs. Selv om det er en veldig uvant tanke for mange i dag.

Husk på at produksjonen har mulighet til å bli heløkologisk; uten tilskudd, medisiner, gjødsel eller tilsyn overhodet.

Samtidig er alger, tang og tare , med sitt rike innhold av gode oljer, vitaminer, mineraler, aminosyrer og lave kaloriinnhold, den perfekte supermat og supplement, pga unik næringstetthet og verdi.

Her i Skandinavia - og da særlig Norge - med vår langstrakte kyst og kalde, næringsrike vann, er vi jo ekstremt heldige med tanke på mulighetene vi faktisk har rett på utsiden av døra mange plasser.

Men så er det det med smaken, litt uvant kanskje?

Jeg bruker et par teskjeer i smoothien på morgenen, og sammen med bær, grønt, bananer, frø og vaniljekesam/cottage cheese, kjenner jeg ikke smaken. Men nå har jeg spist alger i over 10 år, så er nok godt vant(start med en halv til én teskje, og øk når du blir vant). Jeg har aldri sluttet(pauser innimellom) av god grunn. Energien blir overlegen, jeg orker alt og har enda overskudd til trening og lek med lillegutt. Siden det inneholder alle B-vitaminene, er det også en velsignelse for hud, hår og negler. Supert for restitusjon etter trening, og gjør mye for immunforsvaret.

Etter en lang pause, begynte jeg på igjen for en drøy mnd siden, så nå er det fullt på en god stund fremover. Det er så utrolig godt å få tilbake energien det gir!


Greit å huske på


Om du vil prøve å sanke tang i skjæra, sank tangen som har fri tilgang på friskt havvann, og ikke det som er ved badeplasser etc. Og husk snorkleutstyr(eller om du dykker), da får du tak på den fine fingertaren som ligger litt dypere. Niesen min Pia ordnet biffen for meg, og dykket ned og hentet som ingenting.. Flott for meg som ikke er fullt så offensiv, ha, ha..

Når du har sanket, skyll det godt før du tørker det en helt tørr og mørk plass over tid. Gjerne et par mnd. Denne tangen sanket jeg og Pia i fjor, litt lenge å vente, men helt perfekt tørket iallefall!:)) Brakk deretter alt opp i små biter, for så å pulverisere det så mye som mulig i foodprosessor.

Tangen inneholder cellulose, for å tåle belastninger bedre, så de fleste artene tåler derfor 90% uttørking uten å ta skade. De tåler store temperaturforandringer og til og med frost.

Hva venter du på?


 Eirin xx

Liker

Kommentarer