På fredagen gick vi med rinkkorna på ryggen i ca 2km till vårt andra hotell på Samui. Vi tänkte att vi skulle gå en bit och sen ta taxi men vi hamnade på såna vägar där det bara bodde lokala och där det inte fanns några taxin. Det var sjukt hett och svettet bara rann, men kul med lite äventyr hehe.

Hotellet var billigare än vårt förra, 10€ per natt och där fanns både pool och gym vilket var trevligt. Men det var typ det enda positiva, annars var rummet gammalt och alla ytor/bord/poolen osv var smutsiga.. som tur stannade vi bara en natt.

Igår var nog den värsta dagen hittills. Vi hade tidigare köpt tågbiljetter till Bangkok, till natten mellan fredagen och lördagen. Hela paketet vi betalade för innehöll taxi från vårt hotell till hamnen i Koh Samui, båtresa över till Donsak, bussresa därifrån till tågstationen i Surat Thani samt själva tågresan från Surat Thani till Bangkok. Det var ett nattåg som skulle starta kl 21 och vara framme 9 på morgonen i Bangkok, och vi hade betalat för ett rum med sängar i där så vi skulle få sova.

Vi checkade ut ur hotellet kl 12 och åt sedan lunch samt gick runt i shoppingscentret tills kl 16 då taxin hämtade oss. När vi hoppade in i taxin fick vi ett brev som innehöll 600baht (ca 15€) och så stod det med vääldigt dålig engelska att vårt tåg är inhiberat pga säkerhetsskäl och att de bokat en buss åt oss istället. Det stod ingenting om vilken buss det är, när den startar, varifrån den startar osv osv.. taxichauffören pratade också dålig engelska och kunde inte förklara så att vi förstod. Vi var helt säkra på att vi blivit lurade och att vi inte skulle slippa till Bangkok..

Nåja, vi slapp åtminstone ombord på båten i sista minuten.. den skulle starta kl 17 och vi var framme ca 5 före. Det var nog den jobbigaste båtresan nånsin.. vi satt bara och väntade på att slippa i hamn för att få reda på nånting, vi hade ju ingen aning vart vi skulle efter båtresan och hur. Kl 19 var vi i hamn och jag hade kollat på nätet att sista bussen till Bangkok går 19.30 från Surat Thani, dit det tar en timme att köra från hamnen, så vi blev ännu mer stressade haha.. (skrattar åt det nu efteråt men det var fan inte kul just då). Enligt biljetterna vi köpt skulle vi ju åka buss till tågstationen från hamnen, men när vi kom fram stod där en man med en skylt där det stod Mr.Alex och så gick vi till hans taxi. Han sa att han kör oss till bussen, och när vi frågade vilken tid bussen går visste han ingenting. Klockan var ca 19.10 och plötsligt började han köra mycket fortare, 140-150km/h. Trafiken i Thailand är ju inte så trygg och här händer massa trafikolyckor så man var nog lite rädd. Efter en stund sa han att han kör fort för vår skull, och att vi borde ha tagit en tidigare båt. Vi visste fortfarande inget mer än att vi ska åka till en buss. Han ringde (utan att överdriva) typ 25 samtal under tiden vi åkte med honom, och plötsligt säger han att bussen går 19.40 och att vi inte kommer hinna dit, att det är ca 80km långt till busstationen och vi hade 20 minuter på oss. Jag var helt säker på att vi inte skulle slippa till Bangkok samma kväll.. Han ringde fler och fler samtal och körde fortfarande jätte fort, och efter en tid berättade han att vi ska köra ikapp bussen men vi måste betala honom isåfall. Annars hade vi hamnat köpa nya bussbiljetter tills nästa dag. Såklart betalade vi och så körde han ikapp bussen och vi slapp med bussen till Bangkok.

Allt slutade alltså bra, men jag kan ändå inte ens förstå att detta hände. Det stod på lappen att tre tåg till Bangkok har blivit inhiberade.. ifall det hade varit sant hade ju sjukt många människor hamnat åka buss istället och då kan det ju inte bara gå en buss kl 19.30, då sista tåget skulle gå 21.30. Fast vi fick pengar tillbaka betalade vi sjukt överpris för att åka bussen, tågbiljetterna är mycket dyrare och där skulle vi dessutom haft sängar att sova i. Vi var också framme kl 5 på morgon fast vi räknat med att vara framme 9, så vi fick vänta flera timmar före vi slapp till hotellrummet, men nu har vi äntligen checkat in. Det låter kanske inte så hemskt då man läser detta då allt slutade bra, men det var jätte stressigt i stunden att inte få nån info om nånting och bara sitta och vänta och se vad som händer.

Enligt våra första planer skulle vi ha åkt härifrån idag, men vi bokade en till natt i förrgår på detta hotell så vi checkar ut imorgon. Sen har vi ännu några dagar kvar innan vi ska till Bangkok så vi hade tänkt åka till Krabi igen, men insåg idag hur mycket onödigt resande det skulle bli. Vi skulle bara hinna vara lite över en dag där och sen måsta ta oss till Bangkok, så det hade blivit massa onödigt resande och därför valde vi nu att bli kvar på Samui ända tills fredagen, då det är mycket kortare väg till Bangkok härifrån än från Krabi. Eftersom vi bestämde oss så sent för att bli här ännu en natt, var vårt hotell fullbokat så vi ska till ett annat här i närheten imorgon.

Idag är det vändag som vi bara firat genom att sola på stranden hela dagen och så åt vi ”finare” middag med förrätt och efterrätt på kvällen.

Igår var vi på stranden en stund och på kvällen gick vi runt i shoppingscentret här samt vid stranden i alla småbutiker. Är så sugen på att shoppa men orkar inte gå runt och bära på allting så väntar hellre tills vi åker till Bangkok för att shoppa de sista dagarna innan vi åker hem!

Koh samui är den andra största ön i Thailand efter Phuket, så här finns massor att se och göra. Vi bor i Chaweng som är den största och populäraste staden här, så det känns nästan som man är i Bangkok igen efter att ha kommit hit från Koh phangan där det inte fanns nånting. Här är livlig trafik men vi har ändå hyrt en skooter igen för att kunna se så mycket som möjligt av staden. Här är helt andra trafikregler än i Finland, knappt några trafikmärken och folk kör lite hur dom själv vill, så man är nog rädd i trafiken men vi har åtminstone klarat oss bra hittills haha.

Vi har just checkat in på vårt hotell i Koh samui, här ska vi bo i tre nätter. Det här är nog det finaste vi varit på, och dessutom inte så farligt dyrt, 11€ per natt.

Många backpackers brukar ju bo på hostels/guesthouses och sova med andra människor i stora rum med många sängar. Vi hade egentligen också planerat att göra det emellanåt, men eftersom vi är här bara en månad och har ganska hög dagsbudjet och hotellen är billiga så har det blivit så att vi alltid bokat hotell istället. Om vi skulle bo ännu billigare tillsammans med andra skulle man ju träffa mycket mer människor m.m, men vi föredrar ändå hotell och eget rum..

På torsdag morgon åkte vi båt i ca två timmar till Koh phangan. Som tur var det inga vågor så resan gick bra! Det första vi gjorde här efter att ha checkat in på hotellet var att hyra skooter för två dagar framåt, eftersom vi insåg att vi bor mitt i nån skog typ.. vårt hotell ligger riktigt vid stranden och här brevid hotellet är en butik, en tatueringsstudio samt skootrar man får hyra, men det är allt. Stranden är lite annorlunda än de andra vi varit på, det är helt obebyggt bakom stranden och här är i princip bara natur. Det finns några restauranger längs med stranden men vill man se nåt mer måste man ta sig härifrån med skooter/bil.

Tidigare har vi alltid bott mitt nästan i centrum men på koh phangan valde vi en lite lugnare plats i norra koh phangan eftersom stränderna är mycket finare här än i södra delen, där ”huvudstaden” ligger. Men nu då vi insett hur dött det är här var vi bor så har vi nog ångrat det. Vi trivs inte riktigt, hotellet och stränderna här runt omkring är fina men annars är det väldigt dött och här finns ingenting.. som tur bokade vi endast tre nätter och ska imorgon vidare till Koh samui.

Koh phangan är egentligen känt för att här är Full moon party en gång i månaden, vilken är en sjukt stor fest på stranden, så under den tiden är här massa turister men annars är det ganska så lugnt på denhär ön. Det hade varit kul att gå på den festen men det passade inte ihop med vår tidtabell och vi ville inte planera hela resan enligt ett datum som ska följas.

Eftersom här är så tråkigt har vi kört ner till ”huvudstaden” båda kvällarna vi varit här, vilket tar ca 25 minuter. Igår var vi även till två vattenfall och så åt vi middag på en fin bar med havsutsikt.

Idag är vår sista dag på koh tao, imorgon åker vi vidare till ön här brevid, koh phangan. Det har varit jättekul här och vi bor på ett fint hotell som äntligen har en simbassäng så jag vill nog inte alls åka härifrån.. Det hat inte regnat de senaste dagarna heller utan vi har haft soligt och fint! Börjar redan tänka på att vi snart måste hem härifrån till snö och kallt väder fast vi ännu har två veckor kvar..

På måndag kväll var vi på koh tao pub crawl, där man gick runt till fyra olika barer samt fick se en ladyboy show. Vi träffade många trevliga människor och hade en jättebra kväll!

Igår umgicks vi med ett svenskt par som vi träffat här, och så åkte vi till en viewpoint här i närheten, där man ser ut över koh tao. Det var nåt av det finaste jag sett under hela resan, synd att inget är lika fint på foton..

På lördagen reste vi hela dagen till en liten ö, Koh Tao. Vi startade 8 på morgon, åkte buss till Donsak Pier tills kl. 15.30 och sedan båt i tre timmar till Koh tao. Det var den värsta dagen hittills, det blåste och var väldigt stora vågor så folk blev sjösjuka och spydde.. jag mådde själv dåligt men behövde som tur inte spy ivarjefall.

Igår regnade det i princip hela dagen här, annars har det bara regnat på kvällarna under dessa två veckor så vi har haft ganska bra tur med vädret. Egentligen borde det inte ens regna nästan nånting under denhär årstiden i thailand men men..
Fast vädret varit dåligt har vi trivts hur bra som helst här. Det är en hel del turister som kommer hit för att gå dykningskurser eftersom detta är ett av de billigaste ställena att göra det på. Här är väldigt fina stränder att snorkla vid och dessutom är här nästan bara unga människor vilket är kul!

Vi har just checkat in på ett nytt hotell igen, bokade två nätter här och efter det ska vi åka iväg från phuket. Vi trivdes på vårt förra hotell men hade endast bokat två nätter och sen blev det fullbokat så hamnade byta. Som tur var detta hotell nära, så vi körde hit med skootern och våra fyra väskor, det var jätte trångt men det gick!

Dethär var jätte dyrt med tanke på att det inte är alls bättre än de andra billigare hotellen vi bott på.. Betalade ca 16-17€/natt, men det är såklart dyrare då vi bor på turistområde och riktigt nära stranden.

Idag vaknade vi redan före kl 7 för att ta båten från Koh Lanta till Phuket. Jag har varit till Phuket två gånger tidigare och här är ju massa turister överallt men vi ville endå komma hit i några dagar. Det var såå svårt att välja vilken strand vi ville bo vid, men valde till sist Kata beach och här är riktigt fint!

Vi hyrde även en skooter igen för att kunna köra runt till lite fler platser, men trafiken här är mycket livligare än i Koh Lanta så det är nog lite skrämmande att köra här..

På lördagen körde vi till andra sidan ön i 45 minuter och var till Koh Lanta National park, där man kunde gå upp på ett berg till ett utsiktsställe samt se massa apor! På vägen till National parken stannade vi på en strand en stund och på hemvägen stannade vi där igen för att se på solnedgången.

På kvällen köpte vi biljetter till söndagens 4 islands tour, vilket innebär att man med en speedboat åker till fyra olika öar för att snorkla. Det kostade 30€ men var så värt det! Fick se massa coola fiskar och jättefina stränder.