• Hur upplevde du att det var att jobba ut ifrån musik?

Jag tyckte om att jobba till musik. Jag personligen lyssnar alltid på musik då det är avslappnande och man kan hämta inspiration från låtarna. Särskilt i jazz som vi lyssnade på till den första teckningen är det mycket känsla som påverkade hur man målade.

• Hur påverkade musiken den konstnärliga processen? Var det lättare eller svårare att starta skapa? Påverkade dina val av tekniker och färg?

Tycker att det vara lättare att få ner något på papperet eftersom man kunde motivera de man målar till musiken. Till den första bilden var de jazz vi lyssnade på och då ville jag använda starka färger för att få ner de starka känslorna av saxofonen, trumpeten osv. Jag hade olika penslar till varje färg vilket gjorde att färgerna inte blandades på samma sätt utan mer gick över varandra.

• Hur påverkade känslan och energin i musiken det konstnärliga uttrycket? Beskriv hur musiken påverkade ditt val av färg och uttryck.

Färgerna och rörelserna påverkas mycket av musiken. När den var snabbare blev rörelserna mer stressade och när de var lugnare mer långsamma och slingriga. När vi lyssnade på pop var det mer attityd i musiken och texten hade mer ångest, vilket gjorde att jag använde blått, rött, lilla och rosa. Modern musik handlar ofta om kärlek och när jag var klar med målningen så påminde den mig om ett sönder slitet hjärta, eller vener och artärer. Jag använde också en spatel till den sista teckning så färgerna ser väldigt utsmetade ut och liksom blandades med varandra.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hur upplevde du att de var att samarbeta? Hur påverkade de andras teckningar ditt egna sätt att skapa?

Jag tyckte det var kul att samarbeta eftersom man fick nya ideer av dom man samarbetade med. Om man inte själv har några ideer känns det bra att kunna diskutera med andra så man får lite nya tankar.

Var de lättare eller svårare att komma igång med ditt skapande när det redan fanns en teckning på papperet?

Jag tyckte att de inte spelade någon roll. Men när de andra redan målat sin teckning så måste man tänka lite mer på hur man placerar sin egen teckning så man täcker så mycket av pappret som möjligt.

Hur gjorde ni när ni satte ihop era bilder? Hur tänkte ni för att få kompositionen att fungera? Beskriv för- och nackdelar med de olika kompositionerna.

När vi komponerade våra bilder så såg vi på bilderna i sin helhet och såg särskilda delar som vi ville framhäva extra mycket och försökte sedan tänka hur vi skulle göra detta. Två bilder var ganska lika varandra och de andra två var också lika varandra vilket skapade en sorts symmetri. Vi ville inte att bilderna skulle vara individuella utan att de skulle passa med varandra och skapa en större bild. De fanns två ögon, samt två lampor som vi satte ihop till en mun, vilket tillslut skapade ett ansikte. Ett ansikte såg mer planerat ut, vilket var kul att man kunde lyckas göra något strukturerat med så spontana teckningar.

Beskriv val av färger och er tanke bakom färgläggningen.

Vi ville använda oss av kontrastfärger för att göra ett starkare intryck. De delarna som vi ville skulle synas ska verkligen sticka ut. Vi började med att fylla i ögonen och munnen och fortsatte därefter lägga till mer starka färger som skulle stärka intrycket av ett ansikte. I slutet så valde vi att fylla i de små ansikten för att symbolisera att alla vi olika individer lyckas skapa något större tillsammans. 


Likes

Comments


Vad skyddar upphovsrätten?

Upphovsrätt gäller allt som någon annan har skapat, alltså texter, illustrationer, arkitektur, videos, dataprogram osv, som har uppnått verkshöjd.


Vem innehar upphovsrätten?

Skaparen till verket innehar ensamrätt till sitt verk enligt upphovsrätten, men för att något ska skyddas av upphovsrätten måste de uppnå verkshöjd.


Hur länge gäller upphovsrätten?

Upphovsrätten gäller under hela livstiden och 70 år efter skaparens död.


Vad är skillnaden på den ekonomiska- och den ideella upphovsrätten?

Den ekonomiska upphovsrätten handlar om två olika saker. Att man kan bestämma mängden av sitt verk, alltså copyright och att man ska få bestämma om verket ska få ses av allmänheten och få framföras och spridas.

Den ideella upphovsrätten handlar om att skaparen har rätt att bli tillkännagiven och få sitt namn framfört när verket används. Men i den ideella upphovsrätten finns också ett skydd mot kränkningar av verket, samt kränkande ändringar av verket.

De ideella rättigheterna kan man inte avtala bort, medan man kan avtala bort eller sälja de ekonomiska rättigheterna.


Likes

Comments

Jag har valt att måla av modellen Winne Harlow. Jag valde henne för att hon lider av en hudsjukdom, som gör att hon har fläckar över hela kroppen, vilket jag tycker både är vackert och inspirerande. Hon kämpade för att stå upp för sig själv, och fick utstå mobbning för att hon var annorlunda.

Jag har valt att måla ett porträtt med ett realistiskt uttryck. Jag ville göra henne realistisk för att hennes fläckar gör henne redan väldigt speciell och rolig att måla, plus att det realistiska uttrycket verkligen är en utmaning för mig. Från början tänkte jag att jag också skulle måla henne utan ansikte, för att jag tyckte om att hon hade så tydliga kännetecken, även utan att man såg hennes ansikte. Man brukar oftast känna igen människor på deras ansikten, men hennes hud är så speciell att man skulle känna igen henne ändå, vilket jag ville visa. Dock så bestämde jag mig för att försöka mig på ansiktet ändå, för att behålla de realistiska uttrycket.

Jag har tagit bilder under hela processen för att visa hur jag har gjort. Jag började med att blanda till den ljusblåa bakgrundsfärgen jag ville ha. Valde ljusblå eftersom det är en glad pastellfärg som inte är för stark, men som får henne att stå ut mer. Skissade sedan upp hennes kropp med en ljusare brun. Började med hennes armar, ben, midjan och huvudet. Det är viktigt att lägga bakgrundsfärgen samtidigt som motivet så inga färgers kontraster ändras sedan, vilket jag lärde mig från Konstnärsdrömmen.

Jag försökte skissa upp hennes stora drag först och fokuserade inte på detaljerna. Jag kan lätt fastna i att försöka rätta till små detaljer innan hela bilden är uppe, vilket gör att proportionerna kan bli konstiga. Men nu behövde jag inte oroa mig för detaljer eftersom vi arbetar i akryl och de är lätt att täcka över misstag. När jag fått upp hela bilden började jag lägga till hennes ljusare fläckar. Jag målade också då dit de kläderna hon har på sig. När jag gjort detta insåg jag att proportionerna blivit konstiga och jag var tvungen att förlänga magen, skapa skarpare vinklar vid midjan och göra benen smalare och längre. Hon såg lite ihoptryckt ut.

Jag fortsatte fylla i hennes hud med ljusbrunt och vitt. Det behövdes många lager för att täcka den ljusblå bakgrundsfärgen. När färgerna började bli som jag ville ha dem, gav Merete mig lite kritik kring hennes högra arm. Hon berättade om de negativa utrymmet som fanns där och förklarade att när man målar realistiskt är de verkligen viktigt att följa de vinklar och linjer som finns, för att få till de. Jag började då flytta den högra armen för att göra de mer likt orginalbilden. När den högra armen var flyttad så började jag jobba med den vänstra. Winnie har sin vänstra arm i en pose bakom huvudet, men den armen som jag målat såg ut som den saknade ben. Jag fortsatte att göra vinklarna skarpare och försökte verkligen få till så det såg ut som hon har ben och muskler i armen.

Men för att lyckas med detta helt, så behövde jag börja skugga. Jag lärde mig också från Konstnärsdrömmen att man aldrig ska skugga med svart, då detta gör bilden väldigt platt. Jag skuggade med en nyans mörkare vit på vissa av hennes fläckar, och började också skugga ansiktet och göra vissa partier ljusare. På vissa ställen av hennes ljusare fläckar finns också en rosa nyans, som jag ville lägga till.

Nu började hela bilden falla på plats. Jag lade till håret, som är mörkbrunt och fyllde i kläderna med en mer blå nyans. Porträttet är inte klart än. Är inte klar med ansiktet eller håret och skulle vilja göra armarna lite större så passar bättre med resten av kroppen. Skulle också vilja skugga mer.

Jag har tagit med mig många tips från Konstnärsdrömmen, som har förändrat mitt arbetssätt. Jag har fyllt hela duken med färg och låtit alla färger vara tydliga och klara. Som en av studenterna också sa på sin genomgång har jag försökt placera Winnie lite mer åt höger och försökt få de som hon kollar in i bilden. Jag skulle alltså inte direkt vilja ändra på något i mitt arbetssätt eftersom jag tog till mig många tips innan jag började med porträttet, vilket har förbättrat resultatet väldigt mycket.

Eftersom jag inte är helt klar, så finns inget direkt slutresultat, men så långt som jag har kommit, så är jag nöjd. Tycker att jag har fått fram de realistiska uttrycket och att jag har fått ihop färgerna bra tillsammans. Porträtt är väldigt svårt men har verkligen gett de ett bra försök.

Likes

Comments

Här är min bildmapp.

Den har en blå framsida, svartbaksida och blå tejp som håller ihop sidorna. Jag har valt att göra framsidan blå eftersom det är min favoritfärg. Mitt motiv består av ett collage med olika citat, loggor, klädesplagg, parfymer, smycken och smink som jag har klippt ut från olika tidningar. Jag har klippt ut bilder av det jag tycker är vackert, i färgerna mörkblått, guld, rosa, grått och svart. Jag har också med vissa delar av texter som beskriver känslan jag ville ha på min mapp. Under collaget finns två pappersbitar där det står mitt namn och min klass.

Likes

Comments