Bali, Kultur

På de 3 bilderna ovan kan ni se Tulang Lindung som är en typ av offring som ser lite ut som ett svärd och som används vid större hinduistiska/balinesiska högtider såsom Kuningan.

På de 2 ovanstående bilderna kan ni se Paku Pipud som mera används som en dekoration här i Bali vid olika festligheter men kan även användas som vardagsdekoration i hemmet.

Sist men inte minst är Canang Sari, som är som en liten "låda", den används av de balinesiska hinduerna som en daglig offring, den fylls med olika saker såsom t.e.x blommor, pengar allt möjligt kan man se i dem. Dessa ser man massor av i Bali, vid alla små tempel, längs med gatorna - överalllt! Kommer ni hit lär ni inte missa dem.

De 2 översta offringsmodellerna har jag själv gjort i skolan, då vi hade en workshop där vi fick lära oss de enklaste, finns många andra sorter också men de är svårare. De är alla gjorda av palmblad och man viker dem på olika sätt.

Några frågor? :)

Resor, Bali

Double Six Beach är en riktigt vacker strand som finns i Seminyak, Bali. Dock är havet riktigt smutsigt just nu på grund av regnperioden som pågår just nu, mycket plast och annat skräp i havet, vilket är väldigt synd, men borde vara mycket bättre redan om en månad.

Förra veckoslutet var vi även och testade på surfing, det vid Kuta beach, har bilder från de på när jag surfar men de är tyvärr så fula att jag håller dem för mig själv, haha! Men det var riktigt kul, ganska tungt men kul. Vill definitivt testa att surfa flera gånger, det är en riktigt häftig känsla då man klarar av att stå upp på brädan!

Har ni testat på att surfa? Vad tycker ni om det?

Resor, Bali, Natur

Igår (23.1) hade vi rejäla översvämningar här i Bali vid vår villa. Hela vägen var fylld av vatten upp till låret och hela vår gård var fylld av vatten, första våningen i vår villa tog också in en hel del vatten. Tur nog så bor vi på andra våningen så våra rum klara sig.

Vi var utan ström nästan hela dagen igår och vår wifi är fortfarande sönder.. Vattnet är så gott som helt borta nu. Varför det blev översvämning är för att det regnade massor på natten till igår och deras avlopp drar inte bort vattnet så fort. Vår gata är en av de värre drabbade så långt som vi har sett.

Resor, Bali

Jag startade min resa till Bali den 15:de januari, mamma körde mig till flygfältet med en liten lunchpaus på vägen. Anlände till flygfältet lite före 14:00 där jag träffade upp Frida. Där checkade vi in, gick igenom säkerhetskontrollen och passkontrollen och väntade sedan på att boardingen skulle starta.

Flygstarten blev ungefär en halvtimme sen, p.g.a att ett annat flyg var försenat som hade passagerare som skulle med vårt flyg. Starten blev då någongång efter 17:00, vi åkte med Qatar Airways, fick bra sittplatser och var väldigt nöjd med flygresan. Bra kundbetjäning och fanns bra filmer att se på, första flyget var ca 5h 50min långt.

Vi mellanlandade i Doha i Qatar, vår mellanlandning var lite över 2 timmar lång och sedan var det dags för sista delen av vår flygresa, vars destination var Denpasar i Bali. Sista flyget var nästan 10h långt och även det var med Qatar Airways. Även där blev vi lite försenade p.g.a. mycket trafik på Balis flygfält. Anlände till Bali den 16:de januari ca. kl 17:30.(Bali är 6h före Finland)

På flygfältet fick vi först gå igenom Immigration där vi visade vårt pass och visum och fick vår stämpel i passet (gick väldigt snabbt då vi hade skaffat visum på förhand), sedan fick vi vänta en stund på vårt bagage. Efter det gick vi snabbt igenom tullen och sedan möttes vi snabbt av vår chaufför som körde oss till vår villa, var vi bott nu i några nätter och vi kommer troligtvis att bo här nu i en månad. :)

Nedan är lite bilder från resan till Bali, beklagar för mobilbilder, men tog inga bilder med kameran i flyget/under mellanlandningen:

Servicen ombord på Qatar Airways var super! T.om. maten var god, åtminstone ombord på flyget från Helsingfors till Doha. Man blev aldrig hungrig ombord då vi fick något att äta ofta och man fick dricka hur mycket som helst av vad som helst på flyget, kändes lyxigt!

Doha flygfält, var vi mellanlandade, var väldigt stort. Sträckorna var väldigt långa att gå, men där fanns även tåg inomhus som man kunde ta för att röra sig snabbare mellan platserna, det testade vi dock inte den här gången.

Resor

Bali; Januari till slutet av Maj Bildkälla

Singapore i Maj Bildkälla

Rhodos i September (bilden tagen år 2016 då jag gjorde min praktik i Rhodos)

Hoppeligen blir det ännu mer än detta då jag hoppas på att resa en del under min tid i Bali, främst då inom Indonesien (t.ex. Lombok, Giliöarna, Komodo osv). :)

Har ni besökt några av dessa platser? Finns det några "must-see" på dessa platser som jag absolut inte kan missa? Tar emot alla tips :)

Bali

Då man kommer till Bali som normal "turist" kan man skaffa ett "Visa on Arrival" (VoA) som ger dig tillåtelse att stanna i landet (Indonesien) i 30 dagar, detta kan människor från väldigt många länder göra (bland annat Finland och Sverige).

Men eftersom jag skall stanna i Bali i nästan 5 månader så måste jag ansöka om visum på förhand. Detta gör man på den Indonesiska ambassaden i sitt hemland, jag gjorde det på den Indonesiska ambassaden i Helsingfors. Visumet kan ha lite olika namn på olika platser, här hette visumet jag ansökte "Single Entry Visa".

För att ansöka om ett Single Entry Visa behövs en del olika dokument (dokumenten kan variera beroende på ens syfte med resan men berättar nu från min synvinkel - som skall studera i Bali).

De dokumenten som jag behövde var:

*En ifylld visumansökningsblankett

*Ditt pass, som måste vara i kraft i minst 6 mån efter att du rest från Bali(Indonesien)

*En kopia på ditt pass

*2 stycken färgbilder på dig i storlek 3x4 eller 4x6

*Kopia på flygbiljetterna, du måste ha kopia på både en flygbiljett in i landet och en ut ur landet.

*Kopia på kvitto över betald visumavgift ( för mig kostade visumet 50€,ca 500 kronor)

*Som studerande behövde jag även en kopia på mitt acceptance letter från skolan, då man kommer för andra syften är det andra dokument som behövs, varierar från syfte till syfte.

Detta är det dokumenten jag behövde till min visumansökan som utbytesstuderande till Bali. Detta visum kommer att vara i kraft 60 dagar från det att jag reser in i landet, sen måste jag förlänga mitt visum och varje förlängning är 30 dagar. Om jag lämnar landet någon gång under min tid i Bali (för att t.ex. resa i Asien) så måste jag skaffa ett helt nytt visum för varje gång jag lämnar landet, det visumet är sedan i kraft endast 30 dagar. Visumprocessen tar ca.4 dagar.

Om ni har några frågor så är det bara att fråga så svarar jag så gott jag kan! :)

Foto, Allmänt, Åbo

Som tidigare nämn i mitt förra inlägg så såg jag på förra veckans julmarknad på en eldshow.Trots att det småregnade lite så var det kul att se på och showen blev inte störd av regnet, riktigt duktiga var de!

Ps. Kommer småningom komma ett inlägg om lite Bali förberedelser!

Foto, Allmänt

Vid Gamla Stortorget i Åbo är det nu för 4:e veckoslutet i rad en julmarknad som återkommer varje år, dessa bilder är tagna det första veckoslutet (26.11). Det är nu det sista veckoslutet att besöka julmarknaden, så trots det tråkiga vädret så tycker jag att ni ska om ni har möjlighet besöka den då den är väldigt trevlig! Den är öppen idag och imorgon kl.11-17:00!

Besökte även julmarknaden förra helgen kvällstid, då råkade det även vara en eldshow just då jag var där som jag inte visste om. Tog bilder även då men de kommer i ett skilt inlägg. :) Tror att eldshowen skulle vara även det här veckoslutet men vet tyvärr inte någon tid för det, förra gången började det 16:30 på söndag om jag minns rätt!

Foto, Allmänt

Idag firar vi i Finland att vi har varit självständiga i 100 år! Hurra för oss! Var ikväll med några kompisar till Åbo Slott där de hade en vacker ljusshow till Finlands ära! Var trevligt, dock var det väldigt mycket folk och långa köer, ovan får ni se några bilder från idag. :)