GÄSTINLÄGG DEL 2 - Anisa och Jenny, grundare av det hållbara märket Nature Hommage

Hej!


I förra inlägget fick ni lära mer om varumärket Nature Hommage - varför vi ville starta något inom conscious active wear och visionen med märket. I detta inlägg ska jag ge lite tips på vad man ska tänka på om man själv vill starta ett varumärke samt hur vi gjorde.

Några saker att tänka på:


1. Hållbarhet

Hitta din nisch och säkerställ att dina plagg är hållbara i den utsträckning som det går. Trots att den stora majoriteten av klädindustrin består av fast fashion, ohållbara material och oetisk produktion börjar konsumenter i allt större grad efterfråga fair fashion och detta kommer om några år att bli det nya normala. Detta gäller inte bara kläder utan andra typer av produkter.


2. Finansiering

Vi valde tidigt att inte ta in investerare till bolaget utan växa mer organiskt. Då många leverantörer (speciellt när det kommer till modebranchen) har en hög Minimum Order Quantity (MOQ) på antal plagg kräver det ganska stort kapital för att finansiera en order.

Vi valde att använda oss av crowdfunding (Kickstarter) för att testa marknaden och intresset för våra produkter innan vi gick vidare med en stor order. Kickstarter är ett sätt att ta in ytterligare kapital samtidigt som man säkerställer och känner av om det finns en efterfrågan. Det är ett bra sätt att testa sin produkt eller tjänst innan man riskerar att gå in med ett eget större kapital. Det tar tid att göra en Kickstarterkampanj (förberedelse av content, självaste kampanjen (30-60 dagar), samla in surveys från backare, samt påbörjningen av produktion efter att kampanjer är avslutad) men det kan det absolut vara värt! Om man inte skulle nå sitt mål på Kickstarter behöver det inte betyda att det inte finns något intresse eller behov av din produkt. Råd är att analysera datan och sedan kolla om det finns andra faktorer som kan ha påverkat. Vi i Skandinavien har inte vanan att backa projekt via kickstarter så detta kan vara en tröskel om det är dessa som är din marknad. Fördelar med att växa organiskt är att vi har fullt ägarskap av varumärket och att jobba med investerare sätter en annan press på mål och leverans. Det tar dock längre tid att växa om man är mer begränsad när det kommer till budget.


3. Produktion

Research för att hitta de rätta leverantörerna och material tar tid och oftast får man testa flera innan man bestämmer sig för en. En annan aspekt är att tiderna för att ta fram både samples och en större produktorder oftast är långa (månadsvisa). För oss tog det ca 3 veckor att ta fram samples från en skiss till det faktiska plagget och ibland behövs det göras justeringar till denna vilket kan ta ytterligare några veckor. Gällande den stora ordern ska denna koordineras med detaljer som beställning av logo tryck, accessoarer och print/färgning av tyg. Då många av dessa beror på en minsta beställd kvantitet kan valet av design öka bägge tid och kostnader. En annan sak att tänka på är att om man vill skapa plagg som är gjorda av hållbart material och har en etisk produktion så kommer det att vara “höga” produktkostnader per plagg. Traditionell fast fashion karaktäriseras av billig produktion och man som leverantör och konsument måste ställa fler frågor om ett plagg är för billigt att producera eller köpa. Någonstans är det antingen miljö eller människor som får känna av effekterna av låga priser.

Från ett event vi hade med våra träningskläder på Becore


4. Team

Teamet! Som med alla andra startups lär man sig att axla flera roller från dag ett - vilket är superkul. Om man vill skapa ett klädesmärke är det bra om en i teamet har erfarenhet av design och produktutveckling. Jag och min medgrundare kompletterar varandra v��ldigt bra gällande erfarenheter och bakgrund. Det är också viktigt att hitta någon som kompletterar dig personlighetsmässigt. Idag har vi växt teamet från två personer till sex - med tillskott av en programmerare/webbutvecklare, en inventory manager och två brand ambassadors.


Det var allt för mig! Om ni har några funderingar, tankar eller frågor så är det bara att höra av sig till [email protected] Stort tack att ni läst detta och jag hoppas att ni tyckte det var intressant! :) 

Gillar

Kommentarer