Hur skapar man en bra arbetskultur på jobbet?

Hej bästa ni,

Det finns ett bra citat som säger att en företagskultur är som oljan i ett maskineri. Du kan inte få maskinen att rulla om den inte är oljad. Kulturen är så viktig för att skapa glada medarbetare som faktiskt vill ta företaget framåt. Här är några tips hur kan enkelt kan skapa en bättre kultur på sin arbetsplats:


1) Ha regelbundna aktiviteter, såsom att gå och äta frukost tillsammans eller utöva någon sportaktivitet ihop. Vi brukar göra båda delarna i vårt företag. Ibland går vi till hotell och äter frukost och ibland hyr vi olika sportsalar där vi kan spela innebandy, fotboll etc.


2) Uppmärksamma alla. Detta tips kan låta självklart men vad man inte tänker på ibland med kroppsspråk är att frånvaron av en gest, såsom ögonkontakt eller en hälsning, kan vara lika kraftfull om inte mer såsom att verkligen göra den. Var noga med att varje dag uppmärksamma alla i ditt team.


3) Anställ och ta dig bara an kunder som du känner är i linje med den kultur du vill skapa.


4) Skapa bra stämning kring fredagar. Ett tips är att ha en fika där varje person får berätta om tre saker som gick bra i veckan, en lärdom från veckan och tre saker man ser fram emot med nästa vecka. Det gör att man känner sig stolt över veckan och ser fram emot kommande vecka.


5) Testa meditation. Fler och fler företag börjar implementera meditation som en regelbundet del av deras schema då det förhöjer ens koncentration och förmåga att hantera sina tankar och därmed känslor. Ett tips är att kolla om någon i din närhet kan leda ett pass och om inte så finns det många bra guidade videos på Youtube.


6) Uppmuntra promenadmöten. Att få in mer motion i vardagen gör en piggare och, som många studier visat, mer kreativ.


Har ni några tips för att skapa en bra kultur?

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229