Hvordan bli forfatter [ del 9]

Velkommen tilbake skribenter

Dagens innlegg er litt mer rettet mot blogging enn forfatterskapet, men de betraktningene jeg skriver om her kan så absolutt brukes når man skriver et bokmanus også. I dagens innlegg skal jeg skrive litt om hvordan jeg har klart å ferdigstille alle de tre ukentlige innleggene jeg har publisert i høst. Det er i grunn ikke vanskelig, spesielt enkelt er det hvis du har den samme organisatoriske legningen som jeg har.

Planlegging

Allerede i første innlegg fortalte jeg dere at jeg elsker å planlegge ting og det er så absolutt det jeg har gjort med alle høstens innlegg. Ta dette innlegget for eksempel, ideen til og skrive dette innlegget kom til meg 21.mai i år, altså nesten fem måneder før jeg faktisk publiserer innlegget. Og det første jeg gjorde var å føre inn ideen på Excel ark jeg bruker til å holde oversikt over mine prosjekter. Ja jeg vet, meg og mine Excel-ark, det er liksom ikke en ting jeg skriver om som ikke kan løses med Excel, i skrivendestund har jeg full oversikt over hvilke innlegg som skal publiseres helt frem til og med 22.01.2020. Det eneste som gjenstår er å skrive innleggene slik at jeg slipper og stresse med det nå når dere leser dette innlegget.

Det hjelper også litt for meg at jeg har begynt å leve etter frasen «Dont get it right, get it written». Alle mine innlegg begynner som noen makkverk, der grammatikk kontrollen til Word får fnatt og farger nesten hele skjermen rød eller blå. Og jeg bryr meg ikke med det første, fordi det er bare førsteutkast og de skal stinke, jeg skal bare ha ned hva jeg prøver og formidle kjapt. Nedenfor går jeg kjapt igjennom hvordan min prosjektoversikt ser ut.

Avslutning

Naturligvis er det ikke alt som går etter planen, når dette innlegget publiseres er det tre innlegg som har uteblitt så langt fordi jeg ikke klarte å gjennomføre planen. og det er tre innlegg til i fremtiden som også uteblir av forskjellige årsaker. Men i forhold til hvordan det har vært tidligere så er dette et stort fremskritt for meg.

Så for å avslutte dette innlegget, det beste du kan gjøre for deg selv, hvis du driver med blogg eller skriving av bøker så er det og lage en slik prosjektoversikt. Enten du gjør det på Excel eller på Word så er det greit med en oversikt som hjelper deg på veien mot målet av prosjektet.

#danols #nouwdanols #nouwdanolsblogg #youtube #danolsYT #Youtube #danolsblogg #forfatter #hvordanbliforfatter #excel #Mineserier #Skrivglede #forfatterspire #forfatterlivet #forfatter #forfatterdrømmen #Skriving #planlegging #planer

Liker

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229