Detta inlägg skulle egentligen publicerats för 4 dagar sedan, men jag har haft slut på internet så det fick vänta till nu istället! Vår vistelse i brisbane blev kortvarig men mysig! Vi bodde på ett hostel som låg nära chinatown, frukosten ingick vilket alltid är ett plus (trots att den består av rostmackor och flingor..). De andra i gänget åkte till australia zoo, men jag valde att inte följa med. Visst var det lite synd att missa chansen att se koalor och kängurus, men jag vill hellre se dem i det vilda än att behöva betala för att se dem i fångenskap. Istället hängde jag med en australiensare som jag lärt känna i gold coast som bor i brisbane, så jag fick gratis stadssightseeing istället! Brisbane är en mysig stad, men det var lite tråkigt att det ej fanns någon bra strand i närheten. Nästa stopp är noosa, därefter fraser island! Tyvärr tog jag inte en enda bild i Brisbane, så bjuder på en vacker vy från bussresan till noosa istället.

Det är verkligen svårt att ta sig tiden att skriva när man konstant är upptagen med annat.. haha men jag antar att det är ett gott tecken dock - en är inte direkt uttråkad på resan! Vår vecka i Surfers Paradise var faktiskt väldigt mysig. Inte lika hektiskt som tiden i Byron, men vi har fortfarande haft fullt upp! Vi bodde i en air-bnb villa nära vattnet, och vi alla trivdes verkligen - det var jättefint! Vår strand - Mermaid Beach, var jättefin och låg en liten bit utanför stan. Denna veckan har likt den förra bestått av en hel del strandhäng, lite shopping och nattliv. Personligen föredrog jag nog Byron Bay och barerna där - dem var lite mer chill och beach-iga än gold coast. Men vi fick några roliga kvällar här också där vi träffade några svenskar vi lärt känna från Byron, och så träffade vi Linnea och deras gäng! Vi hade turen att få spendera australia day här! Föreställ er typ Sveriges nationaldag - fast bättre, här slår dem till på stort! Hela dagen är fylld av festligheter och överallt känner man doften av folk som har barbecue parties i sina trädgårdar eller på stranden! Vi blev bjudna på ett poolparty på dagen, det var kul och mysigt men vi stannade inte så länge då vi ville ladda upp mer inför kvällen. På kvällen träffade vi två australiensare som vi hängde med och partajade med - supertrevliga! I övrigt är det inte så mycket som hänt, förutom att vi hade en skräckupplevelse när vi insåg att vi hade 5 gigantiska spindlar som grannar på bakgården.. med tanke på att typ hälften av alla djur här är farliga så blev man inte direkt sugen på att gå ut och ta sin kopp te på bakgården.. usch! Nästa stopp är brisbane, då är vi tillbaka på ett hostel igen! Här kommer lite bilder från veckan + bilder jag snott från @mylindqvists blogg på hur vårt hus såg ut, enjoy!

Vårt fina hus + en av våra 5 charmiga grannar

Soluppgången vid vår strand.. bland det vackraste jag sett

Jag hade kunnat stanna i Byron Bay för alltid, jag älskar denna plats. Stranden, staden, människorna, stämningen - allt! Därför känns det hemskt att vi åker härifrån imorgon, men aja, gold coast har nog också något bra att bjuda på. De senaste dagarna har spenderats på stranden, och i förrigår åkte vi ut och paddlade kajak och snorklade i en flod här i närheten. Det fanns möjlighet att se stingrockor, delfiner och kanske sköldpaddor - men typiskt nog såg vi bara några småfiskar och en större fågel. Turen var dock väldigt vacker så det kändes värt det ändå. Vi har träffat så mycket roliga människor här - en hel del svenskar som vi umgåtts med lite varje dag. Vår rumskompis Lauren kommer från England, och hon är helt underbar - hon har tipsat om massvis med bra saker att göra på Bali! Den senaste tiden har vi även börjat hänga med några av dem som jobbar på hostelet - en svensk kille som heter Jonas och en holländsk kille som heter Sam, och några av deras vänner. Det är så kul att hänga med några som verkligen kan Byron Bay utan och innantill. Vi har gått till några väldigt roliga barer som har varit helt i min smak - lite hippie/surfar vibe. Det har blivit mycket dans, sång och skratt och det gör det bara ännu jobbigare att lämna den här platsen och dessa människor. Igår hyrde jag en surfbräda och hängde med Jonas och Sam för att surfa. Dom är dock väldigt duktiga, så det var ganska pirrigt att ta sig ut till de stora vågorna med tanke på att jag bara surfat 2 gånger i white wash i costa rica för 2 år sedan. Men jag begav mig ut i alla fall, och lyckades med lite hjälp av Sam ta min första stora våg efter andra försöket! Det var så himla kul och nu kan jag äntligen säga att jag surfat i Australien! Nästa stopp är gold coast och där bor vi i egen villa, men konstigt nog kommer jag antagligen sakna hostellivet.. det kommer kännas tomt utan alla människor man blivit van att ha omkring sig

• Resor

En kameraskygg Clara / foodtruck på hostelet / Ellas sallad (och min inte lika fotovänliga sallad..) / jag, My och Ella som leker i vågorna

Nu mår man! Äntligen har vi hamnat på en plats som är precis som tagen från min dröm om en australiensisk strand och surfar-stad. Jag älskar Byron Bay, surfar-viben, flipflops i mataffären, äta frukost och lunch i badkläder - you name it, allt finns här. Vi har lagat god mat, solat, badat i höga vågor och njutit varenda sekund av det. Igår träffade vi lite svenskar som vi umgicks med på kvällen - vi drack vin, spelade kort och drog slutligen iväg till en av Byron bays två klubbar - cheeky monkeys. Vi alla hade en superrolig kväll med mycket dans, och efter drog vi ner ett gäng till stranden och kollade på stjärnhimlen (som är helt magisk här). Ikväll ska vi ut och äta, jag har varit sugen på att äta poké bowls sen jag åkte hemifrån så mitt mål är att hitta ett sånt ställe här. Kram

Sitter i skrivande stund på Greyhoundbussen mot Byron bay. Vår sisa natt i Sydney blev minst sagt dramatisk. Vi var på Ivy under kvällen och när vi skulle bege oss hemåt inser Ella att nyckeln till lägenheten är borta - så vi kunde varken gå hem och sova eller packa ihop våra grejer innan utcheckning vid 10:00 morgonen därpå.. vi blev efter många om och men insläppta vid 8 på morgonen av städerskan, och kunde med nöd och näppe packa ihop alla våra saker och checka ut. Det blev inte många timmars sömn den natten, så vi tog med oss all packning och la oss i en park utanför centrala Sydney, slumrade i solen och spelade fia med knuff. Sista måltiden i Sydney blev (inte helt oväntat) sushirullar från sushi hub - ett matställe som är väldigt likt ”sushirullen” i Sverige men godare och hälften så billigt! I Byron ska vi bo på ett hostel som tydligen ska ligga precis vid stranden. Hostelet fixar med transfer också, det kommer bli så skönt att slippa bära runt den där ryggsäcken på diverse bussar för att hitta till boendet!

Jag älskar Sydney!
När vädret tillåter finns det verkligen så mycket att göra, och jag upplever att vi utnyttjat dagarna här till fullo. När vädret inte var på topp gick vi och turistade i stan: såg operahuset, hamnen, the royal Botanic garden och shoppade lite. Första soliga dagen valde vi att spendera på bondi beach! Vi låg och solade och jag och Agnes hoppade i meterhöga vågor, stackars My brände sig (jag blev nog också lite för solkysst). Solen är galet stark här, man måste verkligen vara försiktig trots 50+ spf. Igår var vi på Ivy, en klubb i centrala Sydney med 4 våningar och pool - jag hade en superrolig kväll! Idag var vi på Manly beach, solade, badade och avslutade dagen med att grilla på stranden!

Agnes utanför operahuset

En dag på Manly

• Resor

Efter en 10-timmars bussresa kom vi äntligen fram till Sydney igår! Vi hyr en tvåvånings-lägenhet i ett område som heter Waterloo som ligger strax utanför centrala Sydney. Det är så skönt att ha ett eget boende efter att ha sovit i 16-bäddars dorm på hostelet i Melbourne, äntligen kan man gå runt som man vill utan att behöva låsa in sina saker hela tiden! Vi lagade kycklingtacos till middag och avslutade vår första dag i Sydney med en lite för dyr drink på en mysig bar i Hawaii-stuk! Idag är det dåligt väder så jag antar att vi kommer bekanta oss met med stan och kanske shoppa lite.. håller tummarna för att det spricker upp mot eftermiddagen, är så laddad på att se bondi beach!

Lägenheten vi bor i! Så mysigt med en liten uteplats

Goda och snygga drinkar som totalt överskred backpackerbudgeten..

Herre gud vilken resa!
Jag skulle skrivit tidigare men har verkligen inte haft tid att sätta mig ner i lugn och ro. Den 2a januari kl 10 möttes vi på Arlanda. Mamma, pappa, Sofia och farmor och farfar följde med för att vinka av mig. Dagen innan hade bestått av inte bara 1 väldigt jobbigt farväl, så jag var ganska trött och hade nära till gråten när jag omfamnade min fina familj för sista gången på flera månader. Väl inne på gaten hände det som inte fick hända. Vi skulle precis boarda planet när Mys biljett inte verkar gå igenom. Det visade sig att det blivit något problem med hennes visum, hon fick inte gå på planet. I tumultet av panik som utbröt bland oss ropas last call - vi blev tvungna att gå på planet utan henne. Ingen bra start på livets resa direkt.. flygresan bestod av sömnlösa timmar i oro över hur vi skulle lösa situationen. Lyckan blev därför total när vi fick beskedet att My kunnat åka med ett annat plan senare under dagen - och att hon därför skulle landa endast några timmar efter oss!

Väl återförenade kunde resan börja på riktigt! Pga jetlag har vi ej gjort så mycket annat än att sova, strosa runt på stan och hänga lite på stranden! Jag har ätit lunch med en släkting som bor i Australien! Har aldrig träffat henne förut så det var väldigt spännande och trevligt (fick även öva upp min engelska som jag inte använt en sekund sedan gymnasiet). Hon jobbar på ett konstgalleri i Melbourne, så efter lunchen visade hon mig deras senaste utställning som skildrar feminism i Australien - en utställning helt i min smak!

Vi har varit så trötta på kvällarna, men igår kväll gick vi ut för att se pingviner på stranden! Imorse drog jag och Agnes ut på en liten löprunda längst en jättemysig damm nära vårt hostel. Sen har vi badat och hållit oss i skuggan - idag har nämligen varit den varmaste dagen hittills, med som mest 42 grader...
Här kommer lite bilder från dagarna som passerat.

• Resor

Har haft så mysiga dagar fram tills i förrigår. Har tränat, fikat med Isa på stan, kollat på Sofias julkonsert, firat min födelsedag i förskott med min fina släkt, bakat på jobbet och julbakat hemma - har verkligen'' myst in'' december månad haha. Tisdagen började bra, hängde på pepstop med Ella på lunchen, alltid lika mysigt! Efter jobbet träffade jag Agnes, och vi begav oss till vacccinstället för att ta sista sprutorna innan resan! Kortmaskinen krånglade när jag skulle betala svidande 1500 för de två sprutorna jag behövde ta.. i tumultet for såklart min mobil ner i golvet.. Alla som känner mig vet att jag inte kan hantera Iphones - har kraschat alla jag haft.. såklart går mobilen sönder denna gången också, skärmen är helt sprucken och randig.. Inte det bästa när man ska vara avslappnad för att ta sprutor haha, satt och spände mig i vredesmod (därav ont i båda armarna både igår och idag). Väl hemma inser jag att kostnaden för att laga mobilen inte går ihop med min resebudget.. sen spiller jag tomatsås på min nytvättade favorittröja och bränner armen på plåten när jag ska ta ut broccoli ur ugnen.. Tisdags var inte min dag helt enkelt. Aja, nu kan veckan bara bli bättre! Ser så mycket fram emot helgen, resecrewet ska boka fler boenden i Aus, och sen fyller jag ju år och ska fira med vännerna. Ska lämna in mobilen på lagning idag, så lär vara utan den några dagar.. På återseende!

‘’Fullt ös’’ är nog det uttryck som bäst kan beskriva min senaste vecka. Förra måndagen kom vi tillbaka på kontoret, och mina lugna stunder framför datorn på Nobis fick ett abrupt slut. Jag har verkligen haft ett fullspäckat schema, så har faktiskt inte haft tid över att skriva något över huvud taget.. I veckorna har jag - förutom att jobba, kollat på Sofias konsert, tränat nästan varje dag och passat på att träffa massa kompisar under helgen. Jag träffade bla Karro och Karin i fredags kväll, har inte umgåtts med dem på ett bra tag så det var verkligen så kul att äntligen få catch up! Jag och resgänget hade planeringsmöte i lördags, det är 5 veckor kvar tills vi åker! Gud kan inte förstå att tiden gått så fort. Lördagen i övrigt bjöd på utgång med Agnes, Isa, Emma och Maja.. I söndags träffade jag Freja på en mysig shoppingrunda på söder.

De enda bilderna jag hunnit knäppa på en och en halv vecka.. Veckans blombukett i julens färger och Soffans konsert på Södra Latin.