VARDAG

SKAFFA NYA MORGONRUTINER ☾✰

Är du ingen morgonmänniska? Jag hävdar att det beror på att man dels lägger sig för sent, men även upplever morgnar som jobbiga pga stress, beslutsfattning och sånt som direkt sätter hjärnan på prov när den inte är ordentligt vaken och därför känns det övermäktigt och något man inte gillar. Jag är i grund och botten en morgonmänniska sen barnsben, men har mellan 19-25 års ålder alltid jobbat nätter och kvällar på både casino, nattklubb, event och restaurang. Så jag fick lära min kropp att bli tvärtom, vilket till slut inte kändes bra. Så nu är jag tillbaka i mina morgonpigga och kvällströtta vanor haha!
Men jag tänkte dela med mig av några tips för en smidigare morgon som gör att du snabbare kommer igång // från en som haft båda dygnsrytmerna och lärt sig lite av det ;)


1. Snooza inte. Okej, nu vill hälften av er slå mig typ. Men seriöst gör din sköna sömn en tjänst och ställ inte klockan på annat än det klockslag du verkligen måste gå upp. Att snooza ger riktigt kass sömn den sista stunden ändå och gör att du känner dig segare och tröttare direkt vilket inte är vad du behöver.

2. Scrolla inte. Vi är många som tar tag i telefonen det första vi gör när vi vaknat och börjar kolla våra kanaler en stund i sängen, right? Spara helst det till senare när du väl kommit igång, kanske till bussen eller frukostrasten på jobbet. Det är såååå lätt att fastna i scrollandet och helt plötsligt måste du stressa, vilket bara förstärker din känsla att mornar är djävulens påfund.

3. Frukost first. Något litet att äta när du vaknat är viktigt även om du inte är den som kan sätta i dig en hel måltid direkt på morgonen. Mitt tips här är att förbereda tex overnight oats eller smoothie som är snabbt att äta innan du sticker hemifrån eller ha frukost på jobbet som du kan äta där (om det går).

4. Undvik klädskris. Jag är säkert inte den enda som våndats över klädvalet när klockan är knappt 8? När jag är extremt strukturerad brukar jag titta på väderprognosen kvällen innan och bestämma lämpliga kläder utifrån det, för tyvärr styr ju kyla och regn ens outfit här i Sverige oftast... Annars kanske man har tänkt ta på sig på nån fin klänning men överraskas av snöslask och det blir totalt kaos mellan galgarna när man försöker komma på en plan B medan minuterna tickar skitsnabbt. Blä, ingen bra morgonkänsla helt enkelt. Om du inte pallar vara så präktig så kan du i alla fall ta bilder på favoritoutfits som du vet att du ALLTID känner dig fin och bekväm i och sätta upp på insidan garderoben så kan du bara välja en, kopiera den rakt av och du är good to go.

5. Preparation is key. Du får en behagligare morgon om du underlättar för sig själv med allt. En dålig hårdag kan ju förstöra allt, så sov med fläta så har du snyggt svall när du vaknar. Lätt som en plätt att bara styla med torrschampo och beachspray och du är klar! Packa även väskan och ställ fram allt som du behöver kvällen innan, så att du snabbt kan börja sminka dig eller framför allt inte står på gymmet utan sportbh efter jobbet. Bonustips för kaffejunkies: ställ en timer på kaffegbryggaren så att den är klar när du vaknar och du kan få ditt livselixir så fort du klivit upp. Självklart kan du även ta med dig det i en mugg på väg till jobbet och spara tid!


Hoppas att du känner att du kan spara tid, få en enklare morgon och känna motståndet till att vakna upp minska med dessa tips!

PS. Självklart måste du ju lägga dig i tid för annars är du ju zombie och får ändå en skitmorgon ;)

Gillar

Kommentarer

Beata
Beata,
Tack för att du skrivit ett inlägg rakt till mig haha 😃 Behöver typ följa alla dina tips 😉 Delade detta på min blogg (så nu vet du nästa gång du kikar analytics!) : http://www.imagineabird.se/2017/10/20/tre-fina-inlagg/ www.imagineabird.se/
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229