Just nu är jag i Australien tillsammans med Fredrik, min kusin Leo och hans kompis Nina. Vi har varit här i sex dagar idag och har 16 dagar kvar. Vi landade i Brisbane i mitten av östkusten och kommer avsluta i Cairns som ligger ca 170 mil norrut.

I Brisbane hämtade vi upp vår förhyrda lilla bil och gick runt lite på stan och åt lunch. Efter 30 timmar flygresa med stopp i London, Hong Kong och Cairns samt en helomvändning av dygnsrytmen så var vi alla ganska trötta och däckade vid kl 17.

Dagen efter tog vi en avstickare två timmar söderut för en natt i Byron Bay som vi har hört mycket gott om. Det var ett fint ställe med surf/hippie/hipster-känsla och både genuint och turistit på samma gång. Vi bodde på ett hostel vid stranden som var nytt och helt okej fräscht. Innan incheckning gick vi till stranden och för sol och bad plus snorkling för Fredde och Leo. Jag och Nina hoppade över det för att vågorna var väldigt starka och svåra att ta sig igenom. Alla brände sig tyvärr snabbt i solen trots hög solskyddsfaktor så nu flagnar både jag och Fredde och Nina har fått brännblåsor. Men trots det är det otroligt skönt, man kan ha shorts och linne dygnet runt utan att frysa det minsta och vattnet i havet är alldeles perfekt varmt, runt 25 grader.

På kvällen drack vi lite vin och öl och åt middag på en resturang som tyvärr inte var värd sitt pris. På morgonen vaknade vi tidigt och gick ner till stranden i soluppgången. Det var så vackert, himlen och havet var ljusgrått, blått och lila och vi såg delfiner hoppa ca 20 meter från strandkanten. Många vackra fåglar såg vi också. Vi letade efter ett trevligt frukostställe och hittade ett mysigt nyöppat café som drivs av en egyptisk/australiensk familj. Det var så bra så vi åt lunch där senare under dagen. En av de som arbetade där rekommenderade oss att åka förbi en speciell sjö på vägen norrut. Det gjorde vi och sjön var helt röd, färgad av te-träd som växter runt den. Häftigt :)

Annars på väg norrut igen så stannade vi i Surfers Paradise, som precis som vi har hört var som ett sämre Miami (jag har ju inte varit där men Nina har). Skyskrapor, nattklubbar och lång sandstrand. Vi köpte varsin Ben & Jerry-glass och åt innan vi åkte vidare.

Vi bilade i totalt ca tre timmar innan vi kom fram till en liten stad där vi övernattade och lämnade tidigt för att besöka Australia zoo. Det var roligt att se djur man aldrig sett innan, bland annat koalor, kängrur, wombats cassowary-fåglar och red panda (kattbjörn).

Nästa stopp blev Noosa där vi stannade två nätter i en trevlig lägenhet. Noosa Norr om Brisbane och är tydligen en av Australiens populäraste turistorter. Det var både helg och världens största surfevent när vi var där så det var väldigt mycket folk, men härligt ändå.

Fredde och Leo hyrde kajak och paddlade och jag och Nina tog en härlig stranddag med picknicklunch och varsin bok. Efter några timmar började det plötsligt spöregna, med det var lika varmt och skönt ändå. Vi gick hem och mötte upp killarna, när regnet dragit förbi så gick vi till Noosas nationalpark för en promad och bad på stränderna där. Tyvärr hann inte jag och Fredde så långt för han blev bränd av en brännmanet vid första stranden. Så vi delade upp oss och jag och Fredde gick tillbaka till huvudstranden som låg 15-20 min bort för att fråga livräddarna vad vi borde göra. På vägen blev Fredde yr och hade hög puls och jag blev ganska orolig då vi kan lite om maneterna som finns här. Vi vet ju att det är säsong för de dödliga men då får man väldigt ont snabbt vilket Fredde inte verkade ha, bara "brännässle-ont". Tack och lov fick vi veta att denna manet var ganska ofarlig och Fredde mådde bättre efter ett tag.

Vi gick hem och i väntan på att de andra skulle gå klart i nationalparken hoppade vi i bubbelpoolen utanför rummet och drack varsitt glas vin. Det hade hunnit mörkna och det var härligt att sitta i det varma vattnet under stjärnorna och bara njuta. Mellan palmerna flög det många fladdermöss stora som kråkor vilket också var häftigt att se. När de andra var tillbaka drack vi lite mer vin och gick ut och åt hamburgare. Tanken var att gå ut men alla blev trötta så vi gick hem och sov istället.

Efter Noosa åkte vi vidare norrut och är  just nu i en liten ort som heter Tin Can Bay, lite söder om världsarvsön Fraser Island som är vårt nästa stopp. Idag tar vi det bara lugnt än så länge. Vi gick upp tidigt imorse för att titta på vilda delfiner som vant sig vid att få fisk varje morgonen vid en liten strand. Fina djur är det. Igår tog vi en riktig långpromenad på 1,5 mil i skogen i Cooloola naturreservat. Det var väldigt varmt och fin natur. Vi såg en ful padda och en väldigt stor spindel, annars inga större djur.

Imorgon blir det ju troligtvis Fraser Island och camping, skriver mer efter det :)