Fodspor I Sne - Anmeldelse

Titel: Fodspor I Sne Forfatter: Pia Konstantin Berg Sideantal: 156 Udgivelsesår: 2018 Forlag: Turbine

★★★★★★

Bogen er modtaget til anmeldelse fra Turbine og kan købes her.

For 13-årige Olivia, har livet ikke altid været lige nemt. Da hun i syvårsalderen begyndte at mærke knuder i maven, blev det hurtigt konstateret, at hun led af angst. Olivia er nu 13 år, og har ikke været i skole, eller generelt ude for en dør i flere måneder. Da hendes mormor skal begraves, er Olivia i så dybt et hul, at hun ikke engang kan deltage i begravelsen. Samme dag flytter hendes morfar ind, og det ændre fuldstændig alt i Olivias tilværelse. For hendes morfar forstår måske bedre end nogen anden, hvor svært det er at være i Olivias sko.

En fantastisk rørende fortælling, om et taburamt, stærkt emne. Om kærlighed, forståelse og omsorg.

Olivias voksende forhold til sin morfar, var for mit vedkommende, ekstremt rørende, og jeg måtte nogle gange lægge bogen fra mig og tage nogle dybe vejrtrækninger, inden jeg kunne fortsætte. Jeg kan på mange måder sætte mig selv i Olivias sted; jeg havde også et utrolig tæt forhold til min morfar, som også flyttede ind hos mine forældre, da jeg var omkring samme alder som Olivia. Jeg kæmper også utrolig meget med angst, og jeg har også tit svært ved, at sætte ord på hvordan det er. Derfor betyder denne bog allerede virkelig meget for mig, da forfatterens rammende beskrivelser, er meget genkendelige. Og danner et godt indblik for pårørende, om hvor svært det kan være at leve med angst. Desuden er Olivias personlige udvikling yderst imponerende, og jeg kunne ikke lade vær, med at føle mig lidt stolt på hendes vegne, hver gang hun så frygten i øjnene. Morfarens imødekommende forståelse og tålmodighed over for Olivias udfordringer er bemærkelsesværdig, og helt klart noget som de fleste pårørende ville kunne tage med sig.

På kun 156 sider, har forfatteren altså formået at skrive en fantastisk og realistisk historie, som fortjener at blive læst af alle og enhver. Selvom jeg ville have elsket, at bogen aldrig sluttede, er jeg samtidig fuldt ud tilfreds, og havde faktisk ikke behov for en længere fortælling. Jeg vil anbefale denne bog til alle fra skolernes mellemtrin og op.

- bogen udkommer 7 marts.

- CATHRINE ROSSEN.

Synes godt om