Kopiera - Boosta dig själv i novembermörkret


Nu i det mörka och kalla Sverige måste vi vara extra noggranna med att tänka på vårt mående. Vi får ju inte ljuset på samma sätt som tidigare.

Här kommer några tips och knep som jag brukar använda mig av:


- Träna mer! Träning ger ju dopamin och serotonin och det behöver vi mer av nu.


- Skratta mycket! Till och med att låtsasskratta hjälper faktiskt då vi helt enkelt lurar hjärnan att ”tro” att vi är glada och då blir vi faktiskt gladare.


J- Ta tillskott av D-vitamin. Detta är livsnödvändigt för oss och nu får vi inte så mycket i oss eftersom solen är nere större delen av dygnet.


- Ät mycket frukt, gärna banan. Bananer har visar sig öka lyckohormoner i kroppen!


- Skippa sockret. Det gör oss pigga en liten stund men dubbelt så trötta och sega därefter.


- Ät mer fet fisk, nötter och/eller tillskott av högkvalitativt omega-3. Omega-3 är kraftigt antiinflammatoriskt och senare forskning visar på att inflammationer är en starkt bidragande orsak till både fysiska och psykiska besvär. Läs gärna Maria Borelius bok " Hälsorevolutionen" för mer fördjupad kunskap.


I skrivande stund njuter jag i ett bad efter ett skönt träningspass. Ska sedan boosta kroppen med havregrynsgröt med bananbitar i.


♡ Ta hand om er!

Gillar

Kommentarer