Skribenttips: Lifehacks i Word

Velkommen akademikere

I skrivende stund har jeg gått på universitetet i over en måned, siden jeg begynte har jeg strevd med å komme i gang med semesteroppgaven min, nå begynner jeg å lande på et tema og skal skrive de ferdig, karakteren får bli det den blir, hvis jeg bekymrer meg for den nå så blir jeg ikke ferdig. Så i dagens innlegg tenkte jeg og dele noen tips og triks fra Word til den nye studenten. For mange studenter er det skriving som kommer til å utgjøre en vesentlig del av studietiden. Derfor er det kanskje greit å vite noen triks til det enorme arbeidet.

En viktig ting å vite før du bruker denne lifehacken, lær deg de forskjellige kildemalene! Hvis teknologien svikter så bør du, som er menneske kunne identifisere de feilene. Du kan lære deg kildemaler
-HER- og -HER.- Det er en viss risiko for at programmet kan svikte i slik grad at de blir uleselige, se bilde nedenfor.

Sitater og Litteraturliste

Det er gode muligheter for at du allerede har knekt denne koden, og i så fall er jo det kjempe bra, men hvis du er en av dem som ikke visste dette så har jeg noe som vil spare deg masse tid. Enhver akademiker vet at det er noe strengere krav til den akademiske teksten enn det er til den skjønnlitterære teksten. I skjønnlitteraturen må man ikke ha sitater eller litteraturliste når man jobber, det må man i akademisk skriving. Sitater skal gjengis på en bestemt måte også, du kan ikke bare skrive sitatet og ikke nevne kilden. Det er nemlig slik at kilden skal nevnes, i teksten og i litteraturlisten, og hvis du da bruker APA som kilde mal er det parenteser, sidetall og initialer som skal plasser riktig. Og da kan du bruke god tid inne på Sokogskriv.no og lese deg opp malene der, eller du kan gå inn på faen som heter referanser i Word. Deretter trykker du på «sett inn sitat» og til slutt er det bare å fylle ut et skjema. Hvis det står APA ved den valgruten vedsiden av «Sett inn sitat» så har du alt du trenger.

Litteraturliste, eller Bibliografi som guttene i Microsoft har valgt å kalle det, er en liste over alle kildene du har brukt i prosjektet ditt. Igjen, du kan bruke tid inne på nettsiden lenger oppe, eller du kan forbli på «Referanser» i Word og trykke på «bibliografi», da kan du velge referanser eller bibliografi i nedtrekkmenyen som kommer, og vips, du har en litteraturliste som oppdateres pseudo-automatisk hver gang du legger inn et nytt sitat i teksten. Nå kan du bruke mer tid på å skrive oppgaven eller gjøre research. Det var alt for denne gang.

Likte du disse tipsene? Hvilke triks ønsker du å høre mer om? Skriv en kommentar så skal jeg se på det.

#danols #Daniel #danolsblogg #danielolsen #nouwdanols #nouwdanolsblogg #nouwnorway #nouwnorge #skribent #tips #triks #tipsochråd #tipsandtricks #tipsogtricks #hacks #lifehack #word #

Liker

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229