Gästinlägg del 2 – Elin Oresten, grundare av KONDENS

Hej!

I mitt föregående inlägg kunde ni läsa om det nya varumärket Kondens och vad idén grundar sig i. Att starta bolag är inte det lättaste alla gånger men det är en av de mest utvecklande och roligaste sakerna man kan göra enligt mig. Det finns många personer som har bra affärsidéer men jag tror att många kan känna att steget upplevs vara för stort för att förverkliga dem. Ett sätt att börja utforska en idé är att rita upp en möjlig affärsmodell och värdekedja.

Jag tänkte beskriva övergripande i detta inlägg hur Kondens affärsmodell och värdekedja ser ut för att förhoppningsvis inspirera och demonstrera hur ni kan tänka kring detta för att göra er idé mer konkret och lättare kunna kommunicera idéen för andra.

Kondens affärsmodell

Affärsmodellen beskriver affärslogiken hos ett bolag och hur bolagets strategi ska realiseras. För Kondens fall så är visionen att bli det ledande skandinaviska varumärket inom väskor och liknande accessoarer. Affärsmodellen som konceptuellt verktyg består av flera dimensioner; värdeerbjudande, kundsegment, kundrelation, intäktsmodell, kärnprocesser och kompetenser, värdenätverk och kostnader. Jag kommer inte gå in på alla dimensioner i Kondens affärsmodell men jag vill lyfta två delar som är extra viktiga; värdeerbjudande och kundsegment. Värdeerbjudandet handlar om vilket värde man som bolag levererar till sin kunder och där gäller det att verkligen tänka till så att man ger kunden det som de behöver för att lösa sitt problem eller för att uppnå det som de vill uppnå. För Kondens fall handlar det om ett värde i form av självuttryck och en känsla av hållbar konsumtion. Lite förenklat är Kondens kundsegment drivna och modeintresserade personer som lever i en urban miljö. Sedan kan man skära det på en mängd olika sätt men det viktiga är att fundera på vilket värde man som bolag faktiskt ska levererar till sina kunder och vilka som är kunderna. Vet man det har man kommit långt i sin affärsidé.

Kondens värdekedja

En värdekedja är en beskrivning av ett företags värdeskapande flöde och de aktiviteter som utförs i företaget för att skapa värde för sin kunder. I Kondens fall ser vi att vår värdekedja startar i vår produktutveckling. Vi samarbetar med en läderverkstad i Stockholm för att ta fram prototyper med snabba iterationer och sedan skickar vi den slutgiltiga prototypen till vår fabrik i Estland. Vår leverantör i Estland tar sedan fram nya prototyper tills vi är nöjda och då sätter vi igång produktionen. Allt material och komponenter köper vi från andra leverantörer i Europa som skickas direkt till Estland för produktionen. När produkterna är tillverkade skickas dem till vårt tredjepartslager på Sveriges västkust. Där kontrolleras de och lagerförs. Innan dess har vi såklart säkrat att allt fungerar på hemsidan så att våra kunder kan klicka hem dem. Beställningarna skickas sedan med en distributör till kunden.

Att bedriva en webshop behöver inte innebära att man ska hantera lager och logistik själv. Tredjepartslager är en riktigt bra lösning där man köper in den tjänsten för att man som bolag kan fokusera på annat värdeskapande såsom att spetsa kundupplevelsen. Dock var det inte självklart från början för oss att lösa logistiken på detta sätt men det hjälpte oss att utvärdera värdekedjan för att hitta sätt lösa de olika delarna och skapa effektivitet. Så om ni har en affärsidé kan en bra början vara att rita upp värdekedjan och affärsmodellen för att se hur ni faktiskt skulle kunna förverkliga den.

Ha det bäst,

Elin

PS!
Glöm inte att ni i Business and Dreams-nätverket får rabatt vid köp av ett fodral på vår hemsida. Skriv in ”DREAMS20” i kassan så får ni 20 % rabatt på köpet. Alltid fri frakt!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229