Gott & Blandat

Hej mina hjärtan!!

Innan jag startar detta blogginlägg vill jag bara nämna att jag inte är någon slags matrådgivare, utan tycker det är kul med matlagning som fritidsintresse. Jag är dessutom intresserad av att läsa era matdagböcker och därmed vill jag inspirera er till ordentliga frukostar, luncher och kvällsmåltider som jag tycker extra mycket om. Så vad väntar vi på, när vi kan sätta igång med detsamma?

Enkel, nyttig, god vardagsfrukost:

Morgondagens bageri:

Bröd: Jag har gjort detta bröd hur många gånger som helst, för det är extremt hälsosamt och framförallt gott. Brödet passar bra till frukosten eller till ett mellanmål under dagens alla timmar. Om ni är intresserade att prova så är receptet nedskrivet här: (OBS: Brödet är glutenfritt och mjölkfritt, så passar för alla!)

2 dl pumpakärnor, 2 dl solroskärnor, 1 dl krossade linfrön, 1 dl skalade sesamfrön, 1 tsk salt och slutligen 4 ägg. Om man vill kan man ta i lite morötter, nötter, torkad frukt/russin, lingonsylt eller något annat gott. Man blandar alla ingredienser och häll i smeten i en brödform med kokosolja/fett och strö över lite sesamfrön. In i ugnen ca. 80 minuter, låt det svalna och sedan servera...

Granola: Perfekt, enkel, vardags- granola att förvara i skafferiet. Häll alla torra ingredienser i en bunke; 5 dlgryn, t ex havregryn, bovete- eller rågflingor, 3 dlvetegroddar, havre- eller krukakli, 2 dl nötter, t ex mandlar, hassel- eller cashewnötter, 2 dl solroskärnor, pumpa- eller melonkärnor, 2 dl kokosflingor. Tillsätt vatten och honung. Krama ihop till ett jämnt smul. Sprid ut smulorna på 1-2 plåtar med bakplåtspapper som underlag.

Rosta mitt i ugnen 15–20 min, vänd runt en gång under tiden. Blanda granolan med valfri färsk/torkad frukt och låt det sedan svalna - innan du häller upp en tallrik med yoghurt med granolan som topping.

Starta dagen också med ett stort glas citronvatten på sidan av :) Kram, Kramis❤️

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229