5 nemmere tips til en sundere hverdag

Det kan være rigtig svært at leve sundt, især hvis man har mange forestillinger om, at det kun er kedeligt at leve sundt. Nu er jeg så "heldig", at jeg elsker grøntsager og frugt, og jeg synes overhovedet ikke, at det er trist at fylde hele sin tallerken med en masse grøntsager. Når det så er sagt, har jeg da også mine guilty pleasures, og nogle gange orker jeg heller ikke at løbe en tur, når jeg kan ligge i min dejlige seng og se Netflix med en pose Katjes-slik. Derfor vil jeg komme med 5 tips, der giver dig en sundere hverdag, hvor du "sniger" sundheden ind.

1. Gem dine grøntsager og frugt i smoothies

Nogle gange kniber det lidt med at få de 6 stk. grønt/frugt ind i sin daglige kost. Derfor kan det være rigtig smart at "gemme" dem i smoothies. F.eks. elsker jeg at blende en frossen banan, to frosne knolde spinat og nogle frosne bær med en form for plantemælk og steviasukker - og vupti, så har jeg en masse vitaminer, mineraler og antioxidanter samlet i ét glas. HUSK, det er virkelig vigtigt, at alle frugterne er frosne, især bananen. Det gør en kæmpe forskel for konsistensen og smagen.

2. Steviasukker

Det leder mig lidt til det næste punkt: steviasukker. Steviasukker er et naturligt sødemiddel med meget få kalorier (næsten 0 i små mængder), og det er meget sødere end normalt sukker, så du behøver slet ikke at bruge så meget.

Jeg bruger steviasukker i smoothies, pandekagedej, havregrød, te og meget mere. Det bliver generelt bare brugt i alle de ting, hvor man normalt ville bruge et par tsk. sukker. Selvfølgelig er steviasukker sød på en anden måde end normalt sukker, og nogle mennesker skal måske lige vende sig til smagen, men jeg er meget glad for det, og jeg bruger det faktisk hver dag.

3. Cykel til arbejde/skole

Har du lidt svært ved at få de tre ugentlige løbeture ind i rutinen så begynd at cykle til arbejde eller til skole. Jeg cykler hver dag til skole, og der er 5 km hver vej og bare ved at gøre det, cykler jeg 10 km hver dag. Og ja, det tæller også med i den daglige motion.

4. Frosne bananer

Tag skrællen af en banan, sæt den på et grillspyd og frys den - voila, så har du en sund is med gode vitaminer. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men frosne bananer giver virkelig følelsen af at spise is. Hvis du er lidt kreativ og har lyst til at gøre lidt mere ud af det, kan du give den et overtræk af mørkt chokolade og pynte med kokos eller frysetørret hindbær. Søg evt. på "frozen banana pops" på Pinterest hvor der er en masse inspiration!

5. Vodka/danskvand

Det sidste råd er nok ikke det mest børnevenlige, men det handler om at bytte sin øl ud med en vodka/danskvand, når man er i byen. Bare fordi du vil leve sundt, betyder det ikke, at du ikke kan tage ud. Det er bare en god idé at overveje, hvad du drikker. Drikker du øl, rom og cola og hvad ved jeg, løber det hurtigt op på mange tomme kalorier. Jeg plejer altid at drikke vodka/danskvand med limesaft i, og det gør, at jeg slipper for al den sodavand, som man normalt ville have blandet op med vodkaen. Et andet kæmpe plus er, at man slipper for de massive tømmermænd dagen efter. ;-) Don't ask why.

Det var 5 hurtige tips fra mig af. Selvom det er vigtigt at leve sundt og passe sin krop, betyder det altså ikke, at man ikke kan leve livet engang imellem. Det er meget vigtigt, at man ikke glemmer sig selv og lader sundheden tage over - så er "sundheden" i hvert fald ikke så sund mere. Det er godt for kroppen, at man spiser en masse grøntsager i hverdagen, men det er sundt for sindet at få en lille pose slik søndag aften til en god film. Husk alt handler om balance, og det er ikke sundheden, der skal fylde hele ens liv og tanker.

God dag derude!

Synes godt om

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229