Hej! Vi befinner oss just nu i Kuala Lumpur. Detta är faktiskt det första stället på resan som vi inte har uppskattat så mycket.. Vi blev helt chockade när vi kom hit första kvällen och allt var totalt stängt klockan 22. Det var inte en enda restaurang öppen, vilket slutade med att vi fick äta pommes på Mc Donalds till middag. Vi skrattade såklart, men vi var samtidigt väldigt besvikna över det första intrycket vi fick av staden! Vi var också förvånade över hur smutsigt och fattigt området vi bor på var. Det kändes nästan obehagligt att gå på gatorna.. Vi bor däremot på ett fint hostel som tur är, sängarna är sköna och det är en bra rooftop-bar på högsta våningen.

Igår spenderade vi dagen med två trevliga killar vi lärde känna här första kvällen. Vi åkte först till ”Batu Caves” som är ett tempel bestående av grottor man kunde gå in i. Det var en mäktig upplevelse och det bästa av allt var alla apor som klättrade runt där! Sedan åkte vi in till centrum till de största shoppinggalleriorna. På kvällen åkte vi till en rooftop-bar och tog en drink, sedan fortsatte kvällen/ natten på något som skulle vara den mest populära klubben här, vilket vi inte riktigt kan förstå. Vi hade i vilket fall en bra kväll och dansade natten lång!

Idag har vi bara gått i några affärer, suttit på café och mest tagit det lugnt. Vi gjorde ett försök till att se/ gå till chinatown, men det var ca 35 grader ute så vi höll på att svimma av att bara gå på gatorna utomhus.. Imorgon kväll flyger vi vidare till Langkawi, ska bli så kul att komma dit!

Vi sitter just nu på planet mot Malaysia, närmare bestämt Kuala Lumpur. Innan vi åkte hann vi faktiskt ligga på stranden i några timmar, så skönt! Stranden vi bodde vid på Koh Samui (Chaweng Beach) får högt betyg från oss. Den var både väldigt lång, sanden var kritvit och det var stora härliga vågor! Jag brände mig dock ganska mycket både igår och idag, så att vi nu ska spendera dom närmsta dagarna i en storstad och inte på stranden känns faktiskt bra.

Chaweng Beach

Igår hängde vi också på stranden halva dagen, och sedan åkte vi till ”Big Buddah”. Vi kom dit alldeles lagom till solnedgången, och hann ta några bilder innan solen gick ned. Sedan satte vi oss på ett café, det var nog det mysigaste caféet jag någonsin besökt! Det var i princip bara vi som satt där, och det var som att komma hem till hon som ägde cafét. Man satt precis vid vattnet och hade havet som utsikt, så fint!

Hej! Igår lämnade vi Koh Tao, och vi befinner oss nu på ön Koh Samui. Här ska vi spendera två dagar ca, och sedan flyger vi vidare till Kuala Lumpur i Malaysia.
Det var faktiskt lite jobbigt att lämna Koh Tao, det är utan tvekan min favorit-ö än så länge på resan. Det var så otroligt litet och mysigt där, alla var så snälla mot oss och vi mötte också på så många trevliga backpackers där! Utelivet var också bra, och vi hade verkligen en helt galen kväll en av dagarna som jag nog sent kommer att glömma.. Jag och Mimmi ÄLSKAR att dansa när vi är ute och det kan vi minst sagt säga att vi gjorde den kvällen, så kul!

En av dagarna på Koh Tao spenderades på en båt, närmare bestämt en ”snorkling-tour”. Först åkte vi till ön Nang Yuan, som är känt för sin vackra vy och en strand som binder samman två öar. Vi gick upp till den berömda viewpointen och det var verkligen så vackert! Sedan åkte vi vidare med båten och stannade vid fyra olika vikar/stränder för att snorkla. Det sista stoppet var absolut det bästa, vi fick nämligen snorkla bland hajar och sköldpaddor! Jag är så glad över att jag vågade göra detta, det var verkligen som att övervinna sin rädsla för något. Jag såg en gigantisk sköldpadda, det var så coolt!
Båtresan avslutades med en fantastisk solnedgång, och vi hängde med några tjejer vi lärde känna under dagen. En oförglömlig dag!

Yes.... Idag ör den första dagen på vår resa som det faktiskt är dåligt väder, det har nästan regnat konstant hela dagen. Vi har dock haft en supermysig dag trots vädret!
Morgonen började med att checka in på ett nytt hostel (detta är första gången vi bor på hostel, ska bli spännande att se hur det är!!), sedan spenderades dagen sittandes på ett café. Vi satt mest och pratade om allt mellan himmel och jord, drack lite kaffe och åt mat medans regnet öste ned utanför. Så mysigt!

Annars vill jag också berätta om något så spännande att jag numera försöker vara vegan. Mimmi är vegan sedan länge, och hon har verkligen inspirerat mig till att också vara det. Än så länge går det faktiskt förvånansvärt bra! Det är så mycket enklare än vad man tror att vara vegen. Min favoriträtt här än så länge är Pad Thai med grönsaker och tofu, så gott!

Bilderna är från gårsdagens lunch på en vegansk restaurang hör på Koh Tao. Helt fantastiskt gott vill jag lova!

Godmorgon! I skrivande stund sitter jag och väntar på en båt som ska ta oss till ön Koh Tao från Koh Phangan (som vi befinner oss på nu). Vi har spenderat ca tre dagar här på Koh Phangan. Under dessa tre dagar har vi blandat annat varit på Fullmoon party (något som ön är väldigt känd för), vi har hängt på stranden och vi har åkt till en väldigt mysig och fin strand vid namn Mae Haad beach.

Denna fantastiska utsikt hade vi när vi kom med båten till Koh Phangan, helt kristallklart vatten och så söta hus i hamnen!

Vårt hotell låg tydligen mitt ute i naturen bland dessa gigantiska palmer. Igår såg vi till och med en apa när vi åt frukost på hotellets terass!! Ett stort minus var dock att det inte fanns någon ac på rummet, det var som att sova i en bastu haha...

Några bilder från Mae Haad Beach, så fint!

Hej! Mitt namn är Clara. Jag är 20 år gammal och är just nu ute på en två månaders lång backpacking-resa i Asien!

Idag är dagen då jag äntligen skaffar en blogg(!!) då jag gärna vill dela med mig av min resa och för att själv kunna minnas och blicka tillbaka på resan senare. Och inte minst för att kunna skriva av mig lite, något jag älskar att göra.

Jag reser tillsammans med min fantastiska vän Mimmi. Planen är att jag och Mimmi ska resa runt och upptäcka Thailand, Malaysia, Singapore, Bali och Filippinerna. Jag är så glad att vi ska göra denna resa, och ser så mycket fram emot allt vi kommer se och upptäcka under resans gång! Puss // Clara