Från Caye Caulker åkte vi på en tredagarstur med en katamaran tillbaka till fastlandet, och det var så himla nice. Vi såg så mycket fina platser, snorklade massa, såg delfiner, rockor, sjökor, fiskade, fångade hummer mm.
Första natten tältade vi på en pytteliten ö och ni kan ju tänka er den stjärnhimlen vi såg. Andra natten övernattade vi på en annan ö men då bodde vi i stugor.

Till den här ön borde alla åka! Bästa stället på resan än så länge. Vi mötte upp två tjejer som vi träffade i Bacalar, Evelyne & Bigna, och stannade här en vecka.

Bacalar blev sista stoppet i Mexiko och sedan åkte vi vidare mot Belize. Första stoppet här blev San Pedro som var sådär.
En ganska stor ö med mycket trafik och äldre amerikaner. Det bästa med ön var ett glasställe som hade den godaste glassen jag någonsin ätit!

Mexiko

Så efter Tulum åkte vi till Valladolid. Sammanfattning av stället: mysig stad, massa cykling, jättecoola cenoter och Chichén Itzá.
Nästa och även sista destinationen här i Mexiko blev Bacalar som ligger precis intill en sjö.
Som ni kan se på dom sista bilderna i inlägget så gjorde vi en paddle board-utflykt. Vi var på plats redan klockan 6 på morgonen för att meningen var att man skulle se soluppgången ute på sjön. Självklart spöööregnade det = molnigt, så den såg vi inte så mycket av men själva paddlingen var superkul!! Vi stannade även en stund vid en cenot som ligger i sjön. Är som ett stort hål som är 100 meter djupt och man såg det så tydligt pga skillnaden på färgerna i vattnet.
Förutom utflykten gjorde vi faktiskt inte så mycket mer här för vi hade så otur med vädret. Var meningen att vi skulle hyrt en kajak dagen efter, men det var för mycket vågor så man fick inte det. Något som vi däremot hade tur med var att vi fick väldigt goa roomies, så blev mycket häng och kortspel på altanen utanför vårt rum istället!

Mexiko

Igår var det mening att Josefine skulle börja kursen för att ta sitt dykarcertifikat. Jag tog ju mitt när jag och Amanda reste i Asien 2015, men upptäckte när vi var i Cancùn att jag hade glömt det hemma...
Så jag hängde med Josefine till dykarcentret bara för att se hur jag skulle gå tillväga, och det var inga problem att fixa. Men jag kände dock att jag skulle vilja göra någon ”påminnelsekurs” då det ändå var tre år sen senast och jag inte har så mycket erfarenhet.
Sagt och gjort. Josefine var den enda som skulle ta kursen så jag fick hänga på henne på en gång! Så både igår och idag har vi varit och dykt och gått igenom alla grunder. Var så häftigt för dom har massa cenoter här i Tulum så vi var i en av dom och dök, vilket var väldigt coolt.

I tisdags kom vi fram hit till Tulum och här kommer vi spendera 8 nätter.
Vi bor på ett jättebra hostel men suuupergod frukost som ingår och så är det teman varje kväll. Så när vi kom i tisdags var det ”Mexican Night”, så vi käkade tacos och sen var vi ett gäng som drog ut.
I onsdags hyrde vi cyklar hela dagen och cyklade först till stranden som ni ser på bilderna och sedan åkte vi för att kolla in mayaruinerna. Även i området med ruiner fanns det en strand och den var hur fin som helst!
På kvällen var det ”Comedy Night”, en som bor här på hostelet är Ståuppkomiker så det var väldigt kul.