Barcelona - dag 1

Resan fick tyvärr ingen bra start. Jag ska ta allt från början. Det började på Arlanda när vi skulle igenom med vårt handbagage. Jag har delat upp mina vätskor i två 1 liters påsar, vilket man inte fick. Man fick endast ha med sig en sådan påse i själva handbagaget. Jag blev stressad. Och fick tänka om. Möblera om i en påse som tar orimligt lite produkter. Jag roddade om så gott det gick men det slutade med att jag fick slänga min sminkborttagning och ta bort locket från min parfym. Trött & irriterad gick jag igenom. Kunde varit värre dock. Hade ju till exempel fått slänga min alldeles nyöppnade Gucciparfym eftersom den tog mest plats. Jaja, vi kom på planet som vi skulle och var nu påväg mot Barcelona!

Väl i Barcelona så hämtade vi bagage och sedan började vi gå mot tåget som skulle ta oss in mot stan. Vi kom fram till tåget och det står 2 minuter till avgång. Vi blir stressade och försöker fixa tågbiljetter. Det blev en del krångel men vi fick ut våra biljetter. Sekunden senare rullar tåget iväg. Sista tåget för kvällen. Great. Kul. Sjukt bra start. Vakten föser ut oss & pekar mot metro vilket motsvarar vår tunnelbana. Vi går dit (otroligt irriterade över att vi nyss köpt biljetter som vi inte kan använda oss utav), hittar nya biljettautomater och försöker gissa oss till vilka biljetter vi ska köpa. No success. Det står en kille bredvid oss som också missat sista tåget. Vi frågar honom om hjälp och han hjälper oss. Äntligen kanske det kan gå framåt! Han ska åt samma håll, så vi får göra honom sällskap under hela metroresan. Vi går alla av vid slutstation (även killen). Och vi ska nu ta ett anslutande tåg som ska ta oss närmre till vårt hotell. Vad tror ni händer? - Jo men den är ju såklart stängd för natten :-)!!! Nu är klockan 00.30 mitt i natten. Vi är trötta och irriterade och vill bara hem. Killen är kvar med oss. Han säger att vi måste ta taxi & vi instämmer. Vi följer med honom och han säger att han kan åka med oss i taxin eftersom han ska åt samma håll. Vi följer med, sätter oss i taxin & åker. Vi blir sedan avsläppta vid stationen närmast hotellet. Killen som hjälpt oss såhär långt säger att han betalar för taxiresan. Ingen är mer tacksam än oss. Vi försöker erbjuda honom pengar för tack för hans hjälp. Men han tackar nej. Enda han nämnde var att vi skulle guida honom om han kom till Stockholm. Sagt & gjort, fick jag en ny facebookvän och lovade att visa honom runt i Stockholm om han kom dit. Vår 12-15 minuters promenad mot hotellet började sedan. Trötta som fan anlände vi och checkade in. Jag tog en dusch & sedan somnade vi. Sov dock väldigt dåligt.

Barcelona dag 1 började då klockan 10.00 vid Hard Rock Café. Det var dags för en guidad tur. Vi hade en svensk guide med oss och vi tog plats i bussen. Turens första stopp var denna kyrkan Sagrada Familia. Och shit vilken maffig byggnad. Fortfarande under konstruktion men wow vad stor och fin den var. Alla detaljer, stora som små, var otroligt välgjorda!

Minns inte riktigt om detta var andra stoppet, men vi fortsätter här. Minns inte heller vad detta stället hette, men det låg lite högra upp och härifrån och påvägen upp ännu högre kunde man se hela Barcelona framför sig. Så himla häftigt att se hur kompakt staden faktiskt är.

Samma ställe som ovan.

Några meter därifrån låg denna enorma arena. Här har det hållits OS en (flera, idk?) gång och flertalet kända artister, så som Beyonce, Bon Jovi, Bruce Springsteen, U2 har varit där och haft sina konserter. Riktigt maffigt det här också.

Vi åkte längre upp i ”bergen” och blev visade detta stället. Utkiksplatsen. Här kunde du se HELA Barcelona. Alltså wow, riktigt coolt!! Och såå fint!

Här ser ni också Barcelonas enorma hamn och en del av staden. Också uppifrån utkiksplatsen. Hur stort? - SÅ stort!! Wow!!

Vid 13.45 tiden blev vi äntligen avsläppta och guidade för lunch. Jag med flera satte oss vid en seafoodrestaurang. Precis till höger i bilden. Och maten var så jäkla god!

1. Prawns (större räkor) i vitlökssky | 2. Ostbricka med marmelad | 3. Fish & Chips

Maten överlag var supergod men är lite besviken över min fish & chips då jag hittade ett x antal fiskben som satt kvar i fisken. En klasskamrat tog också den maträtten men fick inte ett enda ben i sin.

Pepsi max serverades i enorma glas!

1. Vår view från restaurangen | 2. Me myself and I som fotar i restaurangens spegeltak(!!!!)

1. Loungeset på takterassen ovanpå vårt hotell, kändes lite lyxigt trots hur det ser ut runt om. | 2. Den ”stora swimmingpoolen” på takterassen. Haha trodde detta var ett skämt, på hemsidan målar de upp det som att man kan simma längder i denna pool :-) pfft! | 3. Solnedgång, även här ståendes på vår takterass.

Sist och kanske minst på dag 1 i Barcelona - fick så sjukt ont i magen på kvällen så valde att inte hänga med några andra från klassen på middag. Istället körde vi tre som bodde tillsammans på take away mat på hotellrummet. Här äter jag en funghipasta med svamp och mozzarella.

***

Det hände ändå en hel del dag 1. Kvällen slutade relativt tidigt. Vill lägga till en sak när det gäller killen som hjälpte oss första kvällen/natten. Vi satt/stod och pratade med honom och frågade om tips samtidigt som vi gav Sthlm’s tips till honom. Världen behöver verkligen mer hjälpsamma själar som honom. Utan hans hjälp hade kvällen blivit tusen gånger så jobbig och tusen gånger så lång.