Turkiet 2017 del 1

19/5-17. Resans stressigaste dag skulle vi väl kunna kalla detta för. Jag och mamma var hemma på dagen för att sola och försöka packa klart det sista. När vi väl var klara med detta satt vi mest och väntade in tiden så att vi kunde köra iväg till tågstationen. Klockan var halv tre när vi kom på att vi måste hinna köpa mediciner samt åka inom biblioteket för att jag skulle kunna lämna in ett papper inför sommarjobbet. Tiden gick och jag märkte att mamma blev allt mer stressig, dock hann vi såklart med både medicin, papper och tåg. På tågstationen träffade jag Pamela där vi vinkade av varandra med en kram och därefter gick vi och mötte min bror på tåget. Tågresan till Köpenhamn var en ren stressfaktor då vi fick byta tre tåg varav vi missade ett av de. När vi väl var framme på flygplatsen så slutade inte stressen där heller. Maten fick vi kasta i oss då vi kollade på klockan och insåg att det var 10 minuter till boarding på flygplanet, för att inte prata om att vi inte hade fått in vår mat. Hursomhelst hann vi både med att få i oss mat och komma på flyget. 3,5 h senare var vi framme i Antalya där vi sedan skulle försöka leta upp vår buss som skulle ta oss till Side, det tog ett tag men till slut hittade vi den och åkte sedan 1 h innan vi var framme vid hotellet. Väl på hotellet blev vi gott omhändertagna och fick ett helt fantastiskt hotellrum.

20/5-17. En allt mer mysig dag. Vädret på lördagen var blandat från sol och moln. Med tanke på att vi inte hade somnat förrän klockan 3 på natten till lördagen skippade vi frukosten och hade sovmorgon. Vi vaknade lagom till att äta lunch på hotellet, vilket ingen av oss klagade på. Sovmorgon + fantastisk lunch. Dagen gick åt till att sola medan kvällen bjöd på mer. Vi gick ner till strandpromenaden för att kolla vad som fanns där och blev genast påhoppade av inkastare till höger och vänster. När vi fortsatte gå så gick vi förbi en restaurang som heter La Istanbul där en trevlig kille kom fram till oss, Muslum. Han var ännu en inkastare som försökte få in oss på deras restaurang, vi lovade honom att komma dit senare efter att vi hade kollat lite vid hamnen. Sagt och gjort, vi gick tillbaka men såg ingen Muslum. Då kommer en annan kille, Mehmet, fram till oss och skriker "Muslum, I found your friends", där står vi och skrattar medan Muslum kommer springande till oss. Han ger oss ett bord och vi bestämmer oss för att enbart ta några drinkar, då vi ville testa maten på hotellet efteråt. Vi stannade ett tag på La Istanbul tillsammans med Muslum och Mehmet och hade otroligt roliga pratstunder. När vi därefter kollar på klockan så insåg vi att restaurangen på hotellet stängde om en halvtimme, vi förklarade för Muslum och han sa att vi kunde betala dagen efter. Vi sprang till hotellet och fick i oss mat, därefter blev det läggdags.

21/5-17. Så som förra dagen såg ut, såg i princip även denna dagen ut. Vi solade och åt på dagen, gick i några affärer, åt på hotellet och därefter tillbaka till La Istanbul. Som tidigare stod Muslum och Mehmet och log mot oss när vi kom till de, härliga killar. Drinkar beställdes in och vi började genast snacka med både Muslum och Mehmet. Vi tillbringade hela kvällen vid restaurangen tillsammans med Muslum samt en annan kille som ägde restaurangen. Turkisk folkdans lärdes ut, samtidigt som jag och mamma skulle försöka oss på att lära Muslum och han andra bugg. Vi gjorde även tävlingar tillsammans och vid det här laget hade jag fått både rosor, pappersrosor och en blomsterkrans av Muslum. Även denna kvällen slutade fantastiskt bra.

22/5-17. Dagarna blev allt mer lika varandra sedan den första dagen vi var där. Det började med frukost, därefter la vi oss vid poolen i några timmar, vi gick upp och åt lunch, solade vidare nere vid stranden, gick upp på hotellet för att duscha och fixa till oss och sedan gick vi ner och åt. Även denna dag var hotellets mat fantastiskt god. Därefter gick vi tillbaka till La Istanbul där Muslum och Mehmet väntade på oss. Kvällen blev kylig och det blåste väldigt mycket, vilket gjorde att vi fick sätta oss där inne denna kvällen. Lika mysigt var det då vi senare fick ett bord med rosenblad som Muslum hade fixat. Denna kväll gjorde Muslum en specialdrink till mig, som inte var helt fel, väldigt god faktiskt. När kylan hade lagt sig och det inte blåste lika mycket, satte vi oss i ett par soffor där ute och Muslum följde med. I sofforna satt vi och berättade historier för varandra, Muslum berättade för oss om Turkiet och sin hemstad, vi gjorde även tävlingar denna dagen, han visade oss ett trick med en vinflaska, Muslum skulle försöka lära mig dansa cha cha medans mamma försökte lära de Svensk Folkdans.