Träning och tips! del 2

Del 2/2, denna gången handlar träningsinlägget om tips för nybörjare, då det har varit efterfrågat.

Enjoy!

Träna med nån du känner ..

-Ett första tips kan vara att träna tillsammans med någon du känner, kanske en kompis eller partner. För att lättare hålla igång träningen. Då kan ni även pusha varandra, dela varandras framgångar och tips mm.

Börja träna lätt ...

-Ta inte ut dig för mycket i början. Alltså börja träna lätt eller väldigt lätt när du är ovan, för att inte tappa suget, tröttna på träningen eller dra på dig nån onödig skada. Om du går ut för hårt i början är det vanligt att tappa suget och inspirationen till träningen, vet flera som varit där. Så börja lätt!

Som bilden nertill till vänster. Lätta hantlar och vatten. Det behöver inte vara så komplicerat. Jag gillar enkelt. Denna bilden la jag upp för länge sen. Jag har tränat lätt jag med, alla har varit nybörjare en gång i tiden.

Försök tänk långsiktigt ..

-Denna punkt kan vara svår, men försök tänk långsiktigt. Ingenting händer över en natt eller på en vecka. Det tar tid. Men för varje gång du satsar på att träna, så satsar du på dig själv!

Planera in träningen i kalendern ...

-Skriv in träningen i kalendern eller liknande den/dem dagarna du ska träna, för att inte skjuta upp det till dagen efter!

Tänk på helheten ....

-Alltså på träningen, kosten, sömnen och återhämtningen. Alla delar är lika viktiga och dem funkar inte utan varandra. T ex är du sliten och trött och har sovit dåligt natten innan-så kanske det är bäst att ta en vilodag istället för att träna. Sömnen är våran viktigaste återhämtning, det är då kroppen reparerar sig och bygger sig starkare. Så tänk på helheten!

Fokusera på ditt "varför" .....

-Alltså varför vill du börja träna? Är det för att bygga muskler rent allmänt? Har du en skada och vill bli starkare? Eller för att må bättre psykiskt?

Oavsett vilken som är anledningen till att du börjar träna, så är det bra att komma ihåg ditt varför, under resan. Speciellt om och när motivationen tryter så är det bra att påminna sig själv varför, för att peppa sig själv att fortsätta. För motivationen kommer tryta nån gång, det är bara mänskligt och händer mig med. Men jag gör det ändå, för jag vet att jag alltid mår bättre av träningen!

Extra pepp ....

-Säger bara en sak. Youtube. Alla behöver vi xtra pepp till träningen ibland, tom jag. Och då är YT bra. Dem jag kollar in mest är Anna Stålnacke, Matilda Karlsson, Hanna Öberg, Jenna Nevrin och Sandra Friberg.

Gillar

Kommentarer