Vad man kan göra för att dämpa ångesten:

Om du känner att din ångest börjar komma krypandes, eller om den redan är där, så är det lätt att få panik och skapa mer ångest. Men det finns faktiskt vissa saker som du kan göra i stunden för att börja må lite bättre. Här är 6 tips på hur du kan lindra din ångest. 

1. Lyssna på musik

Musik kanske inte är den permanenta lösningen till ångesten, men det är värt att testa i stunden. Sätt på en låt som du vet får dig att känna dig lugn i kroppen, och lyssna på den. Mitt tips är att göra en spellista med låtar som du vet får dig lugn och som du vet lindrar din stress som du kan sätta på när du känner att ångesten är påväg.

2. Träna på att andas kontrollerat

När man är ansträngd, pressad eller känner att en ångestattack är påväg, kan med fördel lägga sitt fokus på andningen. Faktiskt är andningen en utav nycklarna till ångestbehandlingen, eftersom man drabbas värre om man inte andas ordentligt. Vilket man oftast inte gör under en ångestattack. Så försök i sånna situationer att andas lugnt och långsamt.

3. Skriv ner allt

Så fort du känner att ångesten börjar krypa sig på, sätt dig ner med papper och penna i handen och skriv ner problemet och lämna det senare. Om ett till problem kommer upp i huvudet under dagen skriv ner det. Sen senare på kvällen sätter du dig ner och ägna dig tiden åt att läsa dig igenom dessa problem, som du har varit orolig om under dagen. För att läsa igenom om ångesten verkligen var värd det.

4. Erkänn för dig själv

Bara för att man tänker en tanke, behöver det innebära att det är sant. Om du ofta går runt och är orolig är det svårt för din hjärna att skilja på orostankar med substans. Ett tips då är att ställa dig själv frågan: Är denna tanke/oro sann? Fortsätt därefter med att ställa dig själv frågan vad du skulle själv säga till en vän som uttryckte oro över samma sak.

5. Bli av med adrenelinet genom att träna

Ständig oro och ångest gör att kroppen blir stressad och håller sig ständigt i ett flyktläge. Motion hjälper dina muskler att slappna av, det gör att adrenalinnivån i kroppen sänks helt naturligt.

6. Gör mer av det som du mår bra av

Vad lindrar din oro? Är det att tala med en vän om det, ta ett varmt bad eller kanske läsa en bok? Identifiera vad som fungera för dig och gör det till en vana att bryta tankarna genom att göra något positivt.

KOM IHÅG ATT DU ÄR ÄLSKAD.

  • Tips

Gillar

Kommentarer

nittiosex
nittiosex,
Jättebra tips!
nouw.com/nittiosex
Cajsalisas
Cajsalisas,
Åh tack så mycket!
nouw.com/cajsalisas