Godmorgon & kickstart dag 5 och lite tankar...

Fitness & Hälsa, Kost & Recept

Vaknade vid tvåtiden inatt av att hela himlen lystes upp av blixtar och det dundrade rejält. Var tvungen att gå upp och dra ur diverse saker. Var längesen jag såg såna blixtar, det var inte bara en utan det lyste under en längre tid. Påminde om åskovädret vi hade i Nashville. Men ingenting slog ner och det är skönt.

Idag är det fastemorgon. Åt min sista måltid igår före 20:00 och äter först vid lunch idag. Idag är det en kombinerad fasta med 5:2. Så jag äter inte mer än 500 kcal. Känns helt ok. Kroppen börjar anpassa sig. De två första veckorna är tuffa, men sen blir det enklare. Man får pröva på under dessa 6 veckor med vad som passar. Tanken är inte att man återgår till at äta som innan, för det finns ju en anledning till att det sättet inte var bra. Sen är ju tanken att man ska anpassa in 5:2 och/eller 16:8 fasta i sitt liv även efter denna period. Så här såg gårdagens måltider ut för mig.

Började med en omelett, 1/2 avokado och 1/2 gul paprika. Lunchen var broccolisoppa med ett ägg och ett äpple. Middagen, en favorit, nötfärsspett med ajvar och en grönsaksmix av gul och röd paprika, zucchini och aubergine. Väldigt god mat och enkla recept. Middagen tog ca 30 min att fixa. Nu dricker jag bara vatten/te/kaffe fram till lunch och det kommer gå bra, känner mig inte speciellt hungrig.

Man klarar sig på mindre mat är man tror. Och en stor orsak till övervikt idag är alldeles för stora mängder mat och på väldigt oregelbundna tider. Här äter man frukost, lunch och middag, 3 mål, inga mellanmål. Man blir heller inte sötsugen och det gillar jag. Maten i början är lågkolhydrat, men under tidens gång återför man in lite i taget. Men för mig personligen mår jag bättre av lågkolhydratskost. Man får prova sig fram själv med vad som passar. Alla är olika. Men man kommer in i bra rutiner med maten och det är en av anledningarna jag gjorde detta första gången.

När man är 40+ så har kilona en förmåga att smyga sig på en , men dom är inte lätta att bli av med. Jag vet att vågen inte säger allt om ens hälsa och form, men jag vill inte att den ska gå över vissa siffror och jag tänker aldrig gå upp i klädstorlek. Och beroende på ålder så förändras kroppen både med hormoner och förbränning. Man behöver tänka sig för mer och göra smarta val. Alla är olika och det finns inte en modell som passar alla. Vissa har aldrig haft ett problem med vikten och kan äta hur dom vill andra räcker det att man slarvar under en vecka och man lägger på sig direkt. (me included). Känns ibland som att om man tittar på en kaka så har man gått upp 2 kilo dagen efter.

Sen har våra hjärnor ett inbyggt belöningssystem, som den alltid ska använda onyttigheter att belöna oss med. Nu har du ätit duktigt i en vecka, så nu kan du äta vad du vill i helgen för att belöna dig. Man tycker synd om sig själv för att man inte äter godis eller vad det nu kan vara. Varför inte belöna sig med annat än ätbart? En massage, nya kläder mm. Måste det alltid vara ätbara belöningar? Och måste de i så fall vara onyttiga? I våran kultur är vi experter på detta, det ska alltid vara fika till allt. Så fort något ska firas ska det ätas. Ofta ska man också äta mer än man gör vanligtvis, ta av alla sorter. Och det ska drypa av fett och socker. Många irriterar sig på om man inte äter av tårtor mm och har svårt att ta ett nej tack. En liten bit kan du väl smaka? Någon som känner igen sig? Jag säger, ät inte om du inte vill, vill du äta en bit så gör det med gott samvete, inte för att någon trugar och tjatar. Om den personen blir sur för att du säger nej, så är det inte ditt problem. Stå på dig, det är du som bestämmer vad som ska in i din kropp och vad du mår bra av, inte någon annan.

Oj, många tankar, men hoppas inspirera någon. Ha en fin dag.

Gillar

Kommentarer