Header
Søk

De siste årene har antall Facebookbrukere økt kraftig. 97% av nordmenn som har en registrert profil, bruker Facebook ukentlig eller oftere. Det sier seg dermed selv at Facebook er en stor del av nordmenns hverdag.

Facebook er et sosialt nettverk som knytter mennesker sammen over hele verden. Det er en gratis plattform hvor en oppretter sin egen profil og kan dele informasjon, bilder og kommunisere med andre mennesker. De senere år kan en se en tendens til at det er blitt mer populært for bedrifter å benytte seg av Facebook, dette da som et verktøy for digital markedsføring. Ved å benytte seg av en slik plattform vil bedrifter kunne komme i kontakt med potensielle kunder og dele hendelser. Personer som liker/følger en side vil få nyhetsoppdateringer direkte på tidslinjen.

En suksessfaktor for enhver bedrift er god markedsføring. Vi kan se en tendens til at flere og flere bedrifter benytter seg av Facebook som en del av sin digitale markedsføring.


Her er 6 enkle steg for å komme i gang med digital markedsføring på Facebook:


1. Opprett en side for din bedrift

For å kunne opprette en bedriftsside på Facebook, må du ha en privat konto. Når du er logget på din private Facebookprofil kan du opprette en side for din bedrift. Dette gjør du ved å velge "opprett bedriftsside". Deretter velger du den kategorien som passer best, angir informasjon om din bedrift og laster opp profil- og forsidebilde. Navnet til bedriftssiden bør samstemme med bedriftens navn og innhold, samtidig som det er viktig at profil- og forsidebilde er relatert til dette.



2. Legg til informasjon

Her kan du legge inn informasjon du ønsker skal være synlig. Jo mer informasjon publikum har tilgjengelig, jo større sannsynlighet er det for å komme i kontakt med riktig målgruppe. Denne informasjonen bør blant annet inneholde lokasjon, kategori og kontaktinformasjon. Det kan også være hensiktsmessig å legge til link til eventuell nettside og en biografi.



3. Legg til ønskede funksjoner

Her kan du blant annet aktivere meldinger på siden din, legge til spesialinnhold og laste opp eventuelle tjenester/produkter. Hvis det er flere som har adgang til siden kan en her administrere sideroller, som for eksempel administrator, redaktør og moderator.



4. Publiser innhold

For å opprettholde kontakt med kundene, kan du publisere blant annet tekst, bilder og video. Det er viktig å tenke strategisk når en skal nå ut til målgruppen. Innholdet bør være uttrykt på en forståelig måte, og gjerne slik at målgruppen kan relatere seg til dette.



5. Promoter siden din

For at en Facebookside skal være populær må den ha nok følgere, som igjen gir likes og kommentarer. For å utvide innleggenes rekkevidde til flere enn sidens følgere, kan du enten fremme innlegg eller siden din. Du kan her velge ønsket målgruppe utifra ønsket alder, kjønn og bosted. Det er her viktig at informasjonen du promoterer er rettet mot ønsket målgruppe. Du kan også sende en personlig invitasjon til eventuelle kunder for at de skal kunne komme i kontakt med deg og få med seg sidens oppdateringer.



6. Sideinnsikt

Etter du har publisert innlegg kan du gå til sideinnsikt for blant annet å få en oversikt over hvor mange personer innlegget ditt har nådd ut til, hva slags innhold som er mest likt og handlinger på siden. Ved å ha tilgang til slik informasjon, er det lettere for deg å legge en strategisk plan for innhold og få best utbytte av bedriftens digitale markedsføring via Facebook.



Digital markedsføring på Facebook

Sparebanken 1 Nord-Norge og Visit Northern Norway er eksempler på bedrifter som har benyttet seg av Facebook som digital markedsføringskanal på en god måte. Begge bedriftene har et høyt antall følgere og likes. De er flinke på å fokusere på det lokale ved å benytte seg av den spektakulære naturen i sin markedsføring. Begge bedriftene når sine målgrupper ved å publisere tilpasset varierende og engasjerende innhold.


Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Likes

Comments