Nytt kostupplägg

Crohn's, Om mig, Träning & Hälsa

Då jag senaste tiden gått lite utanför min comfort-zone vad gäller kosten, alla som lever med Crohn's eller liknande sjukdom kan nog relatera till skräcken det innebär att äta något nytt som man inte vet hur kroppen ska reagera på.

Men den här gången har det gått bra. Magen verkar ha klarat det bra. Jag har tom fått känslan av att det varit stabilare än normalt, men vågar inte säga för mycket ännu.

Som jag även nämnde tidigare så har jag även insett att min protein-intag varit långtifrån tillräckligt.

I helgen har jag verkligen ätit extremt dåligt (mycket stress och dålig planering = jag tappar kontrollen), och det har straffat sig ordentligt. Nu på kvällen har jag legat i fosterställning pga av smärtor och med svettningar. Att jag aldrig kan lära mig att det inte är värt det. Hur som helst, nu kände jag verkligen att det var på tiden att ta tag i det här kostupplägget! Jag har suttit hela kvällen och räknat fram och tillbaka, försökt hitta livsmedel som passar min livsstil och mina behov. Det är väldigt begränsat när man utesluter så många livsmedel ur sin kost som jag gör för att må bra.

Det här är planen jag kommer prova nu under ett par veckor;

Frukost: Bovete, pumpafrön, hampafrön, sylt. 22.5g

Lunch: Tonfisksallad (byter inte ett vinnande koncept, ätit det varje dag till lunch nu sedan i vintras) 39g

Mellanmål: Proteinshake (på hampa- och ärtprotein) 23g

Middag: Kikärtor/fisk/proteinshake

Med den här matplanen hamnar jag på ungefär 120g protein om dagen. Jag bör ha 90-140g.

Jag tror även att magen kommer va med på detta. Känns lite läskigt att höja kolhydratsmängden så pass mycket då det är den som alltid fått min att må dåligt tidigare. Men imorgon ska jag berätta om varför just denna frukost. Jag är själv lite konfunderad över valet.

Gillar

Instagram @choices_4_life