MEG OG MIN MOTORSYKKEL

Hallo!

I og med at min motorsykkel kommer til å bli en stor del av denne bloggen, tenkte jeg å dele litt om hvilken type sykkel det er og hvordan jeg fant ut av at akkurat jeg skulle ta MC-lappen.

Kort fortalt.
Min samboer har alltid vært motorsykkel interessert og bil interessert. Skrudd og mekka det ene og det andre opp gjennom åra. Da jeg møtte han for over 5 år siden hadde han lappen i klasse A1, lettmotorsykkel, men kan ikke huske at han kjørte noe det første året vi var sammen. Minnes å huske at han solgte lettmotorsykkelen sin en eller annen gang.
Da han skaffet seg en Harley Davidson i 2017 etter å ha tatt A2 kursene han trengte, ble det fort mer kjøring og jeg satt for første gang på med en motorsykkel. Egentlig må vi spole frem til 2019. Fyren tok de siste kursene han trengte for å få tunglappen og skaffe seg en R1. Joa. Tanken var jo god, men for meg som satt på... Syntes ærlig det ikke var noe stas å sitte på i den farten der, uten å kjøre selv. Følte jeg hadde null kontroll... Så, i og med at jeg ikke lenger syntes det var så veldig artig å sitte bakpå lengre, tok jeg like gjerne lappen selv. I og med at jeg fytle 24 den sommeren, ventet jeg med oppkjøring til etter det og tok like så gjerne lappen i klasse A. Altså, tunglappen. Dette hadde jeg aaaaaaaldri trodd at jeg kom til å gjøre. Skulle jo ikke ta lappen jeg.

Øvelseskjøringen ble gjort på en Harley Davidson Sportster, 883 Iron. I mine øyne, en fin fin sykkel!

Veldig god å kjøre. Ligger godt på veien og føles stødig. Dog veier den typ 250kg... På kjøreskolen vekslet jeg mellom å kjøre en litt tyngre BMW og en MT-07, hvis ikke jeg husker helt feil. Selv om jeg likte stødigheten på veien med de litt tyngre syklene, ble den "lettere" sykkelen mer enklere for meg å håndtere. Lettere å trille, lettere å forflytte osv osv. Og fornuften sa meg at som en førstegangssykkel, bør jeg gå etter noe lettere enn 250kg. Skal sies, "lett" og "lett", sykkelen veier fortsatt godt over 100kg, hehe..

Den ser jo ganske så tøff ut, ikke sant? Hehe. Den er custom made, så selv om det er like modeller der ute, ble denne liksom helt sin egen. Så ingen som hadde prikk lik!

Her har da min samboer skaffet seg den "berømte" R1´en han alltid hadde drømt om. Dette var en yamaha yzf r1 50th anniversary, hvis ikke jeg husker helt feil. En stilig sykke, absolutt! Tror min samboer merket det godt i kroppen da han og stefaren hans var på langtur den sommeren. Kanskje ikke den beste tursykkelen sånn sett.

Selv falt valget på en Yamaha MT-07. Denne kjente jeg igjen fra kjøreskolen og mamma fant denne tilfeldig stående til salgs i nabobyen. Lett valg. Her hadde tidligere eier, også ei jente faktisk, kjøpt med varmeholker (varme på styre) og noe jeg synes er veldig staselig. Nemlig akrapovic effektanlegg! Det gjør rett og slett at sykkelen får en mye bedre lyd i mine øyne. Også gir det en litt anderledes utseende på sykkelen. Sykkelen hadde blitt tatt godt vare på og fulgt opp med det den skulle og trengte. Alle papirer var i orden og sykkelen så helt strøken ut. Det gjør den forøvrig enda!

Fra Norgesturen i fjor sommer! Første langturen på sykkelen. Gjøres gjerne igjen! Så mye fine steder her i landet vårt.

Min samboer sin sykkel den til venstre. Hans siste valg ble en Yamaha MT.09, storebror til min. Bedre tursykkel i forhold til R1´en samtidig som den er leken og fin å kjøre. To stk fine sykler, ikke sant, hihi.

Det er gøy å merke forskjellen på nå og kontra da jeg startet sesongen i fjor. Ikke at jeg tar flere sjanser nå, nei nei, men tryggheten er noe helt annet nå enn da jeg starta å kjøre i fjor etter noen mnd uten kjøring.
Håper på flere fine turer i år og at vi er flinke til å utnytte de dagene vi får med knallvær! Lyst til å se mer og flere nye steder. Vi har allerede begynt å tenke tanken på sommerens tur, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg ønsker å få med meg.

Noen forslag til steder man bør opplæve i Norge, som ikke er for langt nord?

Liker

Kommentarer