On The Come Up - Anmeldelse.

Titel: On The Come Up Forfatter: Angie Thomas Sideantal: 404 Udgivelsesår: 2019 Forlag: CarlsenPuls

Bogen er modtaget til anmeldelse fra CarlsenPuls.

Angie Thomas debuterede med 'THUG (The Hate U Give)' i 2017, hvilket blev en kæmpe succes! Bogen har været på New York Times' best seller liste i hele 103 uger! Den ligger i skrivende stund på andenpladsen, kun toppet af 'On The Come Up' - denne bog, som netop er udkommet!
Med den store succes fra hendes debut samt den fantastiske filmatisering, var mine forventninger til 'On The Come Up' sky-high, og de forventninger blev i den grad mødt!
Ligesom med 'THUG' tager vi i denne bog udgangspunkt i en ung afro-amerikansk piges liv, faktisk befinder vi os i præcis samme miljø; Garden Heights. Historien finder sted omkring et år efter, at alle oprørene i 'THUG' brød ud. Vi får indblik i, hvordan samfundet stadig er påvirket af mordet på en uskyldig afro-amerikansk dreng, som blev skudt af en politibetjent. Men det skal lige gøres klart, at denne bog ikke er en efterfølger til 'THUG' - begge bøger står hver for sig, vi befinder os blot i det samme miljø.

Bris største drøm er at blive en succesfuld rapper ligesom sin far, som desværre blev dræbt kort før hans store gennembrud. Til at starte med, er hendes mål at komme i et rap-battle i ringen, hvor hun kan vise sit værd for alle i Garden Heights. Alle ved hvem hendes far er, så forventningernes pres er enormt. Men selvom Bri beundrer sin fars karrierer, så ønsker hun samtidigt at blive taget seriøst, og ikke konstant at blive sammenlignet med sin far. Med sin pusher tante som manager, er tingene ikke altid lige lette, og det er svært at gøre et gennembrud, når ens manager har andre prioriteringer - som endda også er ulovlige.
Derudover opstår der splid i hendes tætteste vennegruppe, hendes mor mister sit job, og hun bliver omdrejningspunket i en ny demonstration om Black Lives Matter da hun bliver kastet i gulvet af skolens sikkerhedsvagter. Drømmen om at slå igennem som rapper er vigtigere end nogensinde, for en kontrakt med et pladeselskab kan sikre hele hendes families fremtid. Men da Bri går viralt med et rap-nummer, bliver hele sangen taget ud af kontekst, og nu har hun fået et image som hun for alt i verden gerne ville slippe af med igen.

Der forgår så mange ting i 'On The Come Up', at det er svært at komme med en fyldstgørende beskrivelse af bogen, uden at spoile for meget. Men i hvert fald, så var jeg meget spændt på at se, hvordan Angie Thomas ville inkorporere rap-tekster som en del af historien- og ligeledes var jeg spændt på, om den danske oversættelse ville kunne fungere. Til min store lettelse valgte CarlsenPuls ikke at oversætte teksterne, hvilket nok er noget man lige skal have i mente, hvis man ikke er så stærk til engelsk. Men måden Angie Thomas indarbejdede det, var fantastisk! Specielt når hun også beskrev beatet, hvilket ofte var gamle kendte rap-numre, det fik læseoplevelsen til at have et flow, ud over det sædvanlige. Og som den kæmpe old school hip hop fan jeg er, var jeg helt vild med det!
På mange måder minder 'On The Come Up' utroligt meget om 'THUG', i og med at historieopbygningerne er stort set ens. Feks. begge hovedpersoner er unge afro-amerikanske piger der lever i ghettoen, begge går på en såkaldt "hvid" skole, begge har tilknytning til bander via et familiemedlem, begge bliver omdrejningspunket for en Black Lives Matter sag. Men selvom der er så mange ligheder, så føles historierne ikke ens på den måde. Man kan fornemme, at begge hovedpersoner har hver deres stemme og hver deres historie at fortælle.
Det er for nyligt blevet offentliggjort, at også denne bog vil få en filmatisering - hvilket jeg er virkelig glad for! Det er endda samme produktion som stod bag filmatiseringen af 'THUG', så det kan kun blive godt!

Jeg ved at der er meget sammenligning mellem de to bøger i denne anmeldelse, hvilket måske ikke er helt fair over for 'On The Come Up', men jeg synes personligt at de to bøger står ligeså fantastisk sammen, som de gør hver for sig, og jeg vil derfor anbefale begge.

★★★★★

- CATHRINE ROSSEN.

Synes godt om