Australia

Dag 20 & 21 - Lokaltid: 19:57

I går dro vi fra Gold Coast til Brisbane, så vi har vært her i drøye to dager og det kjenner vi er nok! Brisbane har ikke så mye å by på for turister, er ikke en veldig wow-by utseendemessig og virker litt som en junkie-plass (hvertfall der vi bor i Fortitude Valley). Brisbane har ikke gitt et så godt førsteinntrykk med andre ord.

I går dro jeg, Emma, Martine og Kristine på en mini-sightseeing i byen. Og da mener jeg veldig mini-sightseeing. Vi gikk nedover hovedgata, ned til City Botanic Garden (lå på gresset i 1,5t), tok gratis båt over til South Bank, tok bilde av en veldig annerledes (men kul) bystrand, tok bilde av Brisbane Letters og dro hjem igjen til hostellet.

Det er verdt å fortelle at sushien her er utrolig billig. For et helt sushimåltid kostet det 70kr inkl vann! Sushien er også vanvittig god, og blir servert på en annerledes måte enn i Norge. Her kutter de ikke opp sushien, men lar de være i slike store «ruller»:

Vi var litt skeptiske på at de ikke kuttet opp sushien, men det funker like greit som når man kutter den opp. Kanskje bedre.

I dag spiste vi gratis frokost på hostellet før vi stakk ned for å shoppe litt. Det regnet i morges også, så vi slet litt med å finne ut hva vi skulle gjøre. Rundt 14-tiden dro vi for å spise lunsj i parken. Vi var i parken i tre timer før vi dro til Sushi Hub og spiste nok et sushimåltid. Like godt som i går. Nå ligger vi bare på hostellet og chiller. I morgen skal vi hente campervanen også stikker vi til Noosa! bye boring brisbane, neida (joda)

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Australia

Dag 19 - Lokaltid: 21:18

I dag var vi (Emma, Martine, Kristine og meg) ute av døren klokken 10:00. Vi hadd planlagt å se litt av Gold Coast, men det er faktisk overraskende lite å se. Vi gikk litt i gatene, så på Surfers Paradise-skiltet og tok en tur opp til Skypoint Observation Deck. Skypoint hadde den sjukeste utsikten over Gold Coast!

Etter en 4 timer dro vi tilbake til leiligheten og spiste lunsj. Lunsjen er så enkel som brødskive med salami, men vi koser oss fælt når vi spiser det! Det er så godt med litt grovbrød og kjøttpålegg etter 3 uker med loff og syltetøy. I Australia har de seriøst ikke hard skorpe på brødene. Og de har nesten ikke grovbrød heller. Jeg synes det er fryktelig rart og ikke minst irriterende (??). Gidder ikke lete meg ihjel hver gang for å finne grovbrød.

Vi laget også hjemmelaget middag i dag (noe vi har gjort de siste tre dagene). Det ble spagetti og kjøttdeig, og det betalte vi 2 dollar (18kr) for. DET er billig det. Merker hvor mye jeg setter pris på hjemmelaget mat hvertfall! Selv om jeg enda ikke har blitt lei av å spise ute, så er det så deilig å kunne lage egen mat.

I morgen går turen til Brisbane! Nå er det ikke lenge til vi henter campervanen og skal selv kjøre oppover østkysten mot Cairns.

Australia

Dag 17 & 18 - lokal tid: 21.30

I går da vi kom frem dro vi rett til en leilighet som alle vi 6 jentene har leid sammen. Vi var litt nervøse for hvordan leiligheten var, etter litt blandede anmeldelser på booking-siden. Leiligheten er superfin og stor, med to bad, fint kjøkken og fin utsikt, og det ble billigere for oss å bo det enn om vi alle skulle booket oss inn på et hostell. Senere på dagen dro vi til stranda for å bade og sole oss, men det ble ingen bading da stranda var stengt på grunn av de kraftige bølgene. Vi lagde taco til middag (har hatt lyst på det i typ 2 uker nå) og bestemte oss for å dra en tur ut på byen da det var Ida og Marens siste kveld sammen med resten av gjengen (det er to jenter vi ble kjent med på surfecampen).
I dag sov vi til vi våknet, spiste en sen frokost og har bare slappet av ved basseget som tilhører leiligheten. Var veldig godt å ha en dag med bare avslapping etter så mange travle dager! Vi lagde nachos til middag, og har bare sett på tv i kveld. Alle er ganske slitne, så vi skal straks legge oss før en sightseeing-dag i morgen!

- Emma

Australia

Dag 16 - Lokaltid: 08:33

Jeg skriver dette innlegget mens vi sitter på en buss til Surfers Paradise, Gold Coast. Vår tid i Byron Bay er over, og den siste dagen har absolutt vært en av de beste dagene i hele mitt liv!

Vi sto opp klokken 0700 for å ringe ..... SKYDIVE AUSTRALIA!!! Ida, Maren, Martine og jeg var de som skulle hoppe ut fra et fly 15 000 ft fra bakken. Det var en veldig spontan beslutning fra min side, da jeg bestemte meg kvelden før for p gjøre det. Egentlig skulle jeg gjøre det i Mission Beach/Cairns, men jeg klarte ikke vente lengre. Etter VELDIG mye venting på en buss som skulle ta oss til plassen, og enda mer venting på selve skydive-plassen, var det endelig vår tur til å hoppe! Vi var de siste som hoppa sammen med en gutt fra Tyskland. Det jeg kan si er at all den ventinga var definitivt verdt hoppet!! Det som var så rart var at jeg aldri var redd for å kaste meg ut av et fly. Jeg gruet meg ikke i et sekund, jeg gledet meg bare. Veldig spent og veldig glad for å endelig få skydive!! Dette har jeg ventet på i 2 år.

Vi fikk på oss slike seler som skulle festes til instruktørene våre. Min instruktør het Dmitri, og virket veldig sikker på det han holdt på med. I det lille flyet som tok oss med 15 000ft over bakken, ble vi ordentlig festet til instruktøren vår før vi kastet oss ut flyet som en banan (vi måtte være i en bananform da vi skulle hoppe ut av flyet). Hele greia gikk så fort! Plutselig satt jeg på kanten av flyet, og plutselig raste vi i en voldsom fart nedover mot bakkeon. Dette var den beste delen! Det var så gøy å være i fritt fall og snurre rundt i luften. Etter en liten stund tok han ut fallskjermen og vi seilte rolig nedover mot stranden hvor vi skulle lande. Jeg fikk til og med styre fallskjermen, det var dritkult. Utsikten vsr helt nydelig, og følelsen man fikk under turen var helt syk. JEG VIL EN GANG TIL!!

Australia

Dag 9-15 - Lokaltid: 12:14

Beklager for litt dårlig oppdatering fra vår side, men den siste uken har gått i ett. På fredagen sist uke dro vi fra Sydney til Spot X. Spot X er en surfeplass, og er spesielt for oss som er med på surfecampen til Mojo. Spot X ligger adskilt fra alt av butikker osv, så man er veldig «innestengt», men det var bare gøy! Vi koste oss veldig. Det gikk også en gratis buss hver dag kl 1920 til en bottleshop der man kunne kjøpe alkohol. Uansett, vi møtte «guiden» vår på sentralstasjonen kl 0630 før vi satte oss på et tog til Spot X som tok 9 timer.

De neste fire dagene tilbringte vi denne surfecampen. Her fikk vi servert frokost, lunsj og middag. Det var veldig god mat, men vi ble smålig lei av både frokosten og lunsjen til slutt da de serverte det samme hver dag. På surfecampen ble vi kjent med mange nye mennesker! Blant annet 9 (?) nordmenn og 4 (?) svensker! Vi ble veldig godt kjent med hverandre, og vi koste oss veldig i hverandres selskap.

På Spot X surfet vi 4 timer hver dag. Det var altså to surf lessons hver dag, så det var ikke mye tid til å slappe av. Det gikk egentlig heeelt greit fordi det var så gøy å surfe! Vi ble ganske flinke etterhvert, og bevegde oss ut litt lengre ut på havet til de så kalte «green waves» og ikke «white wash». Når man starter å surfe så surfer man på det hvite «skummet» som kommer fra bølgene. Men etterhvert som man blir bedre kan man surfe lengre ut og ta en «green wave». Da starter man egentlig å surfe i det bølgen bygger seg opp og slår ned. Det er så gøy å virkelig naile en green wave! I tillegg hadde de kangoroo-trek, ocean rafting og kayaking som man kunne være med på! Både jeg og Emma ( + flere av de andre vi ble kjent med) orket ikke så mye av disse aktivitetene da vi allerede hadde surfet i 4 timer.

Her er jentegjengen aka mojoguurls.

Etter fire dager på Spot C dro vi videre til Byron Bay. Det er ca en tre timers busstur fra Spot X. Denne turen var faktisk et rent helvette om jeg skal si det rett ut. Bussen hadde ikke A/C og det strømmet varm luft på beina våre så vi kunne ikke ha de direkte på bakken. I tillegg satt vi med bukse; ALDRI IGJEN. I Byron Bay skulle vi videre på surfecampen. Her hadde vi bare to morgentimer (heldigvis). Vi sov på Arts Factory i noe som kalles tipier:

.. og dette var seriøst som en badstue. Det var såå syyykt varmt. Vi klarte å sovne uansett da..:) Den første kvelden vi skulle sove her så var den en edderkopp i teltet vårt!! Den var ganske stor, og den hang rett over senga mi. Ikke greit. Vi fikk heldigvis en til å fjerne edderkoppen (smashe den til døde). Og det var faktisk ikke så lett, den var sykt kjapp! Seriøst, disse edderkoppene er det jeg hater mest med Australia. Morgenen etter sto vi opp i 6-tiden for å dra på surfetime. Jeg tror vi kjørte ut til en plass som het Lennox Head, og dette var ikke i nærheten så bra som Spot X. Alle surfet nesten oppå hverandre, og det var ikke noe gøy i det hele tatt. Måtte stå over 5-6 bølger kun for å surfe fordi vi var så mange på en så liten plass. Det som var bedre var maten da! Den var veldig mye bedre.

I går møtte vi gjengen på hostellet deres og dro ut på byen. Vi vorset først på hostellet, dro til Woodyes og videre til Cheeky Monkey, som er to barer, før vi spiste pizza og dro hjem til tipiteltet vårt.

I dag har vi sjekket inn på hostellet Nomads og ska tilbringe to netter til i Byron Bay før vi drar til Gold Coast.

Australia

Dag 8 - Lokaltid: 22:55

I dag dro vi til Bondi Beach. Jeg tipper dette er Australias mest populære strand da den har et eget tv-program. Jeg har sett tv-programmet, og jeg ble overrasket over hvor liten stranden var. Eller, den var ikke liten, men jeg trodde den var mye større. Vi så også livredderne, og jeg tror Emma ble littebitte gran starstrucked (right ema?).
Ellers badet vi et par ganger hver, spiste lunsj, sovnet et par ganger og ble litt mer solbrent. Utover det skjedde det ingenting spesielt.

I kveld har vi bare slappet av (Emma har sikkert sovet i 3 timer siden vi kom hjem), jeg har pakket ferdig og skal straks gå i sengs! Jeg skal bare vekke Emma først og pusse tennene mine.

Australia

Dag 7 - Lokaltid: 22:47

I går var vi på den fineste plassen jeg noen gang har sett hvertfall! Emma og jeg tok turen til Manly, som er 30 minutter med båt fra Sydney sentrum. Vi hadde tatt på oss treningsklær og joggesko - klar for en liten hike. Og en liten hike ble det, men vi lå vel for det meste på en klippe og solte oss. Vi tenkte egentlig å gå mer, men vi fant ikke stien og det å gå i bushen var uaktuelt. Selv om begge hadde smørt seg, ble vi solbrente på skuldrene og litt på ryggen. Jeg ble mest solbrent, og har nå lært at det er lurt å smøre seg på nytt på de hudområdene hvor man bærer sekken. Vi spiste også på KFC før vi dro tilbake til hostellet. Det er første og, mest sannsynlig, siste gang jeg spiser KFC fordi så godt var det ikke.

Etter at vi hadde slappet av i 15 min på hostellet dro vi rett inn til sentrum igjen for å dra på utendørskino! Det var så kult, og det anbefaler jeg alle å prøve hvis det er mulig! Vi så den nyeste Fifty Shades of Grey-filmen. Selv om jeg ikke er så fan av disse filmene, ble jeg positivt overrasket av denne. Kinoopplevelsen var så bra at dette er noe jeg kunne gjort en gang til. Vi hadde også den utsikten da:

Australia

Dag 6 - Lokaltid: 22:35

I dag sto vi opp klokken 0800 og spiste frokost inne på hostellrommet. Vi hadde kjøpt inn litt mat på supermarkedet dagen før. Deretter ordnet vi oss og dro til Central Station for å ta tog inn til Sydney by. Central Station ligger to minutter gangavstand fra hostellet, så det er veldig deilig! Vi startet vår egen lille «sightseeing» ved Harbour Bridge før vi ruslet videre til Operahuset. Etter et titalls bilder gikk vi videre til Royal Botanic Garden. Det et en stor park full av trær, blomster og andre planeter. Full av edderkopper også :) Ja, vi så vår første litt store edderkopp i dag. Jeg har hvertfall ikke sett en så stor edderkopp før. Det verste er at jeg tror denne er ganske liten i forhold til en voksen hunstman. Og det kommer vi garantert til å se en gang i Australia. I bunn og grunn var ikke parken så veldig interessant (for meg), men det var veldig fint der, så absolutt verd turen! Vi tok også en del stoppepauser underveis i Royal Botanic Garden kun for å slappe av (og ikke svettes ihjel av varmen).

I 2-tiden spiste vi lunsj i en liten park før vi dro til Harbour Bridge én siste gang. Da gikk vi gjennom The Rocks som er en koselig liten «bydel».

På slutten av dagen dro vi en kort tur innom noen klesbutikker for å finne diverse ting vi trengte. Vi endte opp med en bikini hver som var like haha <3

I morgen skal vi på en hike og gå Manly Walk! Dette gleder vi oss veldig mye til.

Australia

Dag 4 & 5 - Lokaltid: 17:45

Dagen i dag har vært veldig merkelig med tanke på tidssoner. Fra Dubai til Sydney er tidsforskjellen på hele 7 timer. Det betyr at dere i Norge ligger 10 timer bak oss i Sydney. Jeg ante ikke at tidsforskjellen var stor.

Uansett, vi våknet ganske tidlig og dro til flyplassen i Dubai. Ingen av oss sov noe særlig denne natten heller, så vi gruet oss ekstra til den 14-timers lange flyturen (!!). Jeg har aldri før reist så langt, men det gikk overraskende bra. De siste timene var litt drøye, men ikke i nærheten av så ille som jeg trodde flyturen skulle bli. Vi kom fram til Sydney rundt 8-tiden på morgenen og ble kjørt videre til hostellet Wake Up hvor vi skal tilbringe de neste fire dagene.

Da vi ankom hostellet gikk vi først for å spise litt, og deretter se oss litt rundt om i nærområdet. Vi fikk også bestilt tur til Fraser Island i 2 dager og Whitsundays i 3 dager! Etterpå dro vi tilbake til hostellet for å sove - noe vi virkelig trengte etter flyturen.

Senere i kveld skal vi spise gratis pizza på hostellet og se oss litt mere rundt i nærområdet.