THE DARK SIDE OF FRISÖRBRANCHEN

Nu har det gått lite på en vecka sen jag lämnade frisörbranschen för en helt ny bransch (mer om det ska ni få veta riktigt snart) och jag har konstaterat en hel del saker om den branschen nu när jag har fått lite distans till det. Jag jobbade ju 2,5år på salongen så jag hann ju ändå få rätt så bra uppfattning om de bra, men även de mindre bra sakerna med att jobba som frisör. Så i detta inlägg ska ni få höra lite av de sämre sakerna med att jobba som frisör.

1. Det här med dåliga dagar, detta är ju något jag iallafall fick höra redan i skolan, att även om man har en riktigt dålig dag får man aldrig låta det gå ut över kunder eller ens låta det synas. Which makes sense såklart, klart man inte vill att ens kunder ska få en otrevlig stund i stolen bara för att man har haft en dålig morgon, men ni kan ju tänka er hur tungt det är att låtsas vara glad och supertrevlig när man egentligen bara vill sätta sig ner på golvet och gråta. Som tur hade jag nog nästan aldrig såna dagar, men överlag är det nog väldigt påfrestande att alltid vara sitt allra trevligaste jag från att man går in till jobbet tills man går ut.

2. Jobbet slutar inte fastän man kommer hem. Detta tror jag är ganska olika från frisör till frisör, men detta var nog något jag iallafall ''led'' av. Jag kände verkligen att jobbet aldrig slutade, t.ex att kunder skickade varje kväll och ville boka tid. Där förstår jag ju också att dom kanske jobbar på dagarna och inte har tid att sitta och boka frissatid före på kvällen, men för mig som då hade jobbat kanske från 09-18 så blev det ju lite too much att ännu sitta hemma och svara på bokningar kväll ut och kväll in. Det var ju såklart ett aktivt val av mig, klart jag skulle ha kunnat vänta till följande dag med att svara (vilket jag gjorde ibland) men det handlar ju också om kundbemötning. Klart man vill svara direkt och ge så bra service som möjligt eftersom man lever på nöjda kunder som frisör. Så det är ju faktiskt inte konstigt nu med facit i hand att jag vissa perioder var så sönderstressad att jag knappt visste vad jag hette... :-)


3. Jobbar man inte övertid ska man ha dåligt samvete. Detta var också ett ständigt återkommande problem, varje fredag runt 14-tiden ringde det alltid massor med kunder och frågade om man inte kunde klämma in dom efter klockan 16 för att dom veeerkligen skulle behöva få sig klippt inför helgens bröllop. Då fick man ju liksom välja mellan att 1. Jobba en timme längre än vad man hade planerat och kanske avboka planerna man hade efter jobbet, och ha en nöjd kund eller 2. Säga att det tyvärr är fullt, få en kund som blir besviken men man kan fortfarande möta upp den där kompisen direkt efter jobbet. Vilket hade ni valt? Skulle vara intressant att höra!

4. Man har inte råd att göra ett misstag. Detta hör ju också lite ihop med första punkten, man har inte heller råd att ha en dålig ''klipp-dag''. Ibland händer det ju att en klippning eller färgning inte blir som det ska, det blir ett missförstånd eller något. Sånt händer, man kan inte alltid förutspå hur ett hår beter sig och ja, shit happens ibland. Men, händer det sig att man klipper fel eller något inte blir som det ska så kan det straffa en hur länge som helst efteråt, kunder snackar ju nog mer i kafferummen när dom är missnöjda än när dom är nöjda. Så där hade man ju också en otrolig press på sig att man inte fick göra ett misstag helt enkelt.

5. ''Syns du inte så finns du inte''. Sist men inte minst, det här med sociala medier. NI FÖRSTÅR inte hur skönt jag tycker det är att jag nu har ett jobb där jag inte behöver blanda in sociala medier, oh god. Men, jag har ändå sociala medier att tacka för att det gick bra för mig under min tid som frisör, jag kämpade och kämpade ju med att redigera före och efter-bilder och sen lägga ut på instagram, bloggen osv. Det lönade ju sig verkligen, men återigen tillförde det en otrolig stress. Hade jag inte lagt upp något på en vecka kände jag mig skit för att jag ständigt kände att jag behövde ha nytt content att lägga upp. Dock vet jag ju nog att de flesta frissor inte gå lika all-in med det som jag gjorde, men jag kände verkligen att jag ville gå all-in, och som sagt så fick jag ju nog lön för mödan så det var ju nog värt det i slutändan. Så, det beror väl lite på hur man ser på det, man kan väl säga att det både var en fördel och nackdel.

Nu låter det ju verkligen som att det bara finns nackdelar med att jobba som frisör, så missförstå mig inte för jag älskade verkligen jobbet och tyckte det var otroligt roligt att stå och färga hår osv. Men, fastän hur roligt någonting är så tycker jag inte man ska fortsätta om nackdelarna väger tyngre. Som sagt tror jag inte alla frisörer kan relatera till detta heller, det kanske är lite annat om man är anställd på timlön och bara går dit, klipper några huvuden och går hem. Men för mig som behövde kämpa betydligt mer för att få en skaplig lön såg det ju lite annorlunda ut. Men hoppas ni tyckte det var intressant att läsa ur en ex-frisörs synvikel.

Kram, Chevelle

Gillar

Kommentarer

annakarins
annakarins,
låter minst sagt som ett krävande jobb samt jobbigt att inte kunna slappna av och stänga av jobbet då man är hemma. Förstår att det inte heller är/varit så lätt att vänta med att svara åt kunderna även om det varit på ledig tid. Ska bli spännande att höra vilken branch du bytt till och vad du tycker om bytet 😊
nouw.com/annakarins
Danielas Dagbok,
Jätteintressant inlägg! och jag minns när du sa dedär åt mig, att "kunder snackar ju nog mer i kafferummen när dom är missnöjda än när dom är nöjda". De e ju verkligen sant, å ända sen dess ha jag själv försökt komma ihåg att sprida orde allti då jag ha vari nöjd!
danielasdagbok.com