Seglingen fortsätter till Madeira och Kanarieöarna

Vi är nu i september 2008 och vi seglade en lång dagssegling till Madeira.

Vi fick plats inne i Funchals hamn och vilken vacker ö detta är. Ni som är trädgårdsintresserade borde någon gång i livet åka dit.

Vi åkte en rundtur på ön och vandrade vid levadorna.

Sista biten ner till Funchal kunde man åka med dessa korgar.

Vi stannade rätt många dagar i Funchal, vi var också i en stor botanisk trädgård och Harald behövde vilodagar mellan aktiviteterna.

Vi seglade sedan därifrån ner till den nordligaste ön på Kanarieöarna, Graciosa. En segling på drygt två dygn som var jobbig läser jag i loggboken. När jag läser i den nu så undrar jag vad vi höll på med, men det finns ju även text om hur underbart allt var.

"När solen gick upp var det helmulet och inte särskilt varmt och det gick undan hela dagen. Vi sov mycket, var trötta och båten rörde sig mycket i de stora vågorna. Det blir svårt att göra något mer än försöka få mat i oss. Jag lyckades få ihop en god chili con carte, men i övrigt var det inte lätt. det gick inte att ställa ifrån sig någonting och svårt att stå. Särskilt jag flyger som en trasa hit och dit när jag tappar fästet. Vi konstaterar båda två att vi inte tycker det är roligt. Jag har huvudvärk och ont i ryggen. Harald är trött. Vinden ökade ytterligare och vid solnedgången beslöt vi att ta ner storseglet. Det är inte lätt, men det gick till slut bra, när vi sedan skulle rulla ut kryssfocken igen såg vi att den var skörad, herregud ska det inte hålla längre. Vi fick ta in den igen och rulla ut en bit av stora genuan. Vi loggade ändå 6-7 knop och det var skönt att vi fick ner storen. Dunkarna med diesel och vatten började röra sig på däck och Harald fick gå upp och beslå om dom. Senare skulle vi starta motorn eftersom vi började få ont om el och då ville den först inte starta riktigt och vi funderade på batteriet. Sedan stannade den igen som den gjort tidigare och nu vet vi att det är stopp i bränsletillförseln. Att göra rent det i den sjön är inte lätt för Harald och han jobbade och svettades, fick lufta flera gånger innan vi fick igång den. Sedan gick den ett tag och stannade igen så han fick börja om. Ytterligare en gång likadant och när han fått igång den igen på morgonen bestämde vi att den fick vara och bara sätta igång den precis innan vi skulle i hamn. Det blev ju nervöst, men det var bara att hoppas och vara beredd på att gå ut med segel igen. Det blev sammantaget en riktigt jobbig natt och vi är just nu inte beredda att fortsätta med att segla så långa etapper. Som vi pratar nu så stannar vi på Kanarieöarna i vinter och sedan går in i Medelhavet eller hem nästa år. Vi är överens om att vi ska ha roligt och tycka om det vi gör."

Så blev det inte, när vi tagit det lugnt några månader så var vi beredda igen. Så lätt gav vi inte upp.

En jättefin ö som vi lärde oss tycka om. Vi hade en del reparationer att göra på Aurora så vi stannade ett tag.

Vid Kanarieöarna är det accelerationszoner då det plötsligt blir mycket vind runt öarna och det var vi inte riktigt beredda på. Vi fortsatte över till Lanzarote där vi hade trevliga dagar med nyfunna vänner. Miss Blue med Bengt och Ritva och Chiqitita med Sylvia och Arne.

Vi besökte bl a konstnären Caesar Manriques hem som är byggd i lavalandskapet, en upplevelse.

På väg mot nästa ö Fuertoventura fick vi en rejäl chock med dessa vindar och förstörde vår genua. Den ön blev vi inte så förtjusta i trots sandstränderna och fortsatte nästa dag

Gran Canaria och Las Palmas där det var svårt att få plats, men vi fick stanna en vecka iallafall.

Vi lagade segel och umgicks med andra seglare.

Nästa ö blev Teneriffa, först låg vi för ankare utanför sydsidans kust vid Los Christianos, de tog inte emot fritidsbåtar i hamnen. Vi hade några sköna dagar och bestämde sedan att segla upp till Santa Cruz som är en stor stad på den nordöstra ön.

Där låg också Miss Blue och vi åkte på utflykter med Bengt och Ritva.

Det blev dags att segla vidare tyckte vi och det blev till den sjätte ön La Gomera. Vi hade besök av Pilotvalar och fick mycket vind periodvis.

Väl framme på La Gomera hyrde vi bil en dag och körde runt. Mitt på ön, högst upp ligger ett stort naturreservat med orörd skog.

Vi trivdes mycket bra på ön och återvände flera gånger.

Vi fick vara med om en helt fantastisk fest på ön. Vart femte år i november är det ett helgon som firas och då återvänder alla öbor som flyttat därifrån. Festen varade i många dagar med olika program varje dag. Att vi prickade in detta, så roligt det var. Det blev ingen bra nattsömn, de festade hela natten lång, varje natt, fattar inte hur de orkade.

Alla byar på ön hade egna matstånd med egenproducerad mat. Allt var så gott.

Vi fick se en föreställning där det spelades upp hur helgonet fördes tillbaka till ön efter att ha varit på villovägar i många år.

Sedan fördes helgonet in till stan, San Sebastian per båt och många fint dekorerade båtar fanns överallt. En lång procession följde, det var mycket att titta på.

Innan festen startade så kom en svensk tjej och knackade på vår båt, hon var från Helsingborg, men boende på Teneriffa och gift med en man som hade sina rötter på La Gomera. Hon berättade en massa för oss och gav oss en massa tips, det var så trevligt, vi åt tillsammans en kväll. Vi bestämde att vi skulle träffas här hemma senare, det tog många år, men plötsligt kom hon till oss en dag.

Vi ville gärna till La Palma som är en stor ö längst ut i Atlanten. Vi började med att ligga för ankare på Teneriffas västkust innan vi seglade över till La Palma. En lugn natt som tur var.

Vi hade fått tips av seglare vi träffat att vi skulle ligga i en liten hamn på öns västsida och inte i huvudstaden där havet går in och ställer till det.Vi fick en fin plats i hamnen i Tazacorte och trivdes direkt. Ön är inte så turistiskt som de övriga Kanarieöarna.

Det är stora bananplantager på öns västsida.

Vi hyrde bil, tre dagar var minimum så vi körde omkring på hela ön, helt fantastiskt. Huvudstaden Santa Cruz de la Palma är fin.

Vi tittade på grotthus på ön, men det allra häftigaste var nog att köra upp till de stora rymdcenterna högst upp ca 2500 m över havet. Ön är känd för att ha den klaraste stjärnhimlen i världen.

Jag är inte speciellt förtjust i serpentinvägar och höjder så det var ett ruskigt äventyr. Vi kom långt ovanför molnen.

Jag skulle så gärna åka dit igen, en helt annan karaktär än Gran Canaria och Teneriffa. Vi seglade tillbaka till Teneriffa och Santa Cruz. Jag hade fått sådan enorm hemlängtan och vi hade bestämt att jag skulle åka hem för att träffa familjen. Då passade det bäst för Harald att ligga där. Vi såg stor val under seglingen, det är något särskilt, även om de mindre pilotvalarna också är fina.

Vi hade skitväder också, vågorna slog över Aurora, då är vi små.

Miss Blue med Bengt och Ritva låg kvar dä och vi blev väl mottagna.

Vi gjorde några utflykter med dem innan jag åkte hem, nu åkte vi kollektivt, det är egentligen roligast om det är möjligt.

Nu fick Harald både vila och jobba med underhåll och jag tog flyget hem. Under de två veckorna hann jag med att träffa alla i familjen, vänner, syskon och arbetskamrater. Vilken lycka det var för mig. Jag bodde hos Mia i hennes lägenhet i Helsingborg.

Joel och Petra hade byggt ett nytt kök och demonstrerade finesserna, Amanda, Ebba och Wille hade vuxit på 8 månader.

Jag var och tittade på när Sanna tävlade i gymnastik och träffade den familjen, Andreas och Ulle samt Charlie.

Många träffar med vänner, bland annat mitt tjejgäng.

Jag träffade Haralds barn Maria och Fredrik med familjer.

Mia fyllde år och jag kunde vara med, helt underbart.

Jonathan med flickvän Hanna och Ellinor.

Rasmus och Anna

Nu fick jag lugn i själen och kunde återvända till Harald på Teneriffa och vi fortsatte vårt äventyr. Fortsättning följer.