Den optimala frukosten!

Nu ska jag berätta lite om mitt nya frukostlval;


Bovete är inget sädesslag trots namnet. Det är en ört som är naturligt glutenfri och ingår i samma familj som rabarber och ängssyra.

Bovete är ett av få grödor från växtriket som innehåller alla essentiella aminosyror.

Bovete är även rikt på B-vitamin, kalium, järn, magnesium och fibrer. Det är dessutom är väldigt lättsmält för magen.


Det jag valt att ha tilll på min bovete är:

Pumpafrö

Pumpafrön har ett mycket högt näringsvärde och är bla bra för hjärtat. Pumpafrö innehåller b1 b2 b3 b4, b5, b6, kalium, magnesium, fosfor, järn, zink och betakaroten.

Hampafrö

Hampafrön är en god källa till högvärdigt protein (30g protein per 100g, och det ger mig ca15g proten av 2msk i min frukost.) Hampafrö är otroligt gott och innehåller även essentiella fetter som omega-3 och omega-6. Av de viktiga mineralerna är hampafrön speciellt rika på kalcium, kalium, magnesium och fosfor. Även rikt på b- och e-vitamin.

Sylt

För samakens skull. Jag har en sylt utan konserveringsmedel och tillsatt socker, men vill man verkligen ha det bästa av alla världar här så skulle jag välja färska hallon eller blåbär.


Tidigare varit väldigt försiktig med frön och nötter då jag inte klarat det under mitt vinter-skov. Verkar dock nu som om min kropp börjar bli friskare igen och klarar dessa bättre.

Jag har ätit denna frukost ett par gånger nu och har känt mig väldigt bra på den. Nu ska jag testa att föra in denna i min nya frukost-rutin också. Ska bli spännande och se resultatet med den här nya omläggningen av kosten.

Gillar

Instagram @choices_4_life