Familjen Pettersson besöker: Leksands Sommarland

[Pressresa till Leksands Sommarland]

Jag med familj vart medbjuden på en pressresa till Leksands sommarland , gissa barnens förtjusning? ;) Glada i hågen hoppade vi in i fullpackade bilar med diverse påsar och väskor, två vagnar och lite färdkost. Ja, för vi måste ju ta två bilar för att ta oss någonstans, många gånger har jag fått frågan hur vi löser det; men vi kör båda två. Den ena kör bussen, den andra kör "lilla bilen", dvs en volvo. Funkar kalasbra.
Kan ju dock redan nu tala om att upplevelsen var värd varenda minut i de varma bilarna, och mer ändå!

Vi kom fram till campingen framåt eftermiddagen, klev in i en stuga som var fullt utrustad med... goodiebags ;) Där fanns lite av varje, knäckebröd av olika sorter, snacks, godis, drycker, inredningsgrejer, ja en blandad kompott för oss alla. Roligast av allt var att alla nio barn fick en namnad tröja från elvelyckan design. Så häftigt!

Vi tillbringade kvällen på campingen, badade i Siljan och tog det lugnt. Där kan tilläggas att Siljan minsann är en väldigt (!) kall sjö att bada i. Men jag gjorde det, jag som inte är jätteglad i sjöbad haha. Men jag gick ner i vattnet, och det är jag nöjd med ;) Barnen badade tills vi tvingade upp dom! Vi köpte en grill på campingen för att kunna grilla lite korv framåt kvällen, och den grillen blev välanvänd under dagarna ;)

Sena kvällen kom, barnen somnade och vi med dom. Fredagen kom och barnen var taggade för sommarland. Trots att vi spenderade nästan hela dagen där så hann vi faktiskt inte testa allt. Det var en hel del. Men vi trampade trampebåtar, vi rodde roddbåtar, badade bollhav och hade väldigt mysigt.
Dessutom fick barnen bada även inne på sommarlandet, vilket var stort i deras ögon. Bassänger överallt! Superskoj! Här fanns mycket mer än vad vi kunde med att testa - Conny var ensam i vattnet med barnen då jag var uppe på land med Ninja :)

Jag svängde ihop en pastasallad som vi smaskade i oss innan vi drog iväg för att bada igen. Galna barn, helt klart. Men badandet var nog det bästa på campingen enligt dom. Leksands strand hade en mysig badpool med en lekpark utanför där vi fick många skratt! Helt klart en camping som jag kommer rekommendera andra att stanna över på - supermysigt!

Lördagen - vad gjorde vi?`Jo, sommarland igen. Vi började med lite blaster boat, där ungarna sköt ner varandra med vatten så de vart dyngsura allihop! Hoppkuddar, trafikstad, bungy trampoliner, mekanisk ponnyridning, lite mer roddbåtar, lekparkshäng osv. Massor hann vi med. Och en middagsbuffe därutöver!

Favoriten under dagen var nog Blaster Boat, samtidigt som den mekaniska ponnyridningen faktiskt överraskade stort. Liksom, knepigt men så häftigt! Frågar man de äldsta så var ju såklart den där laserdomeskjutningen häftigast under hela helgen skulle jag tro ;)

Under hela helgen hade vi bland annat Mirka som granne, så under lördagen passade vi på att prata lite under parkhänget också, jag och Conny kan inte alltid vara uppe i karusellerna heller såklart - så att få lite vuxet sällskap att prata med ibland är bara tacksamt och trevligt. De andra två grannhuset beboddes av Emma och Sanna :)

På vägen tillbaka till stugan beslutade vi att några av barnen skulle få sin önskan uppfylld att åka med turisttåget - detta var liksom inte så enkelt att få med alla på. Två vagnar, varav en dubbelvagn, fick liksom inte plats ;) Så jag åkte tåg med fem av barnen medans Conny gick tillbaka med tonåringarna och två av de små (Juliet och Ninja - båda sov ju). Superkul, en så enkel grej som ett turisttåg liksom, så vi tog svängen igenom hela campingen när vi ändå höll på ;)

Kvällen avslutades sen som vanligt med bad och lekpark. Stod och snicksnackade lite med Mirka under tiden ungarna lekte av sig. Där och då fick vi också lova en snabbvisit på sommarlandet innan söndagens långa hemfärd. Lite grillning, och så sängtime!

Söndagen blev kortvarig inne på sommarland. Två timmar ungefär.. mest trafikstad och roddbåtar med tillhörande lekpark och småbarnskaruseller. Lekparken är liksom placerad mitt bland roddbåtarna, som en lekpark med kringliggande vatten. Så David passade (givetvis) på att doppa fötterna! Haha! Så typiskt honom!
Sen dags att gå till bilen... ett antal timmars hemresa väntade.

Måste dock än en gång tacka för denna resa - helt klart ett av sommarens bästa äventyr enligt båda stora och små. De älskade att sova i stuga och bara vara vi, utan tv på rummet och alla tekniska ting. Så mysigt!

Leksands strand har verkligen imponerat på mig - jag har aldrig varit där tidigare, men detta ställe är helt klart värt att återkomma till. Vi vill alla tillbaka igen - med en helhelg i sikte då också. Nu var vi där tors-sön, och det är nog vad man behöver. Helst lite till ändå ;)
Leksands sommarland passar verkligen alla åldrar om man frågar mig - småbarnskaruseller för de minsta, liksom jumping park som är anpassad för alla, bollhav och hoppborgar om vartannat. Sen vattenland som passar alla, och en gocartbana som vi aldrig besökte mer än att vi åkte förbi med turisttåget. Men gocart, vattenland, zipline, laserdome och mycket annat för de äldre. Ja jag säger det - alla njuter av Leksands sommarland, verkligen!

På återseende, Leksands strand, Leksands sommarland och den underbara natur och atmosfär som Dalarna hade att bjuda på! <3