Idag började vår Advanced Open Water kurs och vid 9.30 befann vi oss utanför receptionen för att vänta på vår grupp och instruktör. När instruktören dök upp (Hampus) visade sig att det inte var några andra som skulle ta kursen, superbra för oss! Kursen håller på i två dagar, med fem dyk och teori. Idag avklarade vi först teorin på förmiddagen innan vi åkte ut med dykbåten efter lunch.

Första dyket var djupdyk, vi skulle alltså gå ner till 30 meter. Innan var vi lite nervösa men fortfarande förväntansfulla för att få gå ner så djupt men när vi väl var där nere gick det finemang. Och vilket skillnad det var mot 18 meter! Vi såg så mycket mer än vad vi tidigare sett och fiskarna var också mycket större. Tyvärr såg vi inte valhajar, något som ska vara ganska vanligt att se här när man dyker djupt. Synd för jag har pratat ca hela resan om att jag vill se valhajar (och mantor). Men förutom det så var dyket riktigt roligt!

Andra dyket var ett navigationsdyk. Här fick vi var sin kompass och instruktioner om hur man använder den. Nere i vattnet skulle vi genom att använda kompassen simma i en fyrkant i vattnet, genom att först ställa in den på 90 grader och simma 5 bensparkar, sen 180 grader + 5 bensparkar, osv ända till 340 grader när det blir en fyrkant. Sedan skulle vi själva navigera vårt dyk och göra uppstigning utan instruktören. Det gick också bra, lite svårt men imorgon ska vi öva mer på det.

Imorgon har vi sovmorgon till 12 och då ska vi ha var sitt fotografi till våra nya cert klara. Sedan väntar en heldag med tre dyk. Först två på eftermiddagen, sedan en timmas paus för middag och efter det ett nattdyk. Ska bli riktigt roligt men kan tänka mig att vi båda kommer vara helt slut när vi ska sova imorgon kväll!

Gårkvällen slutade med utgång och imorse vaknade vi vid halv 11, behövligt efter de få timmarna vi kunnat sova under resan hit. Vi åt frukost på Ban’s egen resturang och jag beställde in pannkakor och en frukttallrik. Efter frukosten packade vi ihop oss och hyrde en longtailbåts taxi till Mango Bay, en vik jag och Anna tidigare bara snorklat utanför. Här spenderade vi hela dagen på stranden, med paus för en pad thai till lunch. Jag trodde inte jag skulle bli sugen på thaimat efter att ha ätit det varje dag i nästan en månad, men efter en vecka utanför Thailand var det otroligt gott med thaimat igen. Klockan 5 kom longtailbåten och körde oss tillbaka till Sairee beach. Sen vi kom tillbaka till vårt rum har vi inte gjort annat än att duscha och byta om inför middagen. Är otroligt sugen på antingen kycklingspett med jordnötssås (har dock inte sett det på Koh Tao än?) eller kyckling med cashewnötter. Vi ska äta på ett ställe Erica och de andra ätit på innan, men sen blir det antagligen en ganska tidig kväll. De ska nämligen åka från Koh Tao klockan 6 i morgon bitti & jag och Anna ska dyka vid 9 imorgon.

En stor anledning till varför vi kom tillbaka till Koh Tao är eftersom vi ska ta Advanced Open Water, alltså nästa nivå. Vi kommer få dyka nattdyk, navigeringsdyk, djupdyk på 30 meter och lära oss massor. Efter kursen är vi certifierade att dyka 30 meter! Det ska bli jätteroligt!

Hej vänner!

Efter en resa på 22 timmar kom vi äntligen fram till Koh Tao tidigt i morse. Vi startade gårdagen med att ta metron till flygplatsen, sedan flög vi Singapore- Bangkok, Bangkok- Surat Thani för att sedan ta en nattfärja mellan Surat Thani till Koh Tao. Flygresorna gick hyfsat smidigt och vi hann med två luncher, så mätta var vi i alla fall. Efter att vi landat i Surat Thani tog vi en buss bort till färjeläget och fördrev de 4 timmarna innan färjan skulle gå på en Italiensk resturang. Där beställde vi de godaste pizzorna vi ätit i hela våra liv och använde deras wi-fi tills det var dags att traska vidare till färjan. Här möttes vi av lite av en besvikelse. Nattfärjan var betydligt mindre än den förra vi åkt med. Vi fick också väldiga konstiga sovplatser, enligt våra biljetter skulle vi sova med var sin främling i var sina minimala dubbelsängar, vilket vi såklart vägrade. Så vi tog saken i egna händer och paxade en egen. Vi sov inte mycket den natten, det var väldigt höga vågor och båten gungade på ett helt sjukt sätt och jag undrade om våra väskor hade trillat i vattnet eller inte samt att resten av passagerarna snarkade högljutt eller pratade i mobiltelefonen. Jag var väldigt glad att jag tog ett sjösjukepiller innan. Men fram kom vi till slut! Vid 6 imorse steg vi av färjan och åkte till Ban’s diving resort (vad annars liksom, ni känner ju oss. Älskar detta stället) och åt frukost på 7 eleven. Sen lämnade vi bagaget och gick upp till Rebecka, Erica, Linn, Andrea och Maria som också bor här <3! Så roligt att se dem och att vara ett så stort gäng!!

Dagen spenderades på stranden och vi åt middag på vår absoluta favoritrestaurang, In touch. Nu ska vi gå upp till deras rum för kortspel och chips, så får vi se vart kvällen leder oss.

Är verkligen så himla glad att vara tillbaka på Koh Tao!!

Blir en bild från Kuala Lumpur hehe, tog inga bilder idag så har tyvärr inget att bjussa på

Vår sista heldag i Singapore är över och vi känner oss klara med storstäder och redo att åka till vår favvoö <3!! Vi startade dagen med en rejäl frukost innan vi tog metron till Orchard road för ett besök i Apples butik, Anna skulle nämligen köpa AirPods. Efter ett lyckat inköp (förra gången gick det ju inte så bra med shoppingen eftersom vi glömde att ta med våra pass) strosade vi vidare. Jag som inte skulle köpa någonting idag lyckades trots det få med mig fem par örhängen.. Riktigt fina dock!! Så kommer ha användning för dem hemma också, men har liksom köpt 10 par örhängen hittills på resan, så nu är det köpstopp på riktigt.

Klockan tickade och vi blev hungriga igen och bestämde oss för att göra ett återbesök på hamburgarestället vi åt på igår. Helt fantastiskt gott, mums. Sedan strosade vi runt lite mer innan vi köpte med oss var sin Ben&Jerry glass på vägen tillbaka till Chinatown. Här tog vi det lugnt i ett par timmar och passade på att packa om väskan innan det var dags för middag.

Men innan vi åt middag tog vi metron till Gardens By the Bay för att se ljusshowen. Riktigt häftigt och fint! Här fick vi även se en typisk kinesisk lejondans/show. Efter en stund gick vi tillbaka till metron och stod i världens längsta kö (kändes som det när klockan blev 9 och vi ännu inte hade ätit middag) till biljettautomaten innan vi äntligen kunde åka till Clarke Quay för middag. Vi åt på en resturang vid vattnet och sedan tog vi metron till vårt hostel.

Som jag skrivit i tidigare blogginlägg har jag länge velat besöka Singapore då jag tyckt att det är ett väldigt häftigt land, vilket det verkligen är också. Men efter att besökt både Kuala Lumpur och Singapore har jag kommit fram till att jag föredrar Kuala Lumpur. Kuala Lumpur är en lugnare, mindre stressig stad. Men det kan vara så att det blev lite för mycket folk på samma plats än vad jag tycker känns trevligt, just för att vi är här under det kinesiska nyåret och faktiskt bor mitt i Chinatown. Jag är dock väldigt glad att vi åkte hit och det känns häftigt att kunna checka av just Singapore på min ”länder att besöka”-lista.

Imorgon väntar en lång resdag. Vi flyger i 6 timmar (med en mellanlandning), sedan måste vi vänta 4 timmar innan vi åker nattfärjan till Koh Tao och vid 6tiden i övermorgon är vi äntligen framme! <3

Igår var vår andra heldag i Singapore. Vi ställde klockan på 9 och åt hostelets frukost, toast med smör eller jordnötssmör, innan vi tog tunnelbanan för att uppleva staden. Vi är ganska imponerade av oss själva hur bra det gick att åka tunnelbana i den här gigantiska storstaden, med tanke på att vi aldrig gör det i vanliga fall. Här behöver man byta tunnelbana minst en gång typ vart man än ska & det löste vi galant. Så vi har åkt runt hela dagen i Singapore för shopping, lunch & middag och för att besöka Sentosa island. Vi insåg lite för sent att om man ska shoppa i Singapore behöver du ha med dig ditt pass, lite märkligt men det har något med att turister får tillbaka 6 %. När vi sedan åkt tillbaka till Chinatown för att hämta våra pass var det ingen längre som frågade efter det? Tror det var dyrare köp som det krävdes pass för, men lite oklart. Men jag fick med mig en jeanskjol och ett par örhängen till kvällens utgång.

Sedan åt vi en av de godaste hamburgarna jag nånsin ätit till lunch. Jag la till tryffelpommes med parmesan och det var så sjukt gott. En annan sak vi lärt oss är att de alltid tar ett tillägg på 17% på alla restauranger, så maten här kostar samma som hemma.

Efter lunchen tog vi oss till Sentosa Island med tåg och det var vi inte ensamma om att vilja göra, herregud vad mycket folk det var. Kan tänka mig att det har med det kinesiska nyåret som för övrigt verkar firas under hur många dagar som helst? Här finns även Universal studios, men tyvärr tillät inte vår budget ett besök där. Här gick vi runt en timma ungefär innan vi gick tillbaka. Det var riktigt varmt, säkert 35 grader och hög luftfuktighet!

På kvällen fixade vi oss innan vi gick till en resturang som serverade pasta <3 och efter middagen gick vi tillbaka till vårt hostel en stund innan vi drog på oss våra klackar och åkte in till Clarke Quay för utgång. Vi avslutade med en pommes på Burger King innan vi tog en taxi tillbaka till vårt hostel.

Nu vaknade jag precis, klockan är 11 och igår bestämde vi oss för att sova ut idag, himla härligt. Idag är vår sista heldag här innan vi åker tillbaka till vår absoluta favoritö!

Hej vänner!
Singapore har länge varit på min ”länder att besöka lista”, så det känns riktigt roligt att faktiskt vara här! Det vi har sett än så länge är imponerande och så rent. Inte så konstigt kanske när det är så höga straff (böta en hel del + ev fängelse) om man skulle skräpa ner. Vi har mest gått runt, kikat lite i gardens by the bay, drömt oss bort om att kunna bo på Marina Bay Sands och ätit middag. Vi var båda väldigt sugna på sushi men eftersom ca alla restauranger var stängda på grund av det kinesiska nyåret och de som inte var stängda endast serverade kinesiskt, blev det en härlig middag på Subway istället :). Sen gick vi tillbaka till vårt rum på 8 kvadratmeter och såg det nya avsnittet av Wahlgrens värld.

Klockan är snart halv 1 och jag ska strax sova. Imorgon väntar en hel dags sightseeing (kameran ska med i högsta hugg!) och eventuellt utgång!

Hej allihopa!
Våra dagar i Kuala Lumpur gick i rasande fart och nu är vi redan i nästa land, nämligen Singapore. De dagarna jag inte bloggade när vi var i Kuala Lumpur kollade vi på Batu caves, shoppade lite mera (nu säger väskan stopp så jag har fått införa shoppingförbud för mig i Singapore), tränat på gymmet och gått ut. Sista heldagen var både jag och Anna gaanska trötta efter nattens bravader så vi beställde upp take away till vår lägenhet och kollade på black mirror hela dagen. På kvällen tog vi tag i oss själva och åt middag på en sushirestaurang.

Imorse tog vi ett flyg hit och har inte gjort så mycket mer än att checka in och försöka hitta ett resturang utan kinamat. Inte det lättaste när vi bor i Chinatown och det är kinesiskt nyår. Valet av boende ångrade vi ganska direkt för det är så sjukt mycket kinesiska turister överallt, man kommer knappt fram. Vi har även googlat upp de lagar som man behöver veta om och är försiktiga med våra väskor så ingen ska lägga i droger i dem, då det ger dödsstraff. Finns sjukt många lagar som skiljer sig från Sveriges, så det kändes bra att kolla upp vad som gäller.

Singapore är dyrare än Kuala Lumpur. För samma pengar som vi fick vår lägenhet för får vi nu ett pytterum med en våningssäng. Luxury living :)
Jag tyckte jättemycket om Kuala Lumpur så vi får se vad jag tycker om Singapore. Vi har inte hunnit utforska staden ännu!

Imorse åt vi frukost på starbucks (finns typ inget annat frukostställe i Georgetown så vitt vi vet) innan vi tog en Uber till flygplatsen. Vi kom fram i perfekt tid för när vi hade checkat in bagaget och allt sånt så var det inte lång tid kvar tills det var dags att boarda. Flygresan gick snabbt och smidigt, bara en timma senare befann vi oss på Kuala Lumpurs flygplats. Jag blev lite förvånad att se flygplatsen omringad av hur många palmer som helst, jag hade förväntat mig att det skulle vara ungefär som att landa i New York, men här såg jag inte en enda skyskrapa utanför flygplanet. Sen visade det sig att det var en bilresa in till staden på 45 minuter, det förklarade saken.

Vårt boende är riktigt fint. Vi har nämligen hyrt en lägenhet via hotels.com som är helt perfekt för oss. Vi bor gångavstånd och ser Petronas tornen från vårt hotell. Huset är 33 våningar högt och vi bor på 12e. På våning 11 finns det både gym och en stor pool, båda två såg riktigt trevliga ut. Själva lägenheten ser nybyggd ut, är fresh och rymlig, med både kök och balkong. Det bästa av allt är att vi inte ens går över vår budget för boende, detta kostar oss 200 kr per person och natt.

Efter vi checkat in gick vi ut för att kolla runt och för att shoppa i ett stort shoppingmall. Här och i Singapore är det typ ett måste som tjej att ha klackar på sig när man går ut eller är på rooftop barer, så vårt mission var att hitta var sina par klackar. Jag har aldrig på mig klackar då jag är väldigt lång och inte velat bli ännu längre, men eftersom det in princip är ett måste så tycker jag att det känns det väldigt roligt att äntligen ha en anledning att ha på mig klackar. Efter ett tag så hittade jag och Anna var sina jättefina klackar + lite annan shopping. Innan vi åkte till lägenheten storhandlade vi på en jättestor matbutik. Vi skulle såklart laga tacos till middag :) är nån förvånad? Vi blev väldigt glada när vi till och med hittade Santa Marias tacokrydda. Mums mums. Så det blev en lugnt hemmakväll med tacos framför Netflix och Black Mirror (som för övrigt är en jättebra serie). Imorgon blir det mer fartfyllt!

Imorse ställde vi alarmet tidigt för att inte missa personen från resebyrån som skulle knacka på vid 07.30. Vid 8 gav vi upp, drog på oss kläder och gick ner till resebyrån. Så fort han fick syn på oss ropade han ”sorry sorry!!” flera gånger. Som tur var fanns det platser kvar på den tidiga färjan och vi bokade två biljetter. En taxi skulle hämta oss klockan 9 och vi hade cirka 40 minuter att leta upp frukost, gå tillbaka till vårt hostel, packa ihop våra väskor och checka ut. Vi hade lite problem att hitta någon frukost, det fanns inte ens yoghurt eller toast på 7 eleven, då de äter vanlig mat till frukost. Så jag köpte ett paket mandlar. Några minuter innan 9 kom vår chaufför och jag var inte helt klar än. I Thailand blev vi vana vid att all transfer var alltid minst en halvtimma sena så detta var en positiv överraskning. Sen körde han oss till färjan och vi hann med en macka på Starbucks innan boarding. Färjan tog 3 timmar och gick smidigt.

Väl framme på Penang tog vi en Uber (vårt nya favoritsätt att ta oss fram, mycket billigare än taxi, hälften så billigt minst. Tips!) till Georgetown och hotellet vi kikat på Agoda, betalade för en natt (80 kr var, grymt) och bytte flipflopsen till gympaskor. Vi bestämde oss tidigare att försöka hinna med det vi ville idag för att bara stanna en natt och det lyckades vi med.

Vi började med att äta lunch på ett ställe som blivit otroligt hyllat på tripadvisor. Det fanns bara några få rätter på menyn och vi testade på deras mest kända, en nudelsoppa med någon form av fiskbas. Vi glömde tyvärr att be dem skippa de starka kryddorna och det brände i hela munnen för att det var så starkt. Kul att testa på, men fick inte i mig särskilt mycket just för att det var så pass starkt. Här fanns även en av ett antal kända gatumålningar och efter lunchen letade vi upp resten av målningarna med hjälp av en stor karta. Kändes lite som när man orienterade i skolan igen. Vissa var dolda bakom affärer och vissa hittade vi direkt. Efter att ha hittat nästan allihopa tog vi en välförtjänt glass i värmen. Efter glassen gick vi till ett museum, upside down museum hette det och precis som namnet antyder består muséet av olika rum där allt är upp och ner. I varje rum visade guiderna hur vi skulle stå och posea för att det skulle bli roliga bilder. Vissa blev mer lyckade än andra haha, men det var kul och väldigt annorlunda.

Sedan åkte vi till nästa museum, nämligen chocolate & coffee museum. Där bjöds det på både chokladprovning och kaffeprovning. Men vi köpte ingenting den här gången. Igår åkte vi nämligen till en chokladbutik på Langkawi och gjorde samma chokladprovning, fast med många fler smaker. Vi smakade säkert 20 stycken olika smaker och vi kände oss halvt tvingade att köpa ett paket efteråt. Efter vi gått därifrån tog vi ännu en Uber, men nu till ett köpcentrum. Första riktiga köpcentrat vi hittat sen vi lämnade Sverige och där fanns även.... sushi!! Det såg ut som ett bra ställe så vi vågade oss på att äta och ojojoj vad gott det var. Vi beställde in lite av varje och delade på och vi gick därifrån med rejäl matkoma. Efter middagen strosade vi runt lite innan vi började gå tillbaka mot hotellet.

Georgetown är en annorlunda stad och jag har inte riktigt bestämt mig vad jag faktiskt tycker om den. Men samtidigt var det roligt att passa på att åka hit medan vi var i närheten. I morgon går vårt flyg till Kuala Lumpur!! Ska bli riktigt roligt med storstad och jag ser fram emot det jättemycket! Vi har även bokat boende, det finaste boendet hittills på resan. Det har varit en händelserik dag och jag ska alldeles strax sova.

I morse tog vi sovmorgon till 11 (eller jag iaf, Anna vaknade tidigt), så hade vi en lugn morgon innan vi gick till ett frukostställe i närheten för att äta frukost. Till frukost delade vi på en frukttallrik och tog var sin toast. Sedan hyrde vi en moppe och åkte iväg utan någon riktig plan över vart vi skulle någon stans. Jätteroligt faktiskt! Naturen är väldigt fin och det går runt apor överallt. Vi har ganska stor respekt för aporna eftersom vi tycker att de är lite obehagliga när de kommer för nära och vi fick höra att var tredje apa är smittad av rabies, så vill inte bli biten liksom.

Första stoppet blev ett vattenfall, lite krångligt att ta sig upp för att se det med flipflops och det var inte särskilt stort. Sen åt vi en rejäl lunch på Subway innan vi åkte vidare. Efter ett tag stannade vi vid en strand och tog ett dopp i havet innan vi åkte tillbaka till Cenang där vi bor. Vipps var klockan över sju och vi var helt slut efter dagens utflykt. När vi kom tillbaka till vårt boende mötte vi upp de svenska killarna igen för middag på en resturang som heter Yellow. Jag beställde in en carbonara som var helt perfekt, mums. Det har varit en jätterolig dag!

Imorgon åker vi förhoppningsvis vidare till nästa ställe, Penang Georgetown. Det får vi reda på i morgon klockan 07.30 när en person från travelagencyn kommer och knackar på vår dörr. Först då får vi reda på om vi kommer med färjan eller inte.