Uppkörning B96

Jag tänkte ni skulle få följa med mig genom min uppkärning, för den som är nyfiken och för den som kanske ska köra upp snart kan det vara skönt att få veta hur det går till. Åtminstone jag blir extra nervös när jag inte vet vad som kommer hända eller hur saker och ting går till i förväg.

Man börjar alltid uppkörningen med att bil och släp står parkerade bredvid varandra. Uppkörningsinspektören presenterar sig och visar upp sin laptop. På hans laptop finns ett speciellt program som han går igenom, han visar vilka bedömningspunkter han kommer beakta och han beskriver kort hur man kommer göra sedan på själva uppkörningen. Han beskrev lugnt och metodiskt och berättade sedan att allt är en helhetsbedömning, det gör inget om du gör något litet fel här och där det är helheten som bedöms.

Punkterna som bedöms är : Fordonskännedom, manövrering, miljö och sparsam kärning, trafikregler och trafiksäkerhet och beteende.

Efter genomgången av hur uppkörningen skulle gå till fick jag sätta mig i bilen och koppla på släpet på bilen. När jag hade gjort detta fick jag sedan göra två delar av säkerhetskontrollen. Dem kan be en göra helasäkerhetskontrollen på både bil och släp men oftast ber dem om utvalda delar av helheten. Jag fick delarna belysning och bromsar på släp och bil samt kontroll av last och berätta vad och hur vi hade lastat.

Jag började med att stänga av bilen efter att jag hade kopplat på (miljöpunkten på bedömningslistan), jag satte sedan på blinkers, halvljus och dimljus innan jag gick ut ur bilen och kollade positionsljus, halvljus, dimljus och ena blinkersen, allt OK. Jag kontrollerade också att halvljuset inte bländade. Sedan satte jag mig i bilen igen och bytte till helljus, stängde av dimljuset blinkade åt andra hållet, gick ur bilen och kontrollerade dessa ljus. För att sedan kunna kontrollera back och bromsljus bad jag inspektören om hjälp och allt va OK. För att kontrollera bromsarna la jag i parkeringsbromsen på släpet startade bilen och försökte sedan köra iväg vilket inte gick - bromsarna på släpet fungerar. Vidare kontrollerade jag sedan påskjutsbromsen genom att lätta på parkeringsbromsen på släpet, mäta handsken och sedan köra iväg och bromsa ordentligt. När jag hade bromsat gick jag ut igen och mätte handsken som ska vara minst 1/4 av innan bromsningen, vilket den också var.

Jag visade sedan att vi hade lastat släpet med 580 kg dvs över halva lastkapaciteten med styckegods i form av spånbalar. Spånbalarna var säkrade i alla riktningar med ett spännband som håller 4 ton. Jag hade vägt släpet på jobbet och visade mitt kvitto på vad släpet vägde. Inspektören blev nog lite impad av mitt kvitto och var nöjd. Jag fick också redovisa bilens tjänstevikt, totalvikt och vad kombinationen jag hade vägde just idag och att jag visste att max totala vikten inte fick överskrida 4250 kg.

När allt detta var klart satte vi oss i bilen och for iväg. Generellt kör man ca 30 minuter blandad körning både på landsväg och i stan samt på motorväg. Det är så klart viktigt att hålla hastighetsbegränsningen och att aldrig passera 80-strecket. Vidare är det också viktigta att noga kontrollera placeringen på släp och bil längst vägen och vara uppmärksam på situationerna runt ikring. 

Jag körde upp i en helt ny stad och det berättade jag snabbt för inspektören och han lovade att vi skulle hjälpas åt. Jag fick köra ut från anläggningen och bege mig in i staden Uddevalla där jag mötte, ungdomar som gick över vägen, många andra bilar och lite smalare passager. Jag blev sedan ombedd att ta höger i en korsning och vi körde ut ur staden. Vi följde en 70 väg lite utanför staden och efter en stund bad han mig att på valfritt sätt vända. Det var en bra raksträcka och det fanns en liten insticksväg längre fram. Jag blinkade in på vägen ställde mig på höger sida av vägen och backade sedan in på den lilla insticksvägen och vände. Vägen lutade och var täckt av gräs så det var väl inte bästa förutsättningarna men jag lyckades vända i alla fall. Vi fortsatte en bit till tills vi kom till en större korsning där jag fick backvända igen. Den här gången hade han lite mer instruktioner. Han bad mig svänga in på en väg till vänster sedan köra så släpet stod 10 meter ifrån korsningen och sedan backa ut på de andra vägen i korsningen och följa kanten på vägen så nära jag kunde utan att för den delen köra ner i diket. Jag skulle avsluta när jag var 10 meter från korningen inne på den nya vägen och bil och släp skulle stå rakt och parallellt med kanten. Första gången hade jag lite bråttom och blev lite stressad och gjorde en bra backning men hamnade lite långt från kanten. Inspektören tyckte de va OK men ville att jag gjorde samma sak igen men att jag gärna fick andas också den här gången :P Han hade rätt att jag var alldeles för stressad och andra gången tog jag ett djupt andetag och backade sakta men säkert perfekt precis intill kanten på vägen hela vägen och avslutade med ett spikrakt ekipage precis intill kanten på vägen. "Perfekt nu kan vi köra vidare bra gjort" de var väldigt härliga ord att höra just då eftersom mina ben skakade av nervositet över just detta moment, fast jag hade backat så många gånger innan och visste att jag kunde det så är det helt annorlunda när det sitter en inspektör och antecknar stolen bredvid.

Efter backningen fick jag visa att jag kunde följa vägskyltar på egen hand och han dirigerade mig genom att säga "följ skyltar mot norra Uddevalla" eller "kör mot centrum" osv. Vi passerade en skola med massa barn, körde över en järnvägskorsning, rödljus och efter en stund sa han nu åker vi tillbaka. Just där visste jag inte riktigt hur jag skulle hitta tillbaka men han hjälpte mig tills jag hittade själv sista biten. Jag parkerade och han sa att jag kunde koppla av släpet och sedan parkera bilen bredvid igen. När jag hade kopplat av och satte mig i bilen igen och skulle starta säger han att "nej du behöver inte göra mer jag är nöjd du är godkänd, onödigt att du ska behöva backa för att sedan köra fram och koppla på igen" "Jag har egentligen ingenting att anmärka på, du har kontroll på ekipaget, kör mjukt och fint på ett säkert sätt. Ta det lugnt när du ska backa och kör sakta så kommer detta gå hur bra som helst".

Protokollet skickades direkt från hans laptop till min mail och i och med detta fick jag genast behörighet att köra hem ekipaget på egen hand och inom en vecka skulle jag ha mitt nya körkort.

Väldigt nervöst men så skönt när det äntligen är över!


Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229

Prenumerera