Reseberättelse Florida 2019

Walt Disney World, Reseberättelse

Jag är en kontrollmänniska och när det gäller semestrar planerar jag långt i förväg och har normalt sätt det mesta under kontroll ett år i förväg. Den här gången hade vi inga stora planer för sommaren utan vår stora semester var planerad till september då vi ska åka på en Trans Atlantisk kryssning från Dover till New York med Disney Magic. Men, när vi satt i slutet av april och funderade på olika mindre utflykter för sommaren blev vi mer och mer sugna på att resa till Florida.

Jag tittade på flygbiljetter och när vi hittade bra pris på fyra flygbiljetter med British Airways med avresa på kvällen vår sista arbetsdag innan semestern så slog vi till.

Det här skulle bli en lugn semester med mycket tid på Floridas stränder och inte så mycket tid på Disney. Jag lyckades dock få till två dagar på EPCOT och Animal Kingdom. I efterhand ångrar jag att övertalade resten av familjen till att välja fler dagar på Disney, men å andra sidan var det varmare än vad vi var vana vid och det påverkade oss och gjorde att vi inte orkade med lika mycket som vi brukar.

Vi startade vår resa på Köpenhamns flygplats på kvällen innan Midsommarafton. Vi flög till Heathrow där vi hade en taxi som väntade på oss och körde oss till vårt hotell som låg nära Gatwick flygplats. Dagen efter flög vi från Gatwick till Orlando. Det kan verka underligt att byta flygplats, men det var verkligen ett lyckodrag. Vårt flyg gick vid 11 tiden från Gatwick och vi var framme i Orlando strax efter 15 lokal tid (Kl 21 svensk tid). Det gjorde att vi var riktigt pigga när vi kom fram och vi hade också lättare att anpassa oss till tidsskillnaden.

Vi bodde i 7 nätter i Orlando på ett av Disneys hotell: Old Key West. Under vår vecka i Orlando besökte vi EPCOT, Animal Kingdom, Disneys vattenpark Typhoon Lagoon, Disney Springs, en outlet och spenderade en hel del tid på vårt fina hotell. Vi körde sedan till Juno Beach på Floridas ostkust där vi bodde 4 nätter och förutom att besöka Kennedy Space Center och spendera tid på stranden var med på en "Turtle Walk" där vi fick se en stor sköldpaddshona komma upp på stranden i mörkret och lägga ägg. Det var en otrolig upplevelse. Efter Juno Beach körde vi genom Everglades till Floridas västkust och spenderade 5 nätter i Bradenton där vi hade nära till fantastiska stränder. Tyvärr var det sedan dags att åka hem. Vi åkte på kvällen från Orlando och landade på morgonen lokal tid på Gatwick där vår taxi väntade på oss och körde oss till Heathrow där vår sista flygsträcka till Köpenhamn startade.

Under de närmsta dagarna kommer jag att skriva en mer detaljerad dag för dag reseberättelse om vår fantastiska semester i Florida.

Alla foton är privata och tillhör mig om inget annat anges.