Fredagar. Att vakna till fredag innebär alltid ett glatt humör för mig. Det är en speciell dag och de känns som att de flesta människor är lite gladare. Det upplever iallafall jag. Egentligen skulle alla dagar va lika underbara men samtidigt tycker jag att det är lite charmen också, att inte alla dagar är lika underbara. Det innebär att fredagarna blir lite mer speciella, lite bättre. Det är en fin charm med det. Vi måste ha tråkigt ibland för att veta när vi har roligt, det ligger verkligen något i det.

Något mer som gör mina helger extra speciella är att jag inte äter något "onyttigt" på (söndag)måndag-torsdag, unnar mig något extra fredagskvällar och lördagar. Det gör att jag njuter otroligt mycket mer när jag väl tillåter mig att äta/dricka de lilla extra. Däremot försöker jag att det inte ska blir någon hets när jag väl unnar mig, de ska va "lagom" mängd för att jag fortfarande ska må bra av det. Vad är då en lagom mängd? Det ser olika ut. Vi alla har vår egen uppfattning.

Balans. Den eviga balansen som vi pratar om ofta. Allt ska vara lagomt, inte för mycket, inte för lite. Vi ska tänka på det ena och det andra men det får inte gå till överdrift för då tänker vi för mycket på det. Vi ska vara hurtiga och äta rätt men vi måste unna oss också annars är det inte sunt. Vad är sunt egentligen? Vad är rätt och vad är fel? Balansen på sociala medier. Vi "får" inte använda det för mycket och sitta med telefonen hela tiden, men de flesta förväntar sig att vi ska vara tillgängliga dygnet runt. Hur går det ihop? Vi får inte lägga ut bilder på instagram varje dag för då är du för aktiv, men att sitta och skrålla varje dag (utan att lägga upp bilder), är tydligen okej? Eller? Vi ska begränsa tv skärmen för barn och låta dem ha lördagsgodis men som vuxen behöver vi inte följa dessa regler? Hur ska barnen då kunna göra det?

Balans i livet. De är en otroligt stor innebörd i denna korta mening. Det är svårt att vara perfekt men jag tror att det är viktigt att vi hittar vår egen balans. Att sluta jämföra oss med alla andra för det är där vi skapar förvirring kring vad som är rätt och fel. Vi alla vet innerst inne när det sticker alldeles i tok för långt åt någon riktigt, de borde vi iallafall veta. tycker jag.

Min balans. Jag har slutat jämföra mig med andra. Jag lägger upp bilder på instagram mest varje dag, för att jag älskar det och tycker det är otroligt kul att dela med mig av mig själv och mina bilder jag tar. Jag kollar igenom vad andra gör men försöker begränsa det. Jag lägger alltid ifrån mig telefonen när jag äter middagar med vänner och familjen. Helger som vi har hemma eller på Dyrön brukar telefonen ligga på rummet mest hela dagarna. Jag försöker att vara utan telefonen några timmar mest varje dag. Vissa dagar blir det såklart inte så. Ibland unnar jag mig en födelsedagskaka på en veckodag om det är något jag gillar. Ofta väljer jag att inte ta något sött på vardagar för att jag vill begränsa mig och ha lite regler för mig själv. Jag tar aldrig något som jag inte gillar. Om jag väl ska äta/dricka något som inte hör till de vardagliga ska det va riktigt gött. Middagar och kvällsfika på vardagar ska inte vara tråkigt, de kan vara både nyttigt och jäkligt gott. Det är viktigt för mig. Jag tränar ungefär 4-5 dagar i veckan. För att jag älskar det och mår bra av det. Ibland är ett träningspass en rask promenad, ibland är det 30 minuters träning ibland 90 minuter. Det varierar och de är också min balans. Att variera. Balans för mig är att ibland är jag utan träning i en vecka för att det händer nått som gör att jag kanske inte kan träna. Balans för mig är att på sommaren kunna unna sig de lilla extra några fler dagar, däremot aldrig överdriva detta. Balans för mig är att må så bra som möjligt, så ofta som möjligt. Däremot att tillåta sig gråta och ha den här jobbiga timmen eller pissiga dagen också viktigt. Balansen är att inte dessa dagar får bli för många . Återigen, vad är för många? Det måste vi avgöra själva. För vi kommer alltid behöva ha sämre dagar. För vi är människor. Vi är komplexa varelser. Det ni. Det är så otroligt häftigt och spännande men kan också ibland va skrämmande hur komplexa vi faktiskt är.

​​Jag hoppas verkligen det är fler där ute som har en trevlig helg framför sig. Varje fredag är jag så otroligt glad för att just jag får uppleva denna härliga fredagskänsla. Allt för många får inte det. 

-Maja

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Ljudboken "Så länge vi lever" av Peter Strang är en fantastisk bok att läsa/lyssna på. Nedanför är det tankar från boken, egna men också sånt det nämner i den.

När vi dör finns inte jordelivet kvar längre... Vad som händer efter vet vi inte helt säkert. Det vi vet är att vi lever, vi lever nu. Att påminna oss om döden är faktiskt något som kan göra att vi väljer att fylla tiden som är nu med mer mening. Att fylla dagarna med mer glädje och val som får oss att må bra. Vi kanske börjar prioritera annorlunda. Helt plötsligt kanske inte arbetet är så viktigt längre?

Död. Tänk på livets korthet och vad du vill fylla den tiden med? Vi alla vet en sak och det är att alla som föds på den här jorden kommer också att dö här. Vi alla är dödliga. Det behöver inte betyda skräck eller rädsla. Det kan istället hjälpa oss att utnyttja tiden väl. Istället för att se allt negativt och alla problem som uppkommer hela tiden, kanske vi kan vända på det och börja se saker mer positivt och lösningsfokuserat. Kanske vi kan sluta med att vara stressad över rent ut sagt "skitsaker"? 

Smärta. Att leva med långvarig smärta är inget jag vet något om eftersom jag själv inte upplevt det. Däremot vet jag en sak, negativa tankar som "jag klarar inte det här" "jag kan inte göra det" "jag orkar inte" "allt är skit" "det kommer aldrig gå" kommer tyvärr inte hjälpa dig att leva så bra som möjligt från den situationen du befinner dig i. Det kanske till och med kan trigga dig till att uppleva än mer smärta. Kanske kan du genom ett ändrat tankesätt börja lära dig att leva med din smärta i bästa möjliga mån?

Val. Vi människor gillar inte att göra val. Vi vill ha öppna dörrar som inte stängs. Det är något vi måste lära oss, om vi tackar ja till en sak tackar vi nej till något annat. För att enklare klara av att göra ett val kan det vara bra att skriva en lista på vad som är viktigast för oss i livet. Utifrån denna lista kan vi sedan se lite tydligare vad vi vill prioritera och anser vara viktigast i livet, och utifrån detta göra ett val. I mitt fall handlar det många gånger om min hälsa. Jag vill göra väldigt många olika saker och helst hela tiden. Däremot är min hälsa otroligt viktigt för mig och står högt upp på min lista. Just därför gör jag många val som innebär att min hälsa går före. Ett exempel kan vara att jag många gånger prioriterar min träning framför annat. Det kan också handla om andra saker som påverkar min hälsa som att umgås med människor som gör mig otroligt glad. Val är svårt att göra men också något vi ställs inför dagligen. Vissa val kan självklart vara enklare att göra än andra. Använd er av listan ni gjort om de viktigaste i livet, rangordna sedan och gör valen efter detta. Det kan förhoppningsvis guida er åt rätt håll och ge er vägledning.

Jag. Efter att ha lyssnat på den här boken har jag börjat fundera mer över vad jag faktiskt går runt och grubblar över. Jag har börjat fråga mig allt oftare varför jag lägger energi på att vara rädd för att förlora alla nära, förlora det som betyder så mycket. Jag har tänkt om. Det går inte spikrakt fram och jag kan falla in i mina "jobbiga" tankar ibland. Däremot är det viktigt för mig att tänka på detta och faktiskt förändra vissa saker. För jag vill, och jag menar verkligen vill, leva min tid som jag har kvar på den här jorden så bra som jag bara kan. Eftersom jag lever nu och mina nära också gör det, kommer jag uppskatta och vara tacksam för all den tid vi får tillsammans. Jag ska njuta av tillvaron och det meningen med livet innebär för mig. 

Vad är meningen med livet för dig?


Allt gott! -Maja

Likes

Comments

"I helgen åkte jag och M ut till Dyrön, en liten ö som ligger utanför Tjörn, inte alls långt ifrån Marstrand. För att komma ut till ön är det färja som gäller. Det är speciellt men också mysigt. För mig som inte växt upp med detta, är det en charm med att först ta färjan ut från Rönnäng till Dyrön. På ön finns det inga bilar så där är det fötterna, cyklar eller flakmopeder som är transportmedel. Bara en sådan sak får mig att le.

Helgen bestod av lugn och ro, bakning, promenader, fika, middagar och spel.

Bakning. Jag har för förta gången varit med och bakat Dyrökaka i vedeldad ugn. Resultatet blev riktigt gött (!) och direkt efter när brödet var klart, satte vi oss ner och åt nybakade kakor med smör och ost. MUMS."

"Det sprider sig alltid en lugnande känslan inom mig av att promenera runt på ön med utsikt över havet. Med sällskap av Mikael och Charlotta (Mikaels syster) blev promenaderna inte bara bra fysiskt, utan även psykiskt. Vi pratade med varandra. Om livet."

"Jag älskar att träffa nya människor och när det leder till ny vänskap är det fantastiskt. Charlotta är en av mina nyaste vänner som jag kommit otroligt nära sen jag och M blev tillsammans. Egentligen har jag kommit hela Mikaels familj nära och trivs jättebra med ALLA. Däremot är Charlotta mer i min ålder och vi har mycket tankar och intressen gemensamt, vilket också gjort att vi umgåtts mer. Hon. Hon är en klippa och har ett hjärta av guld."

"Förutom att umgås och spendera kvalitetstid med Mikaels familj tog vi båten tillbaka till Rönnäng på lördagskvällen och jag fick för första gången träffa Mikaels barndomsvän med fästmö. Det var en riktigt härlig kväll och när tiden springer iväg tyder detta på ett gott tecken. Kvällen var lyckad och det kändes som vi umgåtts förut, det var också ett gott tecken. Ser redan fram emot nästa gång"

"Tack för ännu en lyckad helg som fyllt mig på glädje och tacksamhet" - Maja

Likes

Comments

You don´t take a photograph, you make it.

We take photo as a return ticket to a moment otherwise gone.

Att bevara ett minne i ett fotografi är ett sätt att pausa livet för att minnas det igen.

Jag la mig på marken
Och tackade himlen
Att vi fick stiga på land
Att vi fick känna på sanden
Nu kan vi säga
Att vi har varit på jorden

Ja, jag var där
Hur underbart var det
Jag var nära, jag var där

En stund på jorden

Likes

Comments

Att förändra ett beteende och en vana är inget vi gör över natten. Det kommer kräva tid, planering och prioritering. Förändringstrappan som ni ser här ovan förklarar de olika stegen vi kan befinna oss i. Om vi står längst ner vill vi inte förändra nått. Vi ser helt enkelt ingen mening med det. För varje steg som sedan tas i trappan kommer det ske saker inom oss. Andra steget innebär att vi faktiskt börjar fundera över vad en förändring kommer innebära. Tredje steget börjar vi känna att viljan finns där. Vi tänker "jag vill verkligen det här". Fjärde steget är ett svårt steg och det innebär att vi går från tanke till handling. Vi ska alltså utföra det vi vill. Vid det sista steget i trappan handlar det om att bibehålla och fortsätta med det beteende vi förändrat.

Att göra en förändring är svårt MEN det är absolut inte omöjligt. Den kommer inte vara en spikrak väg framåt. Det kan komma återfall som innebär att vi åker tillbaka ett steg i trappan, ibland två. Att få ett återfall kan för många kännas som ett stort misslyckade och HÄR måste vi tänka om. Ett återfall är bara ett steg på vägen. Det är inget misslyckande utan se det istället som en erfarenhet rikare på vad som faktiskt fungerar och vad som måste ändras för att få det att fungera bättre.

"Att tänka är inte så svårt.. Att planera in förändringen är desto svårare. Att agera är det som är svårast"
Vad kan underlätta för att klara av detta?
1. Sätt upp ett mål och ha mindre delmål på vägen för att behålla fokus
2. Ge dig tid
3. PLANERA.
4. Försök att se vilka hinder som kan finnas (alltså risksituationer och varningssignaler) på vägen.
5. Blicka framåt och påminn dig varför du vill göra förändringen.

Fråga dig själv. "Är förändringen värt ansträngningen?"  För precis så är det. Det kommer krävas en ansträngning av dig. Det kommer krävas tålamod. Tid. Prioritering. Planering. Vilja. För att vi ska lägga ner tid på dessa saker måste vi hitta en sak.... Meningen. Varför vill vi göra en beteendeförändring? Varför? 

Likes

Comments

Min vardag består av två hem. Lägenheten här i Göteborg med Mikael och hemma på flickrummet hos mamma och pappa. De brukar skoja om att det är skönt med "delad vårdnad". Hur som helst. Måndag-Fredag ojämna veckor arbetar jag som hälsokonsulent på Friskvården i Värmland, de är de dagarna som jag bor "hem hemma" (alltså hos mamma och pappa). Helgerna och den andra veckan bor jag i Göteborg. Att pendla mellan Charlottenberg-Göteborg har jag gjort i 6 månader nu och det fungerar bra. Det ger mig mycket att få det bästa av två världar men kan inte ljuga och säga att det bara är enkelt, för visst är det slitsamt också.

Under hösten pluggande jag en distanskurs på 15 hp (den gick på halvfart under hela hösten), jag har arbetat lite extra på Angered Arena som massör och gyminstruktör, tränat en hel del och städat lägenheten x antal gånger. Jag har nämligen svårt att sitta still och ta det lugnt. Det här är dock något jag arbetar och försöker lära mig. För visst är det sunt att kunna sitta still några timmar och bara "slöa" sig också.

Den här var alltså min höst men nu under våren kommer det se annorlunda ut. Jag kommer förhoppningsvis arbeta mycket mer (iaf 4 av 5 dagar) den veckan jag är här. Kan fortfarande tänka mig att ha måndagar eller fredagar fria, det ger en lite vardagslyx.

Så. Min vecka. I tisdags var jag på intervju för pedagogpoolen som är ett företag som har ca 90 anställda vikarier som får åka ut på olika uppdrag här i Göteborgs stad. Jag har skrivit upp mig som vikarie för förskola, fritids, elevassistens, särskola och idrottslärare. Detta hoppas jag ska generera i många uppdrag. Utöver det här kommer jag plugga Utvecklingspsykologi på 7,5 hp. Spännande och lärorikt. Så. som ni ser kommer jag troligen få en del att sysselsätta mig med under våren. Hoppas Hoppas Hoppas.

En dag i Göteborg kan alltså se ut som den här kommer göra. Jag vaknar i vanlig ordning med Mikaels larm som ringer från 05.30. Ja, läs från. Han snozar med ca 2 minuters mellanrum i 15 min (hur ska jag klara somna om efter detta)... Klockan 06 när han åker till jobbet är jag vaken. Iof tycker jag det är mysigt att vakna tidigt. Brukar alltid börja dagen med en kopp kaffe på sängen innan jag startar den med en stabil frukost. Idag när det är fredag lyxar jag till det med två koppar och extra lång tid i sängen. Snart... kommer jag gå upp, klä på mig träningskläderna, knyta på mig skorna och promenera bort till mitt favoritgym (Nordic wellness exclusive) som ligger 1 km från lägenheten. Jag kommer träna ca 1 timme, duscha och basta, äta frukost på gymmet (de bjuder på det onsdagar och fredagar, sån lyx) och gå hem. Ibland tar jag en längre väg hem på ca 3 km när jag känner att jag har tiden för det.

Under dagen kommer jag plugga, tvätta och handla inför helgens kalas för M. Eftersom det är fredag kommer det bli en kall öl och boulbar ikväll. Det blir ser jag framemot. Det här är alltså hur en dag i Göteborg kan se ut. När jag ser det såhär i text ser det faktiskt riktigt härligt ut.

Jag kommer bjuda på lite bilder från vår nystädade lägenhet.

Allt gott önskar jag er!

Kram

Likes

Comments

Igår var jag och fotade Emmelie, Ellen och magen. Det fina vinterlandskapet gjorde bilderna extra fina med ljuset. Vilken dag det var. När jag åkte hem från Lersjön där jag var och fotade så är det ungefär 3 km bilväg där det inte är ett enda hus, bara skog. Solens strålar letade sig fram mellan granskogen och de var magiskt vackert. Jag förstår faktiskt inte varför jag inte fotade det med kameran. Ibland får det helt enkelt räcka att fota det med ögonen.

Igår vinter. Idag Göteborg och inte lika mycket vinter. Göteborg på vintern är faktiskt ingen höjdare, trots detta gillar jag staden jättemycket. Lägenheten ska få lite tulpaner och vårstädning under dagen. Däremot tar jag det lugnt. Inga måsten idag. Först av allt ska jag gå ut och ta mig en riktigt långpromenad, för att jag vill. För att jag mår bra av det.

Hoppas ni får en fin start på den här veckan.

Kram

Likes

Comments

När det gäller det mentala är vi ofta kloka när det kommer till att ge andra råd men vad säger vi egentligen till oss själva? Om jag varje dag skulle säga till mig själv "det här klarar du inte" "du är inte bra nog" "jag misslyckas alltid".. tror ni då att det kommer göra det enklare för mig att fixa en uppgift? Om jag istället skulle säga "det kommer fler chanser" "jag lärde mig något" "nästa gång ska det gå", kommer det med största sannolikhet få dig att klara uppgiften bättre. Ditt tänkande och prat är oerhört viktigt. Va snäll mot dig själv och ge dig ibland en klapp på axeln.

Ett exempel. Förra veckan i Göteborg skulle jag gå ut och löpa. Innan jag gick ut bestämde jag att idag ska jag springa långt. Min tanke var att slå 15 km. Jag klädde på mig, knöt på mig skorna och gick ut. Första stegen var så otroligt tunga. Allt kändes jobbigt och tungt. Jag sprang i ungefär 3 km men sedan sa kroppen nej. Det skrek nej du orkar inte det här idag. Jag stannade och min första känsla var besvikelse. Snabbt efter tänkte jag, nej, sluta Maja. Du kom ut och du sprang faktiskt 3 km. Det är bra. Jag lyssnade på kroppen vilket är ännu bättre. Jag började gå hemåt och efter ett tag kändes det hela okej, verkligen bra. Om detta hade hänt mig för 2 år sedan hade jag känt så mycket mer besvikelse, jag hade känt mig dålig. Det har tagit mig tid att komma hit och jag arbetar dagligen med min inre dialog.
Två dagar efter min 3km löprunda bestämde jag mig att gå ut och springa igen, då svarade kroppen helt annorlunda och 17 km orkade benen bära mig. Att jag två dagar innan lyssnade på kroppen gjorde mig stolt. Att jag fixade 17 km fick mig känna glädje. 

Vi alla har sämre dagar och bättre dagar. Det är viktigt att inte deppa ihop om det inte blivit som vi tänkt oss, jag vet.. Det är jättesvårt ibland. Bokstavligen jättesvårt. Det är dock ingen som säger att det är omöjligt. Klarar du säga till dig själv en av tio gånger på en dag "fasen, det här gjorde jag bra", grymt Då är du på god väg. Efter ett tag kanske en gång blir två. Ge förändringar tid, för det tar tid. 

Två frågor som jag älskar att ställa mig själv är 1. Vad gjorde jag bra? 2. Vad kan jag utveckla? Fråga er aldrig vad som gjordes dåligt. Vänd frågan så den blir positiv istället. 

Kör hårt!

Likes

Comments

I det tråkiga vintermörkret kan det ibland vara skönt att längta efter något ljusare. I somras gjorde jag och Mikael en drömresa som bestod av att bila i Norge. Innan resan tog fart kollade vi igenom kartan och bestämde ungefär hur vi skulle åka. Sedan blev det lite avstickare och någon annan väg ibland vilket va lite tanken med resan "att känna frihet".

Vi började resan med att bila från Köla upp till Kiruna (100 mil) där vi sedan sneddade in mot Lofoten. Kortfattat beskrivet. Lofoten, Bodö, Kjerringö, Helgelandskusten, Trondheim, Atlanshavsvägen, Ålesund, Trollstigen, Geiranger, Bergen, Odda, Trolltunga och hem. Under vägen sov vi i bilen, tält, stuga, lägenhet och hotell. En helt underbar mix av allt och inget va förbokat innan resan. Allt bokades efter vägen, det fungerade bra förutom på Lofoten för där va det riktigt nära att vi inte fick tag på nått.

Vi vandrade vid tre tillfällen (4 h, 3 h och 7 h), pratade extremt mycket, drack mängder av kaffe, åt mycket god mat, lyxade oss på hotell någon natt, shoppade och njöt av otroliga platser. Om ni någon gång har tid att ta 14 dagar till att resa i Norge. Gör det. Utan tvivel. Det va värt varenda krona och det gav oss ett minne för livet. Det gav oss också mersmak och nästa gång blir det södra delarna. .

Ett tips! Va förberedd på mycket tid tillsammans, ni bilar i många timmar. Förbered med ljudböcker eller podcast. Se till att ni har nära till mat. Vi hade med oss en kylväska i bilen där det fanns "krismat" för framförallt mig. Har nämligen en tendens att tappa humöret när magen börjar kurra. Njut av plasterna och stanna om ni åker förbi ert paradis. Det är det fina med att ha bil. När som helst går det att pausa, njuta och varför inte ta en dopp i havet. 

OBS. Det kostar mer än vad vi trodde när det gäller själva bilåkningen. Vi tänkte först på bara bensinen, men förstod efter ett tag att alla färjor skulle kosta oss pengar, vi stötte på en hel del. Sedan tar de även vägavgifter i Norge så det fick vi hem på posten och låg på ca 1000 kr. Annars funkade det utmärkt med bil och tiden tillsammans. Värdefull och givande resa. Ta er tid och ge er själva en fin present! 

Kram

Likes

Comments

God morgon från Karlstad och sängen.
Den här helgen är jag och M i Karlstad och har spenderat tid med min storebror och värdpar till bröllopet, Anna och Robin.

Att vi valde Anna och Robin kändes rätt från början men stärkte mina känslor ännu mer efter gårdagen. Eftersom det är, ganska exakt idag, 8 månader kvar till bröllopet är vi ute i god tid med planeringen. Däremot känns det så skönt att diskutera hur vi ska göra, vad som är viktigt att tänka på och framförallt praktiska saker vad vi kommer lämna bort. Jag som är en kontrollmänniska och vill ha koll på allt känner mig i det här fallet så lugn. Så lugn att veta att vissa uppgifter ska överlämnas till dem och vår toastmaster Nicklas och vet att det kommer bli så otroligt bra, oavsett hur det blir.

Några saker är lösta, andra hänger på lite lösa trådar och vissa saker har inte ens börjats planera ännu. Däremot har jag köpt bröllopsklänning vilket gör att det känns lite mer verkligt. Som jag sa till Anna och Robin igår att när jag pratar om bröllopet säger jag alltid "brudparet" och inte jag och Mikael. Det är så verkligt men ändå så overkligt att det faktiskt är vi som ska gifta oss. En dröm som blir sann. 

Vad vi har fixat är datum, kyrkan, festlokal, antal gäster, ritning över festlokal och hur borden ska placeras, bokat frisör och make up, preliminärt boka boende för gäster utifrån, bestämt budget, värdpar, toastmaster och tärnor samt bokat bröllopsresa. Vad som fortfarande hänger i lite lösa trådar men som bör klargöras inom närmaste månaderna är fotograf, mat, transport och musik. Det kommer säkerligen många mer funderingar och saker som kommer behöva fixas för att få den stora dagen riktigt bra. Ett av mina mål på vägen fram till september är att ha roligt  och njuta av vad som komma skall. 

Den här helgen satte verkligen lite mer ljus på tillvaron. Den "mörka, tråkiga" månaden fick en guldkant på sig.  

Önskar er alla en fin söndag!

Likes

Comments