Why you should meditate - 5 tips

Att meditera har blivit en rutin för mig som jag gör varje morgon direkt när jag vaknar, det har jag gjort i lite över två år nu och det har på riktigt förändrat mitt liv till det bättre. Jag är en sån person som gärna övertänker och hela tiden ser framåt, men mitt mål är att försöka vara i nuet och där har meditationen hjälpt mig. Det hjälper mig att fokusera på nuet och minska stress, jag har också lärt mig att bättre förstå mig på mitt inre och lokalisera mina tankar och känslor, för att sen kunna släppa och gå vidare. Det kanske låter flummigt för vissa, men det är så mycket mer än att bara sitta i en sittande position och andas utan det ger en så mycket mer.

Det har inte alltid varit lätt för mig att meditera, för visst går tankarna iväg ibland, men det är helt normalt och det är något man övar på! Och för er som är sugna på att testa så kommer här mina 5 bästa tips!


// Meditating has become a routine for me that I do every morning right when I wake up, I have been doing that for a little over two years now and it has really changed my life for the better. I am such a person who likes to overthink and always look ahead, but my goal is to try to be in the present and that is where meditation has helped me. Meditating helps me focus on the present and reduce stress, I have also learned to better understand myself and locate my thoughts and feelings, to then be able to let go and move on. It may sound weird to some, but it's so much more than just sitting in a sitting position and breathing, it giving you so much.

It has not always been easy for me to meditate, of course the thoughts go away sometimes, but it is completely normal and it is something you practice and for you who are eager to try, here are my 5 best tips!


1. Guided meditation

Mitt första tips är att använda sig utav en guidad meditation som säger vad man ska göra, perfekt för både nybörjare eller icke nybörjare. Jag använder mig utav appen Mindfulness och den kan jag verkligen rekommendera, den är gratis och där finns det både guidade, tysta och anpassade meditationer. Min favorit är att köra 10 min guidande röst med strandbakgrund. Det finns även ett ''kom igång'' program för nybörjare.

// My first tip is to use a guided meditation that tells you what to do, perfect for both beginners and non-beginners. I use the app Mindfulness and I can really recommend it, it is free and there are both guided, silent and adapted meditations. My favorite is to the 10 min guiding voice with beach background. There is also a "get started" program for beginners.


2. Create a meditation space

Hitta en plats som du alltid mediterar vid, det gör att du kommer känna dig bekväm och det kommer vara lättare att komma in i meditationen. Jag sitter alltid på en kudde på golvet framför vårat stora fönster.

// Find a place that you always meditate at, it will make you feel comfortable and it will be easier to get into meditation. I always sit on a pillow on the floor in front of our large window.


3. Meditate in the morning

Ett andra tips är att meditera direkt på morgonen när du stiger upp ur sängen, varför då?

1. Bästa starten på dagen genom att först checka av sina tankar och känslor för att sen gå vidare och vara i nuet. 2. Det sätter tonen på hela din dag och du kommer fokusera mycket bättre på jobbet/plugget etc. 3. Skönt att ha det avklarat.

Om du inte vill/kan meditera på morgon så se till att ha en bestämt tid som du kör varje gång, på så vis är det lättare att få in det som en rutin!

// A second tip is to meditate directly in the morning when you get out of bed, why?

1. Best start to the day by first checking off your thoughts and feelings and then moving on and being in the present. 2. It sets the tone for your whole day and you will focus much better on the job/study etc. 3. Nice to have it done.

If you do not want/can not meditate in the morning, make sure you have a specific time that you meditate each day, this way it is easier to get it in as a routine!


4. No excuses

Hur många gånger har man inte sagt att tiden inte räcker till, men alla har vi tid för 5-10 min. Ett tips är att ställa klockan 10 min tidigare än man brukar!

// How many times has it not been said that time is not enough, but we all have time for 5-10 min. A tip is to set the clock 10 minutes earlier than usual!


5. Practice & be patient

Kom ihåg att meditation är något man tränar på, tankarna kommer åka iväg medan man mediterar och det är helt normalt, men då är det som sagt skönt att ha en guidad röst som påminner en att gå tillbaka till nuet! Så mitt sista tips är att inte ge upp och var snäll mot dig själv!

// Remember that meditation is something you practice, the thoughts will go away while you meditate and it is completely normal, but then it is nice to have a guided voice that reminds you to go back to the present! So my last tip is not to give up and be kind to yourself!


#bestofno

Gillar

Kommentarer

beattriicee
beattriicee,
så härliga tips, detta behöver jag verkligen göra för att känna mig mer lugn! 😅
nouw.com/beattriicee
Desireekujala
Desireekujala,
Men jaa det tycker jag 😃 det har hjälpt mig att känna mindre stress i vardagen! <3
nouw.com/desireekujala
celinelundqvists
celinelundqvists,
Hahaha varje gång jag försöker mig på att meditera så somnar jag typ bara :')
nouw.com/celinelundqvists
Desireekujala
Desireekujala,
Då är du i en alldeles för bekväm position haha <33
nouw.com/desireekujala
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229