Igår besökte vi ett ställe jag längtar efter att se - the shire. Vi hade bokat tour kl 5 (fick inte gå på området utan en guid) och vädret lovade regn vid 4 och så blev de.. en stor storm har kommit in över Nya Zeeland och rör sig neråt på södra delen av ön där de ska blåsa 200 km/h. Men vi klarade oss precis, hela bussturen till hobbiton så var vädret fruktansvärt och de visste inte ifall vi skulle få gå hela vägen. Men 5 min efter vi klivet av bussen så slutade de egna helt och himlen sprack upp. Och vi blev som barn på julafton 😄

Vi fick se alla 44 hålen och sen gå in på greendragon och drick öl🍻

Idag har vi kört upp till Cape Reinga vilket tog ca 6 h (fram och tillbaka) vi har inget internet eller gps så allt vi använder oss av är riktiga kartor som vi köpte när vi var i auckland. Det är lite häftigt att kunna läsa kartor och faktiskt hitta dit vi ska😉 annars turas vi om om allt, köra, kartläsare och styra bilens musik.

Påvägen hittade vi en liten ”öken” där vi gick och sandboardade! Sjukt kul och speciellt när vi missar hela snowboard säsongen så får man ju ta de man har

Och Cape Reinga var jätte mysigt, vädret var helt på vår sida och jag blev kär i fyren ❤️

Alla hjärtansdag är en dag man helst vill spendera själva och bara gå runt och mysa hela dagen, men med två grabbkompisar runt om så va de lite svårt. Men på morgonen så överraskade han mig med choklad och hade letat överallt efter blommor men i den lilla byn vi är i nu så finns de tyvärr inga. Lika glad va jag endå för av choklader blir man glader😉 sen var de dags att fortsätta till nästa by där satt och fikade med Jakob medans Dennis klippte sig. Efteråt blev de den sista delen av fifthy shades som var helt okej. Tvåan tycker jag personligen var bättre men det var mysigt med en liten bio. Senare mötte vi upp Dennis och Jakob så fick de släppa av oss på ett b&b som jag och Niklas bokat. Där myste vi till de och blev riktigt bortskämda av de som hade det

Japp vi blev lite lurade.. men det här är bilen vi ska bo i och köra med i en månad. Vi har försökt lösa de så gott vi kan och den smartaste lösningen är att två får bo på hostel medans de andra två bor i bilen ( eftersom det är en ”camper van” men endast finns två madrasser). Annars kommer vi hålla oss till planen och köra Nya Zeeland runt. Eftersom vi endast har 18 liters kyl så blir de burkmat och torkat kött en hel del. I Nya Zeeland finns de inte heller direkt utekök som i Australien så hela grejen med matlagning kommer bli lite svårare. Vi fick två gasolplattor (en sån som vi hade sist som började brinna) men de kommer kräva en hel del gas för att laga en riktig måltid till fyra personer varav tre är tonårspojkar som äter som hästar..
Annars är vi back on the road again och kämpar med vår lilla bil🚙💨

Ojojoj vilken dag, vi har nu sett alla twelve apostles som var så vackra! Vädret är fortfarande helt på vår sida och vi bara njuter

Första natten avklarad och det va förvånansvärt bekvämt. Jag och Niklas sov i tältet på taket och precis som tältlivet i Sverige så blir det en bastu när solen tittar fram. Fördelen är att vi kom upp i rimlig tid och kunde återvända till vägen.

Vi hittade en jätte fin View point där det även var får som betade längre upp på kullen. Så där satt vi i gräset ett tag, njöt av utsikten och lyssnade på vågorna och fåren.

Senare gick vi i en regnskog där träden var så höga och täta att solen knappt kom igenom. På den andra bilden så ser ni vår utsikt längst med i stort sätt hela vägen 🌊

Idag har vi tjuvstartat på campinglivet och hyrt en van för att ta oss igenom Great ocean road. Det går att bädda ner i baksätet och så har vi typ ett tält på taket. Svårt att förklara men man vevar upp de och så klättrar man upp med hjälp av en stege. Kök finns i bakluckan och där lagar man mat via en bärbar glasolplatta. Sen finns de även en vask, 18 l kyl, en kastrull, en stekpanna och lite porslin samt bestick

Än så länge har det rullat på bra och vi har stannat för att se endel sevärdigheter.

När det var dags för kvällsmat stannade vi vid ett utekök för att få mer utrymme. Samt kunna både koka och steka samtidigt. I Australien finns de gått om utekök spridda lite överallt. Tyvärr så finns de bara en on/off knapp så du kan varken höja eller sänka värmen. Så efter två timmar tappert tålamod kunde vi äntligen äta lite spagetti och köttfärssås. Mitt tålamod försvann dock långt innan och jag valde att testa vår gasolplatta. Men efter fem sekunder började den brinna .. jag stängde av den direkt för att den inte skulle explodera men vi alla sprang fort därifrån utifall att. Så turen är att de finns utekök även om det tar en evighet att laga även de enklaste maträtterna.

Imorse fick vi en trevlig överraskning när vi kom in till köket. Tydligen så serverar hostlet pannkakor varje söndag så de stektes på löpande band och doftade i hela bygget🥞 till de bjöd de på sirap, nutella, jordnötssmör och mängder olika sylter. Helt enkelt en riktigt god start på dagen😉 senare åkte vi till stranden för att ligga och steka i värmen. Vädret har varit fantastiskt hela dagen med massa sol och helt klar blå himmel, tillochmed har värmen ökat några grader

Som pricken över i:et valde vi att avsluta dagen med lite mer husman😋 det kanske inte ser mycket ut för er där hemma men för oss är det obeskrivligt. Smaken av svensk mat är något vi verkligen saknar

Idag har jag och Niklas checkat ut från vårt lilla Hotell och gått tillbaka till hostel livet. Jakobs föräldrar lämnade igår så nu vi alla under samma tak igen. Under dagen har vi besökt Melbourne city som är en väldigt härlig stad, inte lika hektisk som storstads livet i Sydney kan bli.

Men självklart stannade vi i en park och bara njöt och tittade på alla människor 😌

Som kvällsmat hade vi bestämt att äta på Ikea och bara kollat att de stängde kl nio. Efter att ha dubbelkollat runt kvart i åtta så läste vi att köket stängde halv nio..
från noll till hundra så sprang vi till spårvagnen och sen vidare till nästa och in igenom Ikeas parkeringshus. Med hela fyra minuter till godo så kunde vi beställa vår älskade husmanskost🇸🇪 Det hela avslutades självklart med en mjukglass och ett familjefoto📸

Kämpar med att få Niklas att läsa ut min favorit bok men de går ju lite sådär..
Vi bytte läsplats idag och satt istället på ett kaffe och drack te. Så mysigt att bara få göra gamla ”vardagsting”. Ibland behöver man nästan en semester från semestern vilket kanske låter helknasigt för er där hemma. Men man uppskattar sånna små saker på ett helt annat sätt. Som mamma brukar säga så är de viktigt att ibland bara ha lite tråkigt. Kvällsmaten fick bli på ett mexikansk ställe där vi beställde in en stor fajitas med massa sallad och böner som man skulle dela på för två. Dessvärre var de mer som för 3-4 .. vi åt oss så mäta att de gjorde ont i magen när vi skulle gå därifrån. Men det var sååå gott!! Riktigt bra ställe med mexikanska människor som verkligen visste vad de gjorde 🌮