Veien til indre ro [del 3]

Velkommen tilbake!

I denne føljetongen så har jeg skrevet om hjelpemidler som ABCD-Skjemaet og at man må nyte maten for og litt glede i livet. I dag skal jeg ta hente frem to andre metoder på finne roen i det indre sjelelivet. Dette er en føljetong du kan lese i hvilken som helst rekkefølge, trykk her hvis du ikke har lest: Del 1 eller Del 2.

​Trening

Enhver gymlærer og treningsinstruktør vil nok nikke anerkjennende til påstanden jeg skal til å komme; våre kropper er ikke designet til å binge serier på Netflix i horisontalen, vi er egentlig ganske aktive vesener, men vår moderne livsstil er en sterk motsetning av våre forfedres livsstil. Nå skal jeg ikke la nostalgien få all overtaket, vi har det mye bedre enn våre forfedre generelt sett, legevitenskapen har kommet så langt at vi har vaksiner som stopper farlige sykdommer, medisiner som helbreder oss og tilgangen til et godt måltid er strengt tatt tryggere. Er du sulten? Ja vel, da er det bare å gå på butikken og kjøpe en grandis. Hvor vidt Stabburets kronjuvel i frossenpizza markedet er helsemessig bra for deg kan de lærde strides om. Jeg skriver bare en unødvendig lang og komplisert intro til dette punktet.

Trening er viktig for deg, fysisk gjør trening undre med metabolisme og immunforsvaret. Men det begrenses ikke bare til fysiske goder, man får også mange psykiske fordeler av svette litt etter en treningsøkt. Etter en treningsøkt vil du sannsynligvis oppleve en lettere oppstemt følelse, dette er fordi at hjernen skiller ut Dopamin og Endorfiner hvilket er to hormoner som er designet til å få deg til og gjøre med av en adferd. Når du har spist et godt måltid så er den gode følelsen du kjenner etterpå et resultat av disse hormonene, nettopp hatt sex så pulesveisen står til alle kanter? Jepp den gode følelsen du kjenner etter orgasmen er disse hormonene med flere. Finn en aktivitet du liker og holde på med og gjør den noen ganger i uken, enten det er en tur i skog og mark eller spille fotball med noen venner. Den største feilen de aller fleste gjør nå det kommer til trening er at man begynner på aktiviteter man hater, så gjør man de aktivitetene noen ganger og, you guessed it, kroppen motarbeider deg hele veien, «Hva er det du holder på med, vi har ikke tatt en armheving noensinne, og vi begynner i hvert fall ikke nå.» Så med andre ord, finn den aktiviteten du liker best og la det være din trening.

Meditasjon

Hverdagen vår er full av impulser, enten det er lyder fratrafikken når vi pendler til og fra jobb, eller det er lukter og følelser vikjenner underveis. En vanlig misforståelse med meditasjon er at man skal stoppeå tenke, det er ikke nødvendigvis tilfelle. Enkelte ganger når man mediterer så lar man alletankene komme og gå som de vil, poenget med en meditasjon er at man ikke skalundersøke disse tankene nærmere, man skal anerkjenne at tankene eksisterer, menman skal gi dem mer energi enn det. Dette er det som funker best for meg og jeger ganske sikker på at det er det vil funke best for deg også. For når duegentlig tenker over det, kan du egentlig stoppe dine tanker? Hvis jeg nåskriver IKKE TENK PÅ EN ELEFANT! Tenker du på andre dyr enn et snabeldyr i Afrika eller dukker Dumbo opp i hukommelsen din? Jeg har opplever i alle fallat så lenge jeg prøver og stanse tankene mine så ender jeg som regel opp med ogtenke de tankene jeg ikke har lyst til å tenke. Hvis du ikke skjønner hva jeg snakker om kan du Sjekke ut denne filmen. (Den varer i 35 minutter)

Men nå skal jeg slutte med innsalget, det jeg heller skalgjøre er og vise til noen filmer på Youtube som du kan laste ned når du skalmeditere. Jeg har brukt denne filmentil å meditere en gang, jeg syntes at den er litt snodig å høre på, men denfunket. Du kan eventuelt prøve og høre på denne eller denne hvis du skal prøve og meditere i fremtiden.

Dagens spørsmål: Hardu noen forslag til hvordan man kan finne ro?

​#danols #danolsblogg #nouwdanols #nouwdanolsblogg #nouwnorway #nouwnorge #mineserier #ro #meditation #meditasjon #trening 

Liker

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229