Tema psykisk ohälsa: Sömnproblem

Hej! Man ska sova ca. 8 timmar varje natt. För ungdomar är det extra viktigt att sova bra för att kroppen växer under tiden när du sover. Då produceras en stor mängd hormoner, bland annat könshormoner som styr kroppens utveckling. Om du sover för lite kan ha svårare att komma ihåg saker och svårare att lära sig saker. Men självklart är det inte bara puberteten som behöver sömn för att utvecklas. Hjärnan är ett annat exempel som behöver sömn för att fungera bra. Om du får för lite sömn kan du ha svårt att koncentrera dig och det kan gå sämre att tänka. Immunförsvaret som skyddar kroppen från att bli sjuk kan bli sämre om du sover för lite. Det är också när du sover som kroppen repareras och bildar nya celler så att du blir starkare och uthålligare av träning.

Stressen påverkas också negativt om du inte får i dig tillräckligt med sömn. För lite sömn kan också göra att du blir nedstämd. Men det jag vill komma fram till är att om man sover för lite kan man må psykiskt dåligt. Sömnproblem är ingen diagnos men kan vara en koppling till en annan diagnos som tex ångest, depression eller liknande. Det finns hjälp att få men oftast ligger sömnproblemen bakom ett annat problem. Om man har svåra sömnproblem finns det tabletter som hjälper dig att somna, men det får bara doktorer och psykologer skriva ut i nödfall. Men annars är det bättre att få professionell hjälp för att få bättre sömnvanor. Hoppas ni uppskattade det inlägg, så ses vi snart igen, kram❤️

Gillar

Kommentarer