5 hälsosamma rätter: Skillnaden på bra/dåligt kolesterol

Innehåller affiliate-länkar

Fem kanske överdrivet goda recept? De är enkla att göra, det går fort och smakar fantastiskt gott! Personligen är nr 3 en riktig favorit! Det var min mamma som gjorde det receptet när jag var liten - och tack och lov - har minsysterpublicerat receptet, så att ni också kan njuta av den! Jag har annars suttit här med min medicinbok och kära google som vän för att hitta nödvändig info + förklara kolesterol, fast har dragit ner på en hel del medicinska termer - bara för att man lättare ska kunna förstå ;-) Nån gång måste jag ju läsa i den boken, haha (lästa medicin i höstas). Nämen inser att jag borde läst till dietist ist för arbetsterapeut - då det är alldeles för få arbetsterapeuter som jobbar med "hela människan" och ser dess aktivitet... Well well, får läsa på en kostrådgivningskurs i framtiden ;-)


5 näringsboostade rätter! 

1. Tom Kha Phak-soppa- Ett recept med massa härliga grönsaker och nyttigheter. Du får i den en riklig mängd med c-vitamin, beta-karoten (A-vitamin), kalcium och järn! Så ett hett tips till helgen för en riktig näringsbooost!

2. Supersallad med halloumi & avokado & rostade valnötter - Ett härligt, lakto-vegetariskt recept, med halloumi, valnötter, quinoa och rostade valnötter. Hur gott låter inte det? Halloumi innehåller dessutom 9 viktiga näringsämnen - och såklart, fantastiskt gott! Quinoa har ett lågt GI-värde och är rikt på: Järn, magnesium, kalium och zink samt innehåller mängder med B-vitamin. Dessutom innehåller avokado en hel del nyttiga enkelomättade fetter. Enkelomättade fetter är fantastiskt för att det gynnar det goda kolesterolet HDL, och minskar det dåliga kolesterolet LDL. Whoops blev lite medicinsk av mig så här är en kort förklaring:

Kolesterol transporteras i kroppen med hjälp av proteiner. Dessa proteiner kallas för lipoproteiner, LDL och HDL (låg/hög-densitets lipoproteiner). LDL flyttar kolesterol runt i kroppen, från levern. I små mängder är inte LDL farligt, utan snarare viktigt för vår överlevnad. Om det däremot är överflödigt med kolesterol kommer det lagras på kärlväggarna, åderförkalkning/plack, som kan på längre sikt leda till en blodpropp. HDL transporterar kolesterol tillbaka till levern, där det bryts ner. HDL minskar plackbildning och kallas därför för det "bra" kolesterolet.

3. Finsmakarsallad - En sallad innehållandes bla. räkor, tonfisk, gröna ärtor, paprika och majs. Denna är verkligen en favorit som är fantastiskt god! Serveras med brödkutonger. Du kan såklart skippa ex. räkor eller tonfisk om det är någon av dem du inte riktigt gillar (jag gillar inte riktigt tonfisk). Denna rätt innehåller rikligt med B-vitamin, järn, kalium, fosfor, magnesium, zink och fibrer! Tonfisk är dessutom rikt på protein och är bra för dig som vill bygga muskler!

4.Smoothie med jordnötssmör - Av olika skäl är inte jag en smoothiefantast - men OMG, jordnötssmör går aldrig fel. Det är en härlig banansmoothie med jordnötssmör och boostad lite extra med chiafrön. Tips: Du kan byta ut yoghurten mot växtbaserat alt. för en helt vegansk smoothie. Visste du att banan är perfekt att äta på kvällen? Banan innehåller aminosyran tryptofan som behövs för att bilda serotonin, som i sin tur behövs för att bilda melatonin. du kan boosta denna smoothie med valnötter för en god natts sömn! Banan är bra då det innehåller mycket kalium och magnesium. Chiafrö innehåller massa mineraler och har ett lågt GI-värde samt innehåller rikligt med omega-3. Chiafrön är också en bra proteinkälla! Sen jordnötssmöret - innehåller enkelomättat fett, e-vitamin, B-vitamin, järn, kalium, fosfor, magnesium och zink - men tänk på att välja en ekologisk osötad variant! Exempel på bra jordnötssmör hittar du: HÄR  

5. Banancookies - Det är endast två ingredienser, banan och müsli! Se till att välja en bra müsli utan massa socker och andra konstiga tillsatser. Har du inte det hemma? Byt ut mot fiber rågflingor (de har lägre GI än havregryn). Tips på müsli hittar du: HÄR - annars gillar jag Paulúns produkter :-) Tycker du att banan har högt GI? Använd dig av omogen banan istället (GI på ca 43 ist för 84)!


Stort tack till Adaras.se

Stort tack till min fina storasysterIdasom fotat och lagat alla dessa fina måltider! Ni behöver endast klicka på namnen - som är länkade direkt till recepten! Hoppas ni finner inspiration till att laga något utsökt :-)

  • Recept

Gillar

Kommentarer

Amanda Jona [SPONTAN],
Tack för tipsen! 😊
spontan.blogg.se
Inger Hansson
,
Det vore en utmärkt kombination: Arbetsterapeut och dietist för människan är en helhet beroende av båda discipliner. Kramar!
ADARAS,
Nämen tack själv siz!!! 😃 Måste dela med mig av dina fantastiska recept också ju 😉 P.S Har du bilder i högre upplösning? Skulle behöva bilder som är 1200 px breda minst! <3 Puss
adaras.se
Vilket intressant inlägg 😃.
www.saramadeleine.se