Igår, torsdag, var alla Glädjenbarnen på teater på biblioteket. Det var en skuggteater med en workshop efteråt där barnen som ville fick göra en egen figur. På eftermiddagen lekte de leken utomhus och idag, fredag, ville de göra nya figurer och göra egen teater i ”dansrummet”.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Idag var Lyckans grupp 2 i gympasalen på förmiddagen. Med en liten grupp om tre barn kändes gympasalen enorm! Efter att ha sprungit runt en stund byggde vi en hinderbana med en ”rutchkana”. Barnen var inte stilla en sekund! 😊

Likes

Comments

Idag var halva Lyckangruppen (grupp 2) ute och lekte i snön på morgonen. Vi byggde en snögubbe som såg ut som en stor myra. När snögubbe-myran var klar ville vi ge den lite färg, då tog vi ut vattenfärgerna och målade!

Se så snygg den blev!

Likes

Comments

Det är svårt att få grepp om det här med höns och hur de får bo i Sverige. Vi har gjort ett försök att tillsammans med barnen tydliggöra det hela.
I våra undersökningar har vi hittills kommit fram till att:

Har ägget en siffra 1 som första siffra får det bo 15000 st i en och samma ladugård, dessa får gå både inomhus och ibland utomhus. Det får vara 9 hönor per kvadratmeter. Vi har därför tillverkat 9 hönor som kan vara i vår upptejpade kvadratmeter i hallen.
15000 hönor är en hiskelig massa hönor och för att förstå detta ytterligare gav vi 29 av dem våra namn, barnen och personal på Glädjen.

Har ägget en tvåa som första siffra har de som dem ovan men de får aldrig gå ut.

9 barn fick ställa sig i vår kvadratmeter och låtsas vara hönor. De är visserligen större men de konstaterade att det var trångt och högljutt. Det är många kompisar man ska vara närma.

Har ägget en nolla som första siffra är de ekologiska och då får det vara max 6 hönor per kvadratmeter och max 3000 hönor totalt i en ladugård.

Vi kommer fortsätta att jobba med detta ämne för det dyker upp så många frågor, både faktafrågor och etiska frågor. Nästa vecka ska vi förhoppningsvis kunna bygga en bur som vi kan testa våra hönor av papper i.

Barnen blir bekant med ord som ekologisk, burhöns, frigående höns, kvadratmeter.

Likes

Comments

”Petters getter åt han opp, fastän Petter ropa Stopp!

Hem till stugan gick då Petter, med sin katt och utan getter.
Många tårar fällde han. Murre Svart gick av och an.
Men i stenen Ludenben, gned sin mage, log och sken.”

Vi har tillsammans med barnen gått vidare i vårt projekt om Petter och hans 4 getter. Förra veckan samt denna veckan har vi pratat om känslor och kopplat det till vårt projekt. Vi har bland annat diskuterat med barnen om hur de tror Petter kände sig när Ludenben åt upp hans getter. Blir han glad? Blir han ledsen? Hur känner sig Ludenben? Hur ser man ut när man är glad/ledsen? Hur ser man ut när man är arg? Hur låter man när man är glad/ledsen? Hur låter man när man är arg? Var gör er glada/arga/ledsna?

Barnen fick möjlighet att måla med färg och sedan sätta dit ögon och bestämma om deras täckning skulle vara - glad, ledsen eller arg osv? Här ser ni resultatet av några täckningar samt bollarna som vi haft framme och tittat på när vi pratat om känslor.

I onsdags respektive torsdags fick barnen lyssna på ledsam musik och fick tillgång till penslar och målarfärg.. De fick sedan lov att måla på ett stort papper hur och vad dem kände av musiken. Hur låter musiken, kan man dansa till den? Kändes musiken glad eller ledsam, eller kanske något helt annat?

Det blev en hel del färgade händer och fötter under målandets gång.

Likes

Comments

På äggen som köps i butik finns det en stämpel på. Vi har under denna vecka undersökt vad stämpeln betyder. Barnens fick i läxa att skriva av det som står på äggen ni har hemma i kylskåpet.
Vi tog reda på vad den första siffran betyder (0 1 2 3).
Vi visar bild på hur det ser ut hos hönorna som bor i de olika kategorierna.
Vi frågar barnen hur de skulle vilja ha det om de var en höna
”Jag vill se solen”, ”jag vill gå ut”
Vissa barn berättar att de har höns hemma eller känner någon som har höns som de köper/får ägg av. Vi frågar hur det ser ut hos dem, hur många är det och får de gå ut?

Många frågor dyker upp:
hur många höns får det sitta i en bur?. ”4”, ”60”, ”ännu mer”
Hur mycket kackel är det i ett hus? ”Man måste ha hörselkåpor på sig”
Var lägger de frigående hönorna sina ägg?
Hur många ägg kan de värpa? Vad gör man med hönsen som inte värper längre?
Hur gamla blir hönsen som bor i bur och vart tar den vägen sedan? ”Då dör de” ”vi äter de” ”vi gör kycklingar av dem” ”köttklubba” ”i himmeln”

Barnen får nya begrepp med sig; ekologiskt, burhöns, kvadratmeter.

Vi kommer att fortsätta med detta för det är så många frågor som kommer upp.

Likes

Comments

Idag, måndag, strax efter mellanmålet gick brandlarmet. Det var skarpt läge men som tur var det inget allvarligt utan något med ventilationen i gymnastiksalen.
Men lite dramatik blev det när vi snabbt skulle ut till skolans gård i bara jacka och skor! Det var kallt att stå på skolgården så vi gick in i matsalen på Lugnet. Där var det varmt och gott och vi fick en pepparkaka.
Alla barnen verkar ha tagit det relativt bra men man vet ju aldrig hur det blir efteråt när de fått smälta intrycken.

Likes

Comments

Nu har äntligen våra hönor Rosa, Halta Lotta, Silvia och Elsa börjat värpa ägg. Hönorna är fortfarande på vintersemester hos Jeanette men hon har tagit med sig äggen hit till förskolan.
Vi har jämfört dem med ägg som vi hade i kylskåpet och sett att de skiljer sig. Våra hönors ägg är mindre och annan färg.
De vi hade i kylskåpet var det bokstäver och siffror på. Varför är det så? ”Det står nog att de är från Ica” . Just vad bokstäverna och siffrorna står för ska vi ta reda på. Därför har ni barn och föräldrar en läxa tills på senast onsdag 31/1 att skriva av märkningen på de ägg som ni har hemma och ta med er hit så vi kan jämföra och se om det står samma sak på dem.

Likes

Comments

I snön är det lätt att hitta spår.

Vi gick en runda i vårt närområde för att se vad vi hittar för något.

”Jag ser ett bilspår”

Vi hittar ett annat spår och barnen funderar på vem som gjort det
”Små tår”
”En skata”
”En älg”
”Jag tror det är en enhörning”
”Det är en hare”

Vi går vidare och hittar ett cykelspår
Vi tittar på våra egna skor och hur olika de ser ut beroende på hur vår sula ser ut. Vi spinner vidare på detta och Robie och Malin går och gömmer sig. Barnen får följa spåren och det är noga att följa rött spår. Precis som polisen gör.

Vi såg prickar på marken i snön
”Det är regndroppar”

På bron vid elljusspåret var det inga spår alls.

Vi gör en varsin snöängel. Det blev många på rad.

När vi kom fram till förskolan såg vi ett spår av skor...vems kan det vara? Kan det vara Kents? Vi fotade det och sedan hittade vi Kent och fotade hans spår. När vi kom in jämförde vi dem och NÄ det var inte hans...vems kan det vara? Vi får försöka lista ut det där!

Efter spårjakten lekte vi i snön och byggde snögubbar



Likes

Comments

Förra veckan hade vi inskolning, det gick bra! Vi började använda våra sovlådor. Vi fick positiva kommentarer ”det var bättre, det var fint”. Vi upplever att barnen har lättare att somna och att sovstunden är mycket lugnare.

Likes

Comments