Inför uppkörning B96


Uppkörningen för utökad körkortsbehörighet B96 börjar närma sig med stormsteg, redan på onsdag är det dags och jag har tid kl 13.15 och Karro 14.15.

Inför uppkörningen har jag en del träning och plugg att ta mig igenom, det är speciellt säkerhetskontrollen man får plugga på för att inte missa något. Jag har ju kört släp ett tag nu så det ska väl egentligen inte vara några problem så sätt, men det är väl backningen som kan bli lite jobbig när det sitter en kontrollant i sätet bredvid eftersom just backningen kräver min fulla koncentration för att det ska bli rätt. Jag blir lätt stressad av att bli bedömd så klart och bara av att Rasmus sitter bredvid då får jag lite smått panik när jag ska backa. Så i onsdags lånade jag Lovise släp som jag lagligt får köra med min bil och så körde jag en sväng med den på kvällen och bara körde runt. I går var vi ut igen med fokus på att bara backa.

Allt detta ska man kontrollera på säkerhetskontrollen:

  • Belysning,körriktningsvisare, reflexer och signal Kontrollera att föreskrivnalyktor, strålkastare och reflexer finns, att de är hela och rena och att defungerar. Kontroll av att signalen på fordonet fungerar.
  • Vindrutetorkareoch spolare
    Kontrollera att vindrutetorkareoch spolare fungerar och att det finns tillräckligt med spolarvätska.
  • Rutoroch speglar
    Kontrollera att fordonets rutoroch speglar är hela och rena samt att speglarna är anpassade tillfordonskombinationen och riktigt inställda.
  • StyrningKontrollera styr- ochservofunktionen under körning, eller stillastående med motorn igång.
  • BromsarUtföra följande kontrolleravseende bromsarna på fordonet/ekipaget: - kontroll av instrument o varningslampor för bromssystemet, - funktionskontroll av dragfordonets och släpfordonets färdbromsar,- kontroll av funktion på släpets parkeringsbroms framåt,- kontroll att katastrofbromsens vajer är fastsatt på ett trafiksäkertsätt.
  • Däckoch fälg
    Kontrollera ekipagets samtliga däck och gör bedömningar avseendemönsterdjup, slitage, lufttryck, hjulbultar och däckens kondition i övrigt. Det ställs inte krav pådemontering av navkapslar/skyddshuvar vid kontrollen.
  • VätskorKontrollera under fordonet ochreagerar på eventuella läckage.
    Om möjligt utföra nivåkontroller på till exempel spolarvätska, kylarvätska, motorolja
    , bromsvätska.
  • VarningssystemKontrollera fordonets instrumentoch varningslampor och
    reagerar på eventuella signaler, meddelanden och avvikelser.
  • Kopplingsanordning,broms- och elanslutningar Kontrollera att: - kopplingsanordningens komponenter inte är skadade ellerförslitna, - löstagbar dragkrok sitter rätt och säkrad, - kopplingsmekanismen har låst och säkrat, - broms och elanslutningar kopplas på rätt sätt och att de intesläpar i marken, eller riskerar att komma i kläm eller skadas, - katastrofbromswire inte är skadad och är säkert fastsatt, - kultrycket är anpassat till kombinationen.
  • Last(säkring, placering, mängd, registreringsbevis)Kontrollera att: - last och lastbärare är säkrad enligt föreskrifterna och attanvänd
    lastsäkringsutrustning och fästanordningarär i tillförlitligt skick,
    - eventuella dörrar, luckor, skåp och hållare etc. på lastbärareär
    stängda och i tillförlitligt skick,
    - inte snö, is eller stora vattensamlingar i förekommande fallligger på fordons tak eller kapell.

Hemma på gårdsplanen tränar jag med vårt egna släp genom att backa in släpet på dess parkering från olika håll med träd, lada och stenar i vägen. Bara jag håller huvudet kallt och gör som jag är van så är det verkligen inga som helst problem, men de är just de där med att hålla huvudet kallt och bara göra det utan att krångla till de som är det svåra.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229

Prenumerera