Segling Spanien och Portugal

Jag fortsätter med min livsberättelse, har kommit till vår långsegling 2008 och delar upp i lite mindre inlägg så det inte blir för mycket. I förra inlägget var vi framme i Spanien och fortsatte söderut. Det var en orolig sjö och vi seglade sönder ett av våra segel.

Jag minns min känsla här, "jag vill hem nu". Jag läser i loggboken "Vi gick upp tidigt för att komma iväg innan det började blåsa mycket. Vi fick börja med motorgång i medvind och sedan kunde vi segla, NO vind som ökade under dagen och när vi närmade oss Rio de Muros så var det en byig hård vind. UV-skyddet på genuan fick nådastöten och nu hängde allt i trasor och vi fick även en lång reva. Vi fick se enstaka delfiner på vägen. När vi sedan skulle gå upp mot Muros så blev det motvind och det skvätte rejält. I Muros finns det ingen plats för segelbåtar i hamnen så vi ankrade i bukten. Det blåste mycket och vi kände oss ganska osäkra men hade inget val och att ta sig iland var inte att tänka på. Vi hade läst i piloten att det var ett charmigt ställe men vad hjälpte det. Harald var trött och lade sig att vila, jag hade sovit en stund under seglingen. En engelsk båt stod på grund i lågvattnet och hade problem, men hon kom loss och kunde ankra om. En tysk båt kom och kastade ankar framför oss, men kom närmre och närmre. De draggade och drog upp ankaret, då fick de med sig vår kätting och när hon skulle ta bort den med båtshake tappade hon den och sedan kom de fort mot oss utan att vi kunde göra något. Vi hann precis rädda en större kollision när han lyckades få bort vår kätting, det var svettigt. Kort därefter draggade vi också och fick ankra om. Lite senare på kvällen mojnade det en stund och vi tog ner vår genua och försökte börja laga den i sittbrunnen. Det började blåsa igen och vinden tog tag i genuan så vi fick dra ner den i salongen. Nu kändes verkligen inte någonting roligt längre och vi deppade riktigt. Harald fick lägga sig med kläderna på i salongen för att vara ankarvakt under natten."

Efter några olika hamnar kom vi till Bayona.

Nu var lyckan återställd, en vacker stad och vi låg så fint på en boj och behövde inte oroa oss för någonting. Dessutom hade det fina vädret kommit. Vi låg där några dagar, njöt och tittade på stan.

Sista natten blev jag myggbiten, jag har problem med dem, dessa jävla mygg.

Vi seglade iväg söderut till vår första hamn i Portugal.

Vi fick ett så gott första intryck av Portugal, jag älskar det landet, människorna, arkitekturen och allt. Jag hoppas så att vi ska kunna köra dit till hösten eller nästa år. I vilket fall så hoppas jag komma dit en gång till i livet. Jag skulle vilja köra längs med Duorofloden och uppleva även inlandet.

I första hamnen i Viano do Castelo var det någon slags fiesta med närodlade varor och dans. Portugiserna är bra på att ordna fester av olika slag hela tiden.

I nästa hamn blev vi inbjudan till klubbhuset för att titta på fotboll, Sverige skulle spela, det var EM tror jag. Där erbjöd sedan en kvinna oss skjuts till Ikea nästa dag. Hon jobbade där, bästa arbetsgivaren enligt henne. Vi kunde köpa på oss lite svenska varor, kaviar tex.

Vi tog tåget till Porto som också var ett ställe som vi ville till. Jag tycker så mycket om det där lite risiga, det gör inte Harald. Järnvägsstationen i Porto är helt fantastisk.

Vi åkte sightseeing och fick en guidad tur i ett vinhus. Vår kung har en vintunna där.

Vi tog en långsegling ner till Nazaret som också blev en favorit. Vi har många favoriter haha. Vi hade mycket vind och rätt tufft innan vi var framme.

Många fina solnedgångar har vi fått uppleva till havs.

Vi låg sedan bra i hamnen i Nazaret och där stannade vi i många dagar.

Här skulle vi titta på när Sverige spelade fotboll mot Portugal, herregud vilken kväll. Sverige förlorade och Harald vände på tröjan.

Så kom hon äntligen, dotter Mia. Vi mötte henne vid bussen från Lissabon och det var midsommarafton. Så roligt det var efter drygt 3 månader.

Vi hittade på en hel del och åkte bl a med bergbanan upp till den delen av stan som ligger uppe på berget.

Jag åt mycket grillade sardiner i Portugal, tycker det är så gott, jag var ensam om det haha.

Mia seglade sedan med oss söderut via Cascais till Lissabon. Hon blir sjösjuk så bra gjort av henne. Tittar rakt fram så går det bra haha.

Det var alltid mitt jobb att sköta in-och utklareringar, det gick mer eller mindre bra. Fotbollskväll igen i Cascais.

Det var ett evigt letande efter wifi, oftast med en irriterad Harald som tyckte det var väldigt onödigt.

Vi fortsatte och seglade in till Lissabon.

Vi hade härliga dagar där med Mia, åkte sightseeing, var på restaurang med Fadomusik, satt ute och såg fotboll och hade det jätteskönt. En fantastisk stad.

Mia åkte hem och vi fortsatte ner till Setubal. En så mysig liten stad. Där träffade vi en kvinna som sa att vi måste komma till en föreställning på Kulturhuset på kvällen. En viktig politisk föreställning fick vi veta och handlade om en känd poet vars son spelade och sjöng faderns texter. Innan det började berättade en kvinna som satt bredvid oss om Portugals historia. Sådana är människorna i Portugal och det är en av anledningarna till att jag älskar Portugal.

Vi seglade vidare ner till Sines där vi stannade nästan 2 månader. Vi hade drygt en vecka på oss innan Harald måste åka hem. Vi lärde känna stan och gjorde underhållsarbete på båten. När jag läser i loggboken förstår jag att vi inte mår så bra, men det minns jag inte så mycket av, det är bara goda minnen.

Här i hamnen låg vi och hade badplatsen alldeles bredvid som vi passerade varje dag till och från stan och där vi badade.

På kvällarna var det Vasco da Gamadagar med matstånd och musik.

Det då relativt nybyggda Kulturhuset med Bibliotek, där var jag mycket och lånade datorer.

Så kom dagen då Harald var tvungen att åka hem för att genomgång Försäkringskassans utredning och arbetsträning. Vi hade förberett mycket hur resan hem skulle fungera honom, han var ledsen och när han åkt var jag också väldigt ledsen. Dotter Mia hade vid denna tiden köpt en lägenhet i centrala Helsingborg och han skulle få bo hos henne. Det var lugnande och skönt att veta att hon kunde stötta honom. Utredningen skulle ske i Kristianstad och sedan han blev sjuk hade han svårt med att reda ut saker och ting.

Jag hade i uppdrag att måla däcket på båten och när jag deppat klart satte jag igång med det. Jag varvade med att leta internet och telefonkort för att kunna ha kontakt med Harald och Mia. Det var inte lätt läste jag i loggboken. På kvällarna ersattes Vasco da Gamadagarna med andra festligheter och jag gick upp några kvällar och lyssnade.

Jag fick ett telefonsamtal från min syster att hon kom för att hälsa på mig och det blev jag ju oerhört glad för. Fortsättning följer detta innehållsrika år.