I kender nok det, når jeres forældre beder jer om at lægge jeres smartphone væk. De fleste af jer ignorer dem, fordi I lige skal se noget vigtigt eller lignende. Har I nogensinde, tænkt på er der kunne være en grund til at de beder jer om at lægge den væk? Hvis I gerne vil have noget viden, om hvorfor smartphonen ødelægger jeres daglige præstation, og hvad man kan gøre for at undgå det så læs teksterne herunder.

Melatonin

Lys påvirker koglekirtlen og produktionen af melatonin. Melatonin er noget der bliver produceret når sollyset (det blålige morgenlys) forsvinder. Sollyset bestemmer, styrer og regulerer grundlæggende vores døgnrytme og kroppens søvn, vågenhed, kropstemperatur, aktivitetsniveau, udskillelse af hormoner, insulinfølsomhed, urinproduktion, mavesyreproduktion mv. Computerskærme, tablets og skærme udsender nogenlunde samme lys - det blålige lys - og blokerer derfor produktionen af melatonin som får det svære for os at sove. Når man mangler søvn bliver man dårligerer fungerende og præsentationen i skolen eller/og arbejde bliver dårlig. Man mangler energi så man begynder at spise mere. Det viser sig også at nedsætte immunforsvaret og forøger muligheden af sygdomme ved den manglende søvn. Med andre ord bliver vi svækkede i immunforsvaret, dumme, overspisende og syge af at tage skærmen med i seng.

Øjne

Når man sidder med sin smartphone anstrenger man øjnene, fordi man sidder og kigger på små tekster. Når man sidder og kigger på små tekster kan man opleve at synet bliver sløret, at man bliver svimmel og får tørre øjne. Der er en stigende procent i verden der bliver nærsynet, fordi de sidder med deres smartphone for meget. Nærsynethed øger risikoen for at få andre øjensygdomme som grøn stær og nethindeløsning.

Nakken

Smartphonen har medført en stigning i henvendelser fra unge om nakkesmerter. Man risikere at blive pukkelrygget, fordi man sidder i en 60 graders stilling med sin smartphone i en lang periode. Når du sidder med din smartphonen i mange timer skader man ryggen og nakken, fordi man sidder bøjet forover. Når man har ryggen bøjet forover forøges vægten. Så derfor er det vigtigt, at du tænker over hvordan du sidder med din smartphone, når du sms'er eller/og ser film . Man har døbt denne lidelse for “smartphone-nakken”.

Hvordan folk reagerer når de ikke har deres smartphone.

Flere unge oplever i dag abstinenser, fordi de ikke er i nærheden af deres samrtphone. Når unge sidder på deres smartphone og spiller et spil eller får en notifikation udløser hjernen dopamin. Det kan sammenlignes med det der sker i hjernen, når man tager stoffer. Når unge får taget deres smartphone fra sig, kan de føle sig rastløse og irriteret. Og flere undersøgelser peger på at det svækker deres koncentrationsevne.

Hvis du vil undgå at få øjenproblemer, nakkeproblemer, sygdomme, søvnmangel osv. så læs dette.

For at undgå alle de ting vi har skrevet om skal du starte med at nedsætte dit forbrug af smartphonen. Vi siger ikke at du nødvendigvis behøver at stoppe med at bruge tid på smartphonen, men at du skal skære ned på dit daglige brug af smartphonen. 

Du skal passe på med at tage skærmen helt op til ansigtet. Sørg for at holde smartphonen en tilpas længde fra ansigtet. Prøv at undgå at bruge din smartphone, når det er mørkt. Det vil give dig en bedre daglig præstation når du får en god nats søvn. 

Vær især opmærksom på at lysstyrken skal tilpasse sig til omgivelserne. 

Hvis du gerne vil være mindre afhængig af din smartphone, kan du deltage i noget socialt sammen med din venner og/eller familie.


Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - Klik her

Likes

Comments