Börja Spring - Kom igång

Har du precis bestämt dig för att börja springa eller letar efter ett sätt att komma igång med träningen? Härligt, löpning är ett bra val och kräver inte så mycket för att kunna utföras. Jag tänkte därför i ett par inlägg framöver dela med mig om lite tips och sådär för hur du ska komma igång med löpningen. I första delen tänkte jag lägga fokus på hur man kommer igång.


Ditt varför?
En sak som är bra är att fundera ut varför du vill springa. Är det för att orka med vardagen, för att få bra kondition, lyckas springa ett lopp eller kanske ha ett enkelt sätt att träna på? Alla varför är ok, sätt bara fingret på vad just ditt varför är.
Just ditt varför kan vara väldigt bra att ha de dagar det känns extra tungt att ta sig ut genom dörren, för ja, de dagarna kommer också. Men har man sitt varför är det lättare att ta sig ut och springa ändå. Tillsammans med ditt varför kan du sätta mål som du sedan delar ner i delmål och lätt kan sätta upp en tidsplan när du ska nå dessa mål.

Vilken utrustning?
För att springa behöver du ett par skor och träningskläder. Jag besökte Intersport här i stan när jag köpte mina nuvarande skor och de kollade mina fötter och hjälpte mig att hitta ett par riktigt bra skor i lagom prisklass för min plånbok. En investering som jag idag är glad att jag gjorde eftersom de är otroligt sköna och lätta att springa i. Har man större bröst kan jag tycka att man ska investera i en bra sport-bh så man slipper obehagskänslan av brösten som hoppar åt alla håll och kanter. Övriga träningskläder så som tights, pulsklocka osv kan man faktiskt vänta med tills man kommit igång mer. Tex använd det som belöning när du springer x antal kilometer så får man köpa de där tightsen eller vad man nu önskar köpa. På så vis har man också en morot att nå sina mål.

Hur mycket ska jag springa?
När jag började träna så gav jag allt de första träningspassen vilket också resulterade i att jag faktiskt inte fortsatte för det blev för mycket på en gång. Nu tänker jag annorlunda och har lärt mig att man får börja på den nivån där man befinner sig. Börjar man på noll så kan man inte springa 5 km direkt. Så börja med att planera in två till tre dagar i veckan där du ger dig ut och promenerar samt lägger in kortare sträckor där du springer/joggar. Upplägget kan se ut enligt följande, 30 sek löpning + 1 min gång eller 1 min jogg + 3-4 min gång. Var noga med uppvärmingen och nedvarvning!

Gillar

Kommentarer

emeliine
emeliine,
jättebra tips!
nouw.com/emeliine
borjaspring
borjaspring,
Kul att du gillade dem 😃
nouw.com/borjaspring
angelicasvarld,
Super bara tips!!
angelicasvarld.com
borjaspring
borjaspring,
Vad roligt att du tycker det Angelica 😃
nouw.com/borjaspring
Clauclau
Clauclau,
Fin blogg du har verkligen. Kolla gärna in min med och släng en kommentar. Hoppas du haft en bra dag 😃
nouw.com/clauclau
eswensson
eswensson,
Hej! Veckans blogg är nu avslutad & vinnarna är uppe. Kika in & se om just du vann! & om inte, ja då kommer det en ny chans redan på söndag. Kram 😊
nouw.com/eswensson
emeliine
emeliine,
Hej! Nu är vinnarna av min Veckans Blogg uppe, kika in och se om du vann! Kram 😊
nouw.com/emeliine
Hannaolssons
Hannaolssons,
Har just nu veckans blogg där jag lottar ut hela 10 vinnare!! Så kolla in den! 😊
kram
nouw.com/hannaolssons