JEG VIL IKKE BLI UTBRENT!

Kjære lesere!

I dagens innlegg har jeg tenkt til å skrive litt om det å bli utbrent, jeg kommer til å skrive om de faresignalene jeg har latt merke til og noen av de mottiltakene jeg benytter. Til slutt vil jeg liste opp noen ressurser hvor du kan lese mer om emnet. Men først: skal jeg skrive om det som har skjedd med meg i sommer. Skulle ikke min sommer være av interesse for deg kan du bla deg ned til underoverskriften: «Utbrent – faresignaler».

Dette må utsettes!

I løpet av de siste årene har jeg blitt mer observant i henhold til min mentale helse, når jeg merker at ting blir vanskelig, stopper jeg opp og begynner å analysere – hvor er det jeg taper energi? I løpet av sommeren har jeg merket at er i ferd med å bli utbrent med tanke på denne bloggen, og det ønsker jeg å unngå. Det er mange prosjekter på denne bloggen, prosjekter som krever tid og energi. Det er årsaken til at jeg nå tar en beslutning som gjelder denne bloggens fremtid.

Selv om jeg er fornøyd med Lydblogg serien – er det en tidkrevende prosess og lage episodene. Enhver innspilling av episodene blir mellom et kvarter og en halvtime lange uten at jeg redigerer dem. Det å fikse lydkvaliteten går ganske kjapt egentlig, men det er et slit å redigere lydfilene – det å fjerne tabber, korte ned pauser og til en hvis grad fjerne smatting krever mye konsentrasjon. Jeg pålegger meg å redigere filene sånn for å spare mest mulig plass på maskinen etter hvert som hver episode blir til. Resten er relativt fort gjort det også, men likevel en langdryg prosess. Derfor har jeg bestemt følgende:

Bilde: Pixabay

Høstens sesong av Lydblogg blir utsatt! I skrivende stund er planen at neste sesong blir utsatt til over nyttår, dette vil føre til at jeg får jobbet mer med hver enkelt episode før jeg gradvis for lastet dem opp. Hvis alt går etter planen, blir første episoden av sesong 3 bli tilgjengelig i slutten av januar 2021. Jeg velger å se lyst på det, dersom alt går smurt vil jeg få et stort forsprang på sesong 4 av lydblogg. Men jeg er også en realist så dersom ting ikke skulle gå etter planen vil jeg oppdatere dere om det.

I sommer hadde jeg også planer om å redigere førsteutkastet til en av mine bøker, men det tok ikke lang tid før jeg innså at jeg utsatte, utsatte og atter utsatte arbeidet. Til slutt reduserte jeg mengden arbeid i rekreasjonsfasen, jeg valgte bort mye av det tunge arbeidet og fokuserte på en oppgave i stedet. I løpet av sommeren har jeg nå etter at skrivearbeidet var ferdig i den boken laget meg en disposisjon over historien for å få klarhet i handlingen og eventuelle svakheter i narrativet («Narrativet» skal her bety «fortellingen»)

På et senere tidspunkt kommer jeg til å omformulere det som må omformuleres og foreta endringer. Og det er ikke rent få endringer det er snakk om, jeg fant ut i løpet av sommeren at en karakter byttet etternavn tre ganger i løpet av få sider! En annen ting jeg har innsett er at jeg må justere skrivemålene mine.

Bilde: Pixabay

Utbrent - Faresignaler

Det er nok noen av dere der ute som ikke har opplevd det å bli utbrent – jeg misunner dere noe så innfor jævlig – det skal dere vite! Men jeg har lært meg å kjenne noen faresignaler la oss gå igjennom disse: Det første faresignalet jeg har merket på kroppen er en opplevelse av å stresse hele tiden med alt. Dette stresset øker i intensitet og mengde og til slutt føler jeg at enhver oppgave (uansett hvor enkel) er for mye for meg. Det er på dette stadiet jeg begynner å prokrastinere, hvilket starter en ond sirkel hvor jeg: 1. ser alt jeg burde ha gjort , 2. kjenner på stresset knyttet til disse oppgavene, 3. utsetter oppgavene (velger å spille Minecraft eller lignende i stedet) 4. får dårlig samvittighet og gjentar prosessen.

Slutten på visen er selvsagt at alt jeg burde ha gjort forblir ugjort – og på et senere tidspunkt begynner jeg å ta skippertak i stedet (hvilket ikke er bra – korte utbrudd med hardt arbeid som fører til at jeg blir enda mer utslitt). Hvis jeg da av en eller annen grunn ikke er oppmerksom på problemet enda, kommer vi til en fase hvor jeg dropper skippertakene også, all energi forsvinner – jeg går rett inn i en boble og blir i den til problemet løser seg – hvilket aldri skjer, med mindre jeg aktivt foretar noen endringer.

Bilde: pixabay

Mottiltak

Det første og viktigste du kan gjøre for å forhindre å bli utbrent er å senke kravene til deg selv. Har du for eksempel en hverdag hvor du har ti plikter som er utrolig tidkrevende kan du velge bort noen av dem. (sånn som jeg har valgt bort innspillingen av Lydblogg.) reduser arbeidsmengden – det er ingen skam i det.

Det neste du kan gjøre er å ta flere pauser, kom deg ut av leiligheten eller kontoret, enten det er en tur på skauen eller ned på butikken. Mange ganger kan følelsen av å bli utbrent skyldes at du ikke har latt deg selv få litt fritid. Det er mye mindre effektivt å jobbe i et bankende kjør i åtte timer – enn å ta en liten pause hvert førtiende (eller hvert tjuende) minutt , pausene bør ikke overskride ti minutter.

Det nest siste tiltaket jeg kan gi deg er følgende, slutt å sammenlign deg selv med de andre rundt deg. Vi kjenner alle en som tilsynelatende ikke går tom for energi – vi har alle forskjellige toleransevindu hva angår stress, arbeidsmengde også videre. Flytt heller fokuset på deg selv og respekt dine grenser, det er dyrere for bedriftene at du blir sengeliggende utbrent enn om du ta hensyn til deg selv. (skjønt det er jo noen psykopater der ute som mener at arbeidstakere kan erstattes over en lav sko og er intet mer enn et verktøy for inntekten i bedriften – Jeg har dyp medfølelse for deg hvis det er din overordnende.)

Det siste tipset jeg vil gi deg er å flytte på noen av fristene dine, enkelte ganger kan du ha satt deg en tidsfrist som er umenneskelig kort for en stor oppgave. Flytt fristen en dag eller to frem (eller en uke hvis det er en skikkelig stor oppgave) og ta deg et pust i bakken.

Før jeg avslutter dette innlegget, jeg er fullstendig innforstått med at du kanskje håndterer en hverdag hvor du sjonglerer både tjue og tretti plikter, jeg sier ikke at du kutte ned din arbeidsmengde, jeg sier bare at hvis du merker de faresignalene jeg har beskrevet lenger oppe – så kan det være en stor fordel og vurdere disse mottiltakene jeg har beskrevet her på tampen.

Ressurser

Her har jeg samlet noen ressurser hvor du kan lese mer om temaet.

Husk du er neppe alene i denne situasjonen, og det finnes nok noen å snakke med der ute. Fastlegen er et godt sted og begynne.

Liker

Kommentarer

Elizabeth
,
Bra forklaring på utbrenthet...enig med deg på disse punktene. Forsett arbeidet med skrivingen. Det har du alltid vært god på. Bruk den tiden du trenger
danols
danols,
Tusen takk for tilbakemeldingen ^^ Det er godt å vite at jeg treffer litt på temaet (altså at jeg ikke er helt ute å kjører) .
nouw.com/danols